Berichten: 294
Topics: 46
Lid sinds: May 2010
Hallo,
Na een paar kilometer rijden trilt te auto enorm in het stuur. Rij ik even heel rustig en daarna weer wat sneller dan komt het na enkele km weer terug.
Bij thuiskomst zijn de voorwielen zo heet dat ik ze niet aan kan raken. Waarschijnlijk trekt er door de hitte een remschijf krom.
Ik krik de auto omhoog met beide voorwielen van de grond en kan de beide voorwielen nauwelijks ronddraaien.
Draai ik de voorste leiding nippel los op de HRC dan druppelt er een beetje vloeistof uit.
Draai ik de achterste los dan spuit het er uit. Kortom er staat duidelijk nog druk op. De voorwielen kunnen dan ook weer draaien.
Verder valt het op dat ik het rempedaal met draaiende motor vrij diep moet intrappen voordat er wat gebeurd. Volgens mij is dit niet altijd zo geweest.
De auto remt verder uitstekend.
Met de motor uit voelt het rempedaal hard aan en zakt niet weg. Hou ik het rempedaal ingedrukt en start daarna de auto dan zakt het pedaal behoorlijk ver naar beneden.
Verder heb ik de remklauwen bekeken. Ik kan alle zuigers zonder veel moeite terugdrukken. Trap ik de rem in en laat het weer los dan komen de remmen weer netjes vrij.
Ik begin het gevoel te krijgen dat er iets aan de hand is met of de rembekrachtiger of de HRC.
Wie heeft een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?
Alvast bedankt.
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Hou je remslang eens vast en laat iemand op de rem trappen. Zetten de slangen voelbaar uit dan zijn ze versleten. Dat heb ik ook gehad.
Gevolg is dat er rubberen propjes ontstaan die worden doorgedrukt als de slang uit zet. De propjes zitten klem zodra je de rem loslaat en blokkeren hiermee ook het terugstromen van remvloeistof waardoor de remmen blijven slepen.
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Ow en het verklaart ook het zachte pedaal.
Berichten: 294
Topics: 46
Lid sinds: May 2010
25 March 2012, 02:15
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25 March 2012, 02:17 door Kwekkel.)
Ik heb idd. hierover gelezen elders op het forum. Maar alleen kan het dan niet plaatsen dat de voorremmen loskomen als ik de leidingwartel op de HRC loshaal en de remolie er echt uitspuit. En dat het zowel links als rechts gebeurd. Rempedaal is niet ingedrukt en de motor uit en toch staat er nog duidelijk druk op de remleiding. Het rempedaal is echt keihard met de motor uit en de auto remt op zich prima alleen zit het pedaal naar mijn gevoel dieper als voorheen.
Het gekke is ook dat met de motor uit de remmen gewoon weer loskomen als ik het rempdaal intrap en weer loslaat. Ik heb het nog niet met draaiende motor en stilstaand geprobeerd.
Maar ik zal nog eens kritisch naar de remslangen kijken.
Ook zal ik morgen eens een proefrit maken met de vaccumslang los van de bekrachtiger. Geen idee hoe hard ik het rempedaal dan in moet trappen. Als het te gek wordt dan toch maar niet.
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Hmmm das wel gek ja. Dan zou de remolie niet teruglopen richting reservoir.
Rijden zonder bekrachtiger gaat wel, als je maar goed voorzichtig bent en rekening houd met een langere remweg.
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
Volvo 142 B23 schreef:Hmmm das wel gek ja. Dan zou de remolie niet teruglopen richting reservoir.
Rijden zonder bekrachtiger gaat wel, als je maar goed voorzichtig bent en rekening houd met een langere remweg.
nee hoor, klopt precies, je hebt nog net voldoende druk om door de verstopte slang heen te drukken, maar terug kom ie niet meer, dus daar zit de "verdwenen" vloeistof en pedaalhoogte..
Ik heb deze remslanggeintjes al meermaals gezien, zo duur zijn ze niet, alleen ff werk, maar dan werkt het optimaal.. (als de rest ook ok is..)
Berichten: 294
Topics: 46
Lid sinds: May 2010
Vanmorgen auto voor op bokken gezet en nog eens goed gekeken:
Zowel met de motor uit als aan komen de remmen direct keurig los na het loslaten van het rempedaal.
Aan de remslangen is niets bijzonders te zien bij het intrappen van het rempedaal.
Dus alleen als ik ga rijden, en de remmen dus warm worden gaat het mis en wel links als rechtsvoor.
Nu weet ik het dus echt even niet meer.
Ik ga de boel nog meer eens een keer goed bleeden om er 100% zeker van te zijn dat er geen oude
remolie meer in zit.
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
Berichten: 294
Topics: 46
Lid sinds: May 2010
Jambon schreef:nee hoor, klopt precies, je hebt nog net voldoende druk om door de verstopte slang heen te drukken, maar terug kom ie niet meer, dus daar zit de "verdwenen" vloeistof en pedaalhoogte..
Ik heb deze remslanggeintjes al meermaals gezien, zo duur zijn ze niet, alleen ff werk, maar dan werkt het optimaal.. (als de rest ook ok is..)
Maar dan nog: Als de vloeistof niet terug kan stromen, hoe is de druk dan te verklaren bij de HRC? Mij lijkt het dan dat de vloeistof dan tussen de verstopping in de
slang en de remklauw vast zit en niet terug kan stromen naar het reservoir. En waarom zou dit dan alleen optreden na een paar km?
Als de auto stil staat krijg ik het echt niet voor elkaar dat de remmen vast gaan zitten.
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
in dat geval denk ik dat spoelen wat zal opleveren, komt er bagger uit dan wijst dat al in de goede richting, de klauwen worden hoe dan ook warm (heet) en opvulling door rommel kan dit veroorzaken. Kijk ook even of de blokken vrij kunnen bewegen..!
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Maar slepen ze of lopen ze echt vast? Als ze echt vastlopen dan ruik je dat wel na een paar kilometer kan ik je vertellen :-).