Topics: 46
Volvo 142 B23 schreef:Maar slepen ze of lopen ze echt vast? Als ze echt vastlopen dan ruik je dat wel na een paar kilometer kan ik je vertellen :-).
Ze lopen echt vast. De damp komt er letterlijk vanaf en het ruikt absoluut niet lekker. En het verbruik ligt nu ongeveer op 1:7.
Toch wil ik de remslangen eraf halen en bekijken/vervangen. Ik zag dat er in een al wat minuscule scheurtjes zaten.
Heeft iemand nog een tip hoe je de wartels loskrijgt zonder ze kapot te draaien?
Ik heb er al een aan barrels gedraaid. Ik heb de boel eerst goed schoongemaakt, heeel veel roestlosmaker er op, speciale leidingsleutels er op en eerst een aantal
keren voorzichtig tikken op de sleutel met een kleine hamer. Helaas.
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
Topics: 289
daar kun je het best een echte leidingsleutel of "open ringsleutel" vor gebruiken..
Topics: 52
Ik heb toen ook alles aan snot gedraaid. Uiteindelijk ook alle leidingen moeten vervangen. Meer dan flink inweken met wd-40 en leidingsleutels gebruiken kun je niet doen ben ik bang.
Topics: 69
Ik denk ook remslangen.
Als deze oud worden zwellen ze naar binnen op en laten ze nauwelijks vloeistof door. Voller pompen wil dan wel. Het zou kunnen dat ze als balg werken die je opblaast en dat ze dan zowel verder richting klauwen als terug richting hrc druk blijven geven.
Bij mijn 142 waren het met vergelijkbare symptomen trouwens de voorklauwen. Dit ontdekte ik nadat ik de slangen had vervangen en de klauwen ging checken. Zuigers waren niet meer gangbaar.
Bij m'n Amazon heb ik wel eens last gehad van een rembekrachtiger die bleef drukken. Dit was een enkel circuit Lockheed bekrachtiger.
Succes!
Hartstikke bedankt allemaal voor jullie reacties.
Ik heb inmiddels een complete slangenset besteld. Dus ook achter.
De wartels: aan wielzijde zaag ik de leiding maar door direct onder de wartel en zet er nieuwe op. Ik heb zo'n handig stukje gereedschap om een kraag voor een wartel te maken.
De leidingen zijn nog lang genoeg. Aan carosseriezijde wordt het wat lastiger daar is wat minder ruimte. Anders zaag ik de leiding halverwege door en zet er een nieuw stuk aan. Mag hier in Zweden. Ik zie wel.
Ik hou jullie op de hoogte hoe het afloopt.
6 April 2012, 12:58
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 6 April 2012, 13:02 door Kwekkel.)
Remslangen zijn binnengekomen, vervangen, geen verschil.
Nu had ik dit even niet gezien: remschijven zitten stevig onder de slijtagegrens. Ca. 18,5mm. Dit verklaart misschien
waarom het pas na een paar km optreedt. Warmte ontwikkeling die niet weg kan waardoor wellicht de remvloeistof gaat koken.
Dus eerst maar een rondje Biltema.
Het is echt maf: ik kom weer terug van een proefrit, krik de wagen voor op en kan de voorwielen nauwelijks met de hand ronddraaien.
Na een kwartiertje alles ok.
Ik heb nogmaals de remklauw bekeken en volgens mij bewegen de zuigers echt soepel. In eerste instantie is er wel wat kracht nodig om de
vloeistof weer in het reservoir te krijgen.
Als de auto op bokken staat kan ik remmen wat ik wil maar de remmen zitten nooit vast, alleen na een rit.
Wordt vervolgd...
Nog een vraag: zitten er in het blok bij het linker voorwiel (remdruk verdeler?) bewegende delen die misschien nog roet in het eten kan gooien?
Topics: 289
als ie hetzelfde werkt als een 140 verdeelblokje kan het zijn dat het zuigertje blijft hangen.
Topics: 82
Dat zijn fijne lichtgewicht schijven geworden. Ik denk dat er teveel water in je remvl.st. zit (vloeistof kookt niet zo gauw, maar het water wat erin zit veel eerder) en ik dacht dat dat na het slangen vervangen wel weggelopen zou zijn. Blijkbaar nog niet, dus ik zou het hele systeem eens lekker door laten lopen.
Remvl.st. wordt donkerbruin door water.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Nieuwe schijven gemonteerd, remt prima maar loopt nog steeds wast.
Nog eens goed gekeken: als de boel vastzit en ik draai de aanslutnippel van de achterste leiding (primair systeem) los
op de hrc dan loopt er met kracht remvloeistof uit. Er staat nog duidelijk druk op de leiding wat m.i. niet meer het geval hoort
te zijn. Ook als ik met een waterpomptang probeer de remblokken terug te duwen zie ik duidelijk dat ze weer terugveren
richting de remschijf. Na het losdraaien van de nippel zijn de remmen in ieder geval een stuk losser en kan ik de remblokken gewoon terug duwen.
Kortom: het lijkt er op dat de remvloeistof niet terug kan stromen in de hrc.
HRC maar eens eruit gehaald en dom dom dom..... uit elkaar gehaald. Niet meer in elkaar te krijgen. Inmiddels het kleine
cupje gemold. Biltema: here I come...again. Jammer weer 400 kronen maar het is niet anders.
Ik had voor Pasen liever een chocolade model van mijn 240 gekocht.
Wat me wel opviel is dat er aardig wat zwarte drab uit de hrc kwam na het verwijderen van de zuigers.
Wordt vervolgd.
Topics: 9
Ander vraagje dan over de remmen.
Kun je bij Biltiema ook onderdelen online bestellen vanuit Nederland ??