Topics: 2
een tik in de motor die verdwijnt zodra je de bougiekabel van cilinder drie verwijdert?De auto loopt verder goed alleen tikt hij?raar verhaal ben 15 jaar volvo monteur maar dit ken ik niet.Ik moet bekennen dat ik niet het hele verhaal ken maar zoals ik het nu hoor kan het mijn inziens nooit een klep of piston zijn,want zoals hierboven al gezegd een klep en piston blijven net zo snel draaien met of zonder vonk zou graag het hele verhaal lezen en de bijbehorende motor,
ramon
Topics: 32
Het beurtelings verwijderen van een bougiedop is een veel gebruikte methode om een slecht drijfstanglager op te sporen.Als het geluid minder wordt bij het verwijderen van 1 vd bougiedoppen heb je de problematische cilinder te pakken.
Je kan ook beurtelings even het stekkertje van de injectors af trekken. Heeft hetzelfde effect.
Als er in de problematische cilinder geen verbranding is door ontbreken van vonk of brandstof komt er vrijwel geen kracht op de drijfstanglagers en treed het geluid niet op.
Ook een te ruim staande uitlaatklep tikt harder omdat er na de arbeidsslag nog restdruk in de cilinder aanwezig is. Hij moet de klep dan open duwen tegen de druk in wat een luidere tik oplevert dan wanneer hij alleen maar tegen de veerdruk in hoeft.
Deze tikkende klep is inderdaad op te sporen door bij een stationair draaiende motor een dun voelermaatje tussen de klepstoter te duwen. Als het geluid dan weg is heb je de foute klep te pakken.
Volgens mij weet jouw monteur wel wat hij aan het doen is. Iemand met pre-computertijdperk ervaring.
Hier nog een filmpje van het drukverloop in de cilinder. Deze drukopbouw is er dus niet als er geen vonk of brandstof is.
http://www.rijnijssel.nl/mvt/bestanden/Ottomotor.swf
Volvo 240 GL estate B230f '91<br />BMW 2002 '73<br />Deutz D4005 '67
een drijfstanglager in een b200/230 kapot?Dat heb ik in al die jaren nog niet mee gemaakt en een lager dat kapot is hoor je ook als er geen druk op staat want de speling heeft hij toch!
Topics: 56
@ ramon
Ik kan wel een keertje langskomen, ik werk in nijmegen, is dichtbij Cuijk
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
als er een drijfstanglager gaar is dan hoor je dat echt wel, hoef je echt geen bougiekabels of injectors voor los te halen.....
koffie staat klaar en een diagnose is gratis he.....
Dat vind ik super ;D, moet nog ff een dagje prikken, ik heb nu middagdienst, wordt een beetje laat vanavond. Wordt dan volgende week, kan dat gewoon overdag, moet ik eerst ff bellen?
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
VW T3 camper TD
kom maar gewoon aan bellen is niet nodig joh,moeten toch eerst kijken wat er aan de hand is
Vandaag bij Ramon geweest, hij vermoedt een drijfstanglager, advies een andere motor er in, kost wat maar dan ben je van de problemen af.
Ik kijk nog ff tegen het bedrag aan, het blok is niet zo duur, maar de inbouwkosten.
Als ik een garage had en een takel zou ik het graag zelf doen, maar die heb ik beide niet.
Is er miss iemand die mij helpen kan (sleutelruimte en/of sleutelhulp) ??? Hoeft niet voor niks natuurlijk!
VW T3 camper TD
Topics: 32
ramon schreef:een drijfstanglager in een b200/230 kapot?Dat heb ik in al die jaren nog niet mee gemaakt.
Voor alles is een eerste keer
@black moose
Heb je al een offerte voor de reparatie van je eigen monteur?
Volvo 240 GL estate B230f '91<br />BMW 2002 '73<br />Deutz D4005 '67