Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Afgebroken kopbout, restand zit vast in het blok (incl. afgebroken torx)
Serieus probleem dit. Hoe knapt de professionele garage dit eigenlijk normaal gesproken op?

succes!
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
ARP studbolds...

kost wat maar dan heb je wel kwaliteit!!
V142 BJ1968
L.B. Racing
Antwoord
Ik werk bij een vrachtwagengarage waarbij dit ook wel eens voorkomt.
Met een goede boor een gat in de bout, daarna met een linkse tap.
Als ie er niet uitkomt, gat opnieuw boren en een helicoil erin (schroefdraad)

http://www.youtube.com/watch?v=RFYa6sjhh_E

Nog eentje:

http://www.youtube.com/watch?v=Z-uxtuE1x...re=related
Antwoord
Gaatje boren in bout was ook geen probleem zit nu alleen met die vervelende harde torx bit.

Ga vandaag eerst nog even speuren naar een heel dun (kobalt)boortje. Ga proberen om gaatjes om het bitje heen te boren en hem er zodoende uit te frutten. Ik hou tevens mijn ogen open voor een smit.

Bedankt zover.

Keep you posted!
Antwoord
Bedankt voor alle reakties. Voor een helicoil moet ik alsnog het torx bitje wegboren en na nog een poging gedaan te hebben vandaag heb ik besloten dat dit geen zoden aan de dijk gaat zetten. Iemand vinden welke even een moer wil lassen ook. Wil er ook eigenlijk niet teveel geld aan besteden want ik heb voor weinig een ander blok gevonden.

Plan is om de goede delen van mijn blok (alles behalve het onderblok) samen te voegen met het "nieuwe" blok. Ben benieuwd hoe dit gaat. Heb nog nooit een motor uit een auto getilt maar zal wel goed komen lijkt me. Mocht iemand nog wat tips & tricks hebben voor het verwijderen van een b18 uit een amazon hoor ik dit graag.

Keep you posted.
Antwoord
Jeroen V schreef:Bedankt voor alle reakties. Voor een helicoil moet ik alsnog het torx bitje wegboren en na nog een poging gedaan te hebben vandaag heb ik besloten dat dit geen zoden aan de dijk gaat zetten. Iemand vinden welke even een moer wil lassen ook. Wil er ook eigenlijk niet teveel geld aan besteden want ik heb voor weinig een ander blok gevonden.

Plan is om de goede delen van mijn blok (alles behalve het onderblok) samen te voegen met het "nieuwe" blok. Ben benieuwd hoe dit gaat. Heb nog nooit een motor uit een auto getilt maar zal wel goed komen lijkt me. Mocht iemand nog wat tips & tricks hebben voor het verwijderen van een b18 uit een amazon hoor ik dit graag.

Keep you posted.
nou dás niks speciaals meer nu je al een paar kiloos hebt verwijderd... alles los, bak en motorsteunrubbers los en hijsen..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Ik heb dat ook eens gehad, nog pas recent zelfs, met een remklauw waar de bout in de glij-pen was afgebroken. Daarna ook ellende gehad met de torxbit erin...been there, done that.

Zelf heb ik toen de glij-pen weggegooid en uit een andere gehaald. Maar in jou geval zou ik toch nog een keer proberen, aangezien een motorwissel toch wel wat meer tijd met zich mee brengt.

Je kunt proberen met een beiteltje dat torxbitje weg te slaan. Misschien dat je door die krachten de onderliggende, vastzittende bout ook meteen los krijgt. Heb je al geprobeerd de boel warm te maken met een vlam? Wel weer riskant ivm kromtrekken van het oppervlak waar straks de kop op komt, maarja...

Maar wat je er in hebt geslagen (bitje) moet er ook weer uit kunnen. Ik zou toch proberen een lasapparaat te charteren en kijken hoe ver je komt. Om dat bitje heen ofzo.

Vervelend, veel geluk!
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
Ik heb hier wel lasapparatuur staan, de vraag is of het je een ritje zeeland waard is? Zo ja, dan wil ik het wel voor je proberen.
Antwoord
Bedankt voor het aanbod, maar om al slepend met de ama naar zeeland heen en weer te rijden is wat veel van het goede :-) Beslissing is inmiddels genomen en ga van twee blokken ÃÃn maken. Leuke klus ook lijkt me.
Antwoord
Is je probleem al opgelost?
Zo niet koop of pak een centerpons of een doorslag die op de afgebroken bit past.
Een paar keer goed slaan met een zware hamer en je verbrijzeld het harde staal van de bit.
Wel even een veiligheidsbril en handschoenen dragen!
Met de stofzuiger alles schoon zuigen en vooraf alle openstaande gaten afdichten ivm staalsplinters die rond kunnen vliegen.
Tenminste zo zou het moeten lukken, succes.
240 GL was b230k en nu b230fb bj 1986 wit van mijn vrouw, 264 GLE 2.7 PRV bj 1979 zilver rijdend project, Volvo 940 estate b230fk blauw groen 1998 , Kawasaki Z 1000 MK2 1979 zwart, Suzuki DR 500s 1984 geel, Mercedes Sprinter 211 CDI mijn werkpaard
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  940 blok in 240 Nicolaas H 15 9.083 17 April 2020, 17:36
Laatste bericht: Grey240Polar
  stilgevallen motor: repareren of ander blok jootman 47 35.322 2 February 2018, 01:41
Laatste bericht: daddyphilipsen
  Herkennen origineel blok ? jero 1 2.545 15 February 2017, 12:40
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 244 gl B21 blok Mark-Sander 1 2.735 8 September 2016, 08:21
  kaal B21ET blok zonder K jet onderdelen paulusb 22 18.170 30 August 2016, 19:31
  Pierburg 175 cdus op B230K blok gydomatra 16 14.396 27 August 2016, 22:10
Laatste bericht: gydomatra
  B21 naar lpg.. blok repareren of vervangen ? jero 8 7.254 22 August 2016, 10:40
Laatste bericht: A_A
  Verdeler zit vast 345GLS 3 3.668 4 May 2016, 06:35
Laatste bericht: Dirk342
  Wat is er nodig om dit B230 blok pas te maken in een 142? Barracuda_82 12 14.551 22 December 2015, 23:31
Laatste bericht: Dopski
  verdeler zit vast lenlux 4 3.590 7 August 2015, 14:01
Laatste bericht: Dopski

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)