Topics: 82
Zodoende kom ik net achter dat de afstand 1-2 langer is dan 2-3 en 3-4. Zet de lagerkappen erop, zo weet je zeker dat je geen pasvlakken beschadigt.
En dat de klepveren met een hefboompje erg makkelijk in te drukken zijn, en er met mijn duimen ook nog wel beweging in zit.
Haal de nokvolgers eraf en in de olie laten zwemmen die klepstelen!
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 1
21 December 2023, 20:07
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21 December 2023, 20:17 door Swipsy.)
(21 December 2023, 14:45)Marc1970 schreef: Geen remmenreiniger in de olieboringen. daarmee zou je de olie alleen maar verdunnen. Oliekanalen zijn enorm en de kans dat die verstopt zijn is erg klein.
Draai s aan de oliepomp-as, dan komt er onmiddellijk een hele glup olie omhoog, als t goed is. Daar kan je meteen de hele cilinderkop mee insmeren. Een origineel Volvo of MANN oliefilter heeft een terugslagklep, die de olie niet terug laat zakken uit de kop (en waarschijnlijk alle andere filters ook).
Een gereedschapje om de kleppen in te drukken: boor 2 gaten in een strip ijzer, buig er een U van, monteer dat over twee kleppen aan de draadeinden van de lagerkappen, neem een lang eind en een blokje hout, en daarmee hefboom je de kleppen één voor één naar beneden.
Oliepomp-as de klok mee draaien, als je er voor staat, zodat ook de fan bladen lucht happen.
Een rechte strip ijzer, geen U. En dan de gaten boren op dezelfde afstand als twee lagerkap-draadeinden, zodat er een afzet ontstaat voor de hefboom. Ik zit dat zelf ook te verzinnen omdat ik kleppen uit een cilinderkop wil halen. Dat is een slim alternatief Marc ( gereedschapje voor indrukken kleppen ) . Morgen gelijk als eerste fabriceren. Heb de boel flink ingespoten met remmen reiniger en veel prut uit de kop gehaald/geveegd )
Als ik olie checkte zag het er altijd schoon uit ,ik heb dus dit ook onderschat. Oke dus oliepomp rondraaien.
Is het idee schone olie op de kleppen te laten lopen, alvorens de n.as verlengers /nokkenas te plaatsen ?
( Bougiess leggen eruit ) en ik draai m toch eerst met de hand rond als alles gemonteerd is. en zorg dat de ontsteking
( bobine kabel ) nog uitgeschakeld blijft.
Overigens had al in kanaaltjes (Lagerkussens) gespoten met remmenreiniger (niet echt veel) maar zorg straks wel dat alles goed in de schone olie komt,en druppel dan aardig wat in die kanaaltjes.
Ik begrijp enigzins wat je bedoelt netreffende plaatje ijzer, niet exact nog maar het idee is op weg.
(21 December 2023, 15:57)Marc1970 schreef: Zodoende kom ik net achter dat de afstand 1-2 langer is dan 2-3 en 3-4. Zet de lagerkappen erop, zo weet je zeker dat je geen pasvlakken beschadigt.
En dat de klepveren met een hefboompje erg makkelijk in te drukken zijn, en er met mijn duimen ook nog wel beweging in zit.
Haal de nokvolgers eraf en in de olie laten zwemmen die klepstelen!
Aha, je was me al voor met het opvolgende advies. Ja dank je Marc. Eerste wat mij te binnen schoot inderdaad zijn die afstanden hetzelfde nee dus, ogenschijnlijk op de foto lijkt het bijna gelijk.
Maar goed eerst die nokvolgers eruit, dan kijk ik wel wat ik er mee aan kan, want inderdaad ,ik moet nu niets beschadigen. Alles ziet er in feitte prima en onbeschadigd uit.
Topics: 125
(21 December 2023, 14:45)Marc1970 schreef: Een gereedschapje om de kleppen in te drukken: boor 2 gaten in een strip ijzer, buig er een U van, monteer dat over twee kleppen aan de draadeinden van de lagerkappen, neem een lang eind en een blokje hout, en daarmee hefboom je de kleppen één voor één naar beneden.
Ik heb een oude lijmtang waaraan ik een bus met sparingen heb gelast. Daarmee kan ik de veer ingedrukt houden en heb ik 2 handen vrij om de klep los te peuteren…..
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
De lijmtang werkt alleen als de kop los ligt en je er van onder en boven bij kunt.
(21 December 2023, 22:28)Marc1970 schreef: De lijmtang werkt alleen als de kop los ligt en je er van onder en boven bij kunt.
Inderdaad is dit n.v.t. in dit geval. Alhoewel het wel een oplossing biedt wanneer een kop gedemonteerd is.
( Maar dat hoop ik dus niet mee te gaan maken.;-) ) ,en ga daar dus ook niet van uit.
Topics: 163
22 December 2023, 18:25
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 22 December 2023, 18:37 door Dopski.)
Als de nokkenas weg is kan je op de beun de haas manier ook best goede kleppen bestuderen.
In oud forum bericht wat plaatjes hoe ik een klepveer vervangen heb zonder speciaal gereedschap.
Als het met goed herinner een blokje hout dat op de rand van de cilinderkop steunt. Aan de ene kant een spanbandje om de uitlaat kant, aan de andere kant een opengeslepen pijpsleutel zodat je bij de spietjes kan (al is dat voor jou misschien niet eens nodig).
https://volvolvo.nl/showthread.php?tid=2...#pid201388
(22 December 2023, 18:25)Dopski schreef: Als de nokkenas weg is kan je op de beun de haas manier ook best goede kleppen bestuderen.
In oud forum bericht wat plaatjes hoe ik een klepveer vervangen heb zonder speciaal gereedschap.
Als het met goed herinner een blokje hout dat op de rand van de cilinderkop steunt. Aan de ene kant een spanbandje om de uitlaat kant, aan de andere kant een opengeslepen pijpsleutel zodat je bij de spietjes kan (al is dat voor jou misschien niet eens nodig).
https://volvolvo.nl/showthread.php?tid=2...#pid201388
Dopski, je gelooft het of niet, maar krijg de nokvolgers er niet uit. Geen idee wat er met die olie gebeurt is,( het lijkt wel modder met zand ) Zelfs de stelplaatjes kreeg ik er moeilijk uitgepeuterd
( Alle troep overal weggehaald, na paar keer remmenreiniger en w40 ingespoten te hebben)
Rondom met dun scrhroevendraaiertje om de plaatjes heen goed schoongemaakt, uiteindelijk kreeg ik ze met sterke magneet en gepulk er dan toch uit. Vervolgens begon ik aan de nokvolgers, zelfde laken in pak
Als ik zover ben, heb je alvast deels een goede oplossing geboden wat betreft het blokje hout op de rand als beginsel ( Mischien met een beugeltje erop er iets doorheen steken, om de klepveer in te drukken.)
Maar ben helaas nog niet zover hopelijk morgen meer kans.( ik begin me nu te realiseren dat - met de mazzel dat het tijdens starten gebeurd is - dat het haast wel de smering geweest is ) Als ik al die drap bekijk wat heel zanderig is,verbaasd het me niks.
Even je link bekijken, en dank voor het meedenken Dops
23 December 2023, 22:56
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23 December 2023, 23:06 door Marc1970.)
Op gebied van losser maken heb ik weinig plezier gehad van WD40, en remmenreiniger nooit gebruikt, allebei verdampen snel en doen verder weinig. Ik gebruik IMAL kruipolie voor bouten, moeren, pinnen en zo, en ATF doet goede dingen met aangekoekte oliedrab. Of diesel/lampolie, blijft langer op z'n plek zodat t wat doet.
ALs t echt tegenstribbelt pak ik de teflon spray. Beetje opwarmen helpt ook vaak.
De nokvolgers moeten zo los zitten dat je ze met twee vingers eruit kan tillen.
Dit is ongeveer mijn idee van klep indrukken, met een ijzeren strip als bruggetje over twee kleppen en daar een schroevendraaier onderdoor steken en evt. een blokje hout: https://www.homemadetools.net/forum/mopa...ssor-87480
24 December 2023, 02:12
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24 December 2023, 02:16 door Swipsy.)
(23 December 2023, 22:56)Marc1970 schreef: Op gebied van losser maken heb ik weinig plezier gehad van WD40, en remmenreiniger nooit gebruikt, allebei verdampen snel en doen verder weinig. Ik gebruik IMAL kruipolie voor bouten, moeren, pinnen en zo, en ATF doet goede dingen met aangekoekte oliedrab. Of diesel/lampolie, blijft langer op z'n plek zodat t wat doet.
ALs t echt tegenstribbelt pak ik de teflon spray. Beetje opwarmen helpt ook vaak.
De nokvolgers moeten zo los zitten dat je ze met twee vingers eruit kan tillen.
Dit is ongeveer mijn idee van klep indrukken, met een ijzeren strip als bruggetje over twee kleppen en daar een schroevendraaier onderdoor steken en evt. een blokje hout: https://www.homemadetools.net/forum/mopa...ssor-87480
Dank voor de tip Marc, ik dacht dat ook begrepen te hebben dat ze er zo uit te tillen waren. Nou dan zijn ze gek genoeg, ondanks ze gewoon hun werk gedaan moeten hebben, flink aangekoekt /of geblokkeerd door de smurry . Het lijkt ook 1 kleverige pasta wat ik er uit en af gehaald heb. ( morgen weer en poging wagen.)
Verders een ieder fijne kerstdagen toegewenst
https://youtu.be/-abng-1m3Nw?si=e7gDhKgXQXoXaLeR
P.S. ook weer een fantastische site Marc. dank je.
Topics: 163
24 December 2023, 09:48
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24 December 2023, 16:14 door Dopski.)
Ps je kunt een bericht ook starten zonder te quoten.
Vreemd dat die nokvolgers zo vast zitten. Lijkt me ook een reden waarom de nokkenas niet rond wil.
Wanneer heb je laatste oliewissel gedaan?
Als je de riem er toch af hebt zou ik eens beginnen met een accutol op het middelste tandwiel (drijft oliepomp aan) te zetten en langzaam laten draaien en kijken of je overal olie ziet komen en hoe die eruit ziet.
edit: ik heb je fotos van martkplaats nog eens bekeken, die binnenkant cilinderkop is wel extreem goor. Had je veel overdruk of de carterventilatie verkeerd aangesloten oid? Volgens mij kan de olie zelf niet zo vies worden.
Of het heeft bovenin staan droogsudderen.
|