Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Van B230F naar B200F ontsteking
Dag

Nee hij is van 1989. Het lijkt net een overgangsmodel naar de polar, met een zwart dun biesje over de zijkanten van de deuren en spatborden en hoge kunststof sierlijsten over de dakgoot. Het is verder ook geen vroeg 1989 maar laat in het jaar. Dus geen Hall en verschil in pinnen. Een "echte" jetronic.
Maar ja, daar (b)lijken (?) toch weer verschillen in te zijn gezien de nummers op de kastjes.
Ook al (zoals ik eerder meldde) draaiden ze: B230F 1998, B230F 1992 en B200F 1992, zonder foutmeldingen (ook na lange ritten!) op de 230 motor die ik eruit heb gehaald. Ik kan me daarom ook bijna niet voorstellen dat enkel de verandering van blok met kop de huidige problemen geeft. Het enige dat anders zou kunnen zijn is de plaatsing van de bdp voor de sensor op het vliegwiel, maar als de afstelling voor beiden (200 en 230) hetzelfde is, 12 graden, moet het gewoon kloppen. Het vliegwiel heb ik er nooit af gehad, moet er geloof ik op gekrompen worden of zo (?).

Heb ik het goed dat draaien aan de ontsteking in de huidige situatie geen resultaat geeft omdat de jetronic dit corrigeert?

Morgen meet ik de compressie nog eens na, kijken of er niet iets (via pakking of kop) van de ene naar een andere cilinder lekt.

Mijn alternatieve opstelling betekent dat ik niet op benzine kan rijden.......
Ik beoog enkel ff te kijken of een andere afstelling, met behulp van ontsteking met puntjes de onbalans wegkrijgt door te vervroegen of te verlaten.

Het alternatief is de oude motor terugzetten. Een ramp als dan blijkt dat ie ook daarop raar loopt en het toch aan lucht, jetronic of draadjes ligt.
Een NS-abbonement zoals niet sleutelaars mij altijd aanraden, heeft misschien toch ook voordelen Wink
Antwoord
1989, LH2.4 dus, ik kan me haast niks voorstellen waardoor de B200F niet in een B230F omgeving wil draaien. Behalve dat de juiste sensors erin moeten, alle stekkers en slangen aangesloten moeten worden en de sleutel omgedraaid. Zou het niet kunnen dat je pingelstekker aan de temp sensor hebt geprikt bijvoorbeeld, ik heb ze hier voor me liggen en ze hebben zo te zien exact dezelfde aansluiting.

Die temp sensor is trouwens het enige onderdeel wat ik overgezet heb bij mijn motorwissel, ik weet alleen niet meer waarom. Die hier los ligt is een 0280130032.

Je kan jammergenoeg niet alleen de verdeler wisselen, daarvan raakt zeker weten de EZK en denk ik de Jetronic danig in de war.

De NS is ook niet zo betrouwbaar dit deel van het jaar, beter gokken op je Volvo. Aan je sleutelkunsten kan het niet liggen, als je een motorblok kan verwisselen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Bedankt voor je reactie.

Ik ben het helemaal met je eens, kan niet anders.
Het enige dat je eigenlijk wisselt is metaal, zei het met wat minder cc-inhoud.

- De pingelstekker is zwart en komt op het blok, en wordt er onder een hoek op gestoken.

- die onder het inlaatspruitstuk zit, ik weet ff niet hoe die aansluiting heet (heeft iets met benzinetoevoer voor injectie te maken) zou ook op de pingelgever passen en is wat vorm betreft hetzelfde, maar blauw. En onder het spruitstuk zit dan ook een blauwe aansluiting waar die recht opgestoken wordt.
Lijkt me dat blauw dan ook op blauw hoort?! Maar ga toch maar eens wisselen.

- De temperatuursensor is dacht ik die met enkel ÃÃn schoentje voor een schuifcontact (die zit ook op het blok).
Daar zit niet dezelfde aansluiting voor als bij de andere stekkers

Verder houd ik geen kabels over.

Ik zal e.e.a. morgen nog eens checken en naar de nummers kijken.

Groet.
Antwoord
Graag gedaan, als altijd.

Die blauwe gaat op de blauwe, zo logisch zijn ze wel bij Bosch (is idd de koudestart-injector). Maar er bungelt zeker te weten nog ergens een derde zwarte klikstekker die op de ECU temp sensor in cilinderkop gaat.

Die van Bosch zijn zo saai, ik dacht altijd dat ze de EZ-116K zo genoemd hadden omdat-ie 'easy' is, maar nee, het is gewoon Elektronische Zundung 116K
Antwoord
Ja die derde zit er ook maar op zijn plaats.
Ik heb de bedrading van de drie stekkers bekeken in het electrisch schema en elk zit op de goede plaats.
koude start, koelvloeistoftemp en pingelgever en verder zit er nog een aansluiting met een draad voor de temp. meter op het dashboard.

Wanneer ik met de auto rijd loopt hij niet regelmatig. Vreemd is dat wanneer hij op benzine loopt de toeren als vanzelf omhoog en laag gaan.
Bijvoorbeeld als ik het gas los laat dan remt hij af en als hij bijna stationair loopt lopen de toeren weer omhoog.
Op gas loopt hij slechter maar jojoot niet met de toeren zoals op benzine. De auto loopt het best bij 60 km en meer op benzine.

Vandaag heb ik de gasklepschakelaar vervangen maar dat geeft ook geen beter resultaat.
Verder heb ik weer eens andere bougieskabels aangesloten, maar geen verschil.
Vreemd is dat bij de motoren van 92; 230 èn 200 geen koudestartverstuiveraansluiting hebben onder het inlaatspruitstuk.
Ik vroeg me af of ik het spruitstuk van de 200 niet eens op de motor moet zetten. Misschien is die anders van vorm, doorlaat.
Maar ja dan houd ik die koudestartverstuiver over.

Nu lees ik in het electrisch schema dat er een stationaire vollastschakelaar in het circuit zit (218). Deze zit in het schema naast de stationaire schakelaar (200)
Moet ik dit zien als twee verschillende units of is dit gewoon de gasklepschakelaar nr. 11 zoals die bij schemaoverzicht (figuur 21.1) blz. 247 van de Vraagbaak staat, die klikt zodra je maar ff aan het gas draait.
De reden dat ik dit vraag is omdat ik me afvraag of de benzineinspuiting op de een of andere manier uit balans is en welke onderdelen de hoeveelheid benzine regelen.
Wat een verhaal weer!
Antwoord
De latere motoren hebben geen koudestartinjector meer, de ECU deelt de extra benodigde hoeveelheid door 4 en injecteert dat via de gewone injectors. Het spruitstuk vd 200 is hetzelfde maar wie weet doet-ie het beter zonder koudestartinjector.
Hier een lijst met componten per Jetronic-editie, als altijd staat de B200F er weer niet tussen maar, de B230F motoren zonder koudestartinjector hebben een andere Jetronic. Maar ze zijn allemaal uitwisselbaar zoals je voor je motorwissel al gecontroleerd had: http://www.nuceng.ca/bill/volvo/database/ecu.htm

Die schema's zijn anders in mijn Haynes jammergenoeg, maar ik denk dat 218 en 200 samen in de gasklepschakelaar zitten. De ene klikt idd zodra je de gasklep opent (ECU krijgt signaal "ga stationairloop regelen"), en de andere zou moeten kikken bij volgas (in Haynes heet-ie 'idling and full load microswitch".
Antwoord
Even een gekke gedachte tussendoor. Hoe is het met de lambasensor? Het is een injectiemodel dus er moet er een op zitten. Als deze niet (helemaal) goed meer is kan ie ook gaan jojoen toch?
Antwoord
Bedankt weer voor het vele type, opzoek en denkwerk!

Mooi overzicht van de kastjes.
Naast een lambdasonde zit er een lambdasondesimulator vanwege rijden op gas in.
Beiden geven geen verschil op het motorgedrag.
Toch zal ik in het weekend een ander lambdasonde aansluiten voor de zekerheid
en met een potmetertje kijken of de naald ook regelmatig uitslaat.
En verder de koudstarter er eerst uitdraaien en afdichten van het gat.
Echter: op gas wordt het mengsel enkel via de spruitstukken in de motor gezogen
en spelen de injectoren en koudestart injector geen rol.
Daarom zal ik ook eens voorzichtig aan de tandem-as van het (lpg) gas draaien,
misschien valt ie op gas goed te krijgen (voor een 2 liter motor is minder brandstof nodig dan voor een 2.3?!)
En voorts het hele inlaatspruit vervangen als dit allemaal geen resultaat geeft.

De rempedaal is erg hard. Kan dat betekenen dat dat er teveel onderdruk is op de rembekrachtiger?
Antwoord
Dan heb je net zo'n LPG set als ik, destijds ingebouwd Vialle 'Made for Volvo'. De LPG toevoer wordt geregeld mbv een vacuumgestuurde regelklep in de drooggasslang. Dus, eigenlijk maakt deze installatie geen gebruik van de injectie, zoals de latere systemen. De hele Jetronic draait wel en denkt dat-ie werkt maar het signaal stopt bij de injectors. De lambdafopper geeft continu lamda = 1, de Jetronic is dik tevree.

Als je storing op beide brandstoffen is, kan je de hele Jetronic al elimineren als oorzaak. Je hoeft alleen maar te kijken naar oorzaken die beide brandstoffen delen, zoals het blok, de ontsteking, de lucht en vacuumslangen etc.
De ontsteking zal ook wel goed zijn.

Een kleine kink in de kabel kan de brandstofdrukregelaar voorop de injectorrail zijn, als deze lekt gaat er altijd een willekeurige hoeveelheid benzine het blok in. Op LPG zal je dat niet zo gauw merken, op benzine kan de Jetronic dat compenseren dankzij het lamdasignaal (tot zekere hoogte).

Vreemd van die rempedaal. Je zou eerder zeggen dat er dan te weinig onderdruk is in de bekrachtiger, rem maar eens een paar keer zonder draaiende motor.
Antwoord
Dag

Heb in het weekend de lambdasonde uitgewisseld hetgeen geen invloed heeft.
Terug naar af de compressie gemeten en die is ideaal evenwichtig 10.05 bar per cilinder.
Hoe test ik de brandstofdrukregelaar, door er op te blazen? (het gaat toch om dat tonnetje o de benzinerail met voor en achter een slangaansluiting?)
Als dit alles niets oplevert heb ik alle mogelijke onderdelen vervangen gehad.

Kan het zijn dat bij compressiemeten de druk okà is maar bij daadwerkelijk lopen van de motor
er iets mis is en de compressie van een cilinder wegvalt. Bijvoorbeeld een gebroken klepveren?
En kun je dat horen of zo?
Ik wil dit controleren en hoop dat wanneer ik de nokkenas afneem ik onder de klepstoter/plaatjes de veren visueel kan inspecteren.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Zekering brandstofpomp B230F stoffel 4 344 10 March 2025, 14:31
Laatste bericht: stoffel
  B230F start soms niet Van Schellen 4 973 12 September 2023, 20:11
Laatste bericht: BartJu
  Ontsteking vincode Rin 22 6.966 31 July 2022, 13:48
Laatste bericht: Rin
Information Kabelboom jetronic b230f Lubse 9 5.037 6 April 2021, 21:55
Laatste bericht: Lubse
  Probleem met ontsteking Mark244 11 9.095 4 June 2018, 21:07
Laatste bericht: Mark244
  Radio ombouwen van boven naar onderin socrates 2 3.274 14 February 2018, 14:07
Laatste bericht: asterix
  123 ontsteking b30E bartrouveen 3 4.743 31 July 2017, 12:24
Laatste bericht: bartrouveen
  elektronische ontsteking B230 OP B21A? abco 1 3.115 10 June 2017, 22:53
Laatste bericht: skidje
  Ontsteking weigert soms tijdens rijden jero 14 13.016 31 May 2017, 22:14
Laatste bericht: Marc1970
  Gasklepsensor B200F hoeveel volt? ronl 5 5.199 9 December 2016, 08:40
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)