Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vervolg: Tik in motor --> Dus een nieuwe mos er komme
Ik ben bij een volvomonteur geweest, hij heeft gekeken, geluisterd gereden getest.
Hij heeft het volgende geconstateerd, als je bij de derde cilinder de bougiekabel er afhaald dan is het geluid weg, volgens hem kan het inderdaad een pistonpenprobleem zijn, of een van de klepstoters van de derde cilinder blijft hangen.
Nog te testen door met een voelermaat met lopende motor tussen de klepstoter en de shims te houden ???, geeft wel een rotzooi door in het rond spuitende olie. Als dan het geluid weg blijft heb je de boosdoener.
Kan voortgekomen zijn doordat bij het vlakken van de kop de klepstoters er uit zijn geweest(weet ik niet, moet ik nog ff navragen) en niet op de zelfde plek zijn teruggezet, schijnt wel vaker voor te komen.
Moet nog iemand zo gek zien te krijgen die dit wil doen :-)
Hij adviseerde nog om door te rijden en kijken of het erger wordt :-(
Anders moet er toch maar een andere motor in.
Ik kan wel aan een b200k komen met 185.000 op de teller, maar weet niet of dit verstandig is.
Daar de automaat ook kuren vertoond, na twee dagen stilstand heeft de bak geen frictie meer, is de olie weggezakt. Na 30 seconden en een beetje heen en weer geschakel komt de olie weer terug en kan ik weer normaal rijden.
Ik heb op marktplaats deze http://link.marktplaats.nl/244999346 nog gevonden, maar weet niet of het past of passend te maken is.
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
en gewoon een andere kop er op?
is heel wat minder werk dan een compleet blok!

heb je die automaat wel eens van verse olie voorzien?
helpt dat niet?

gr.

Aernout
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......
Antwoord
Ik blijf die Volvo monteur een onwaarschijnlijke dude vinden. Die klepstoters hebben niks te maken met wel of geen bougie/vonk in de cilinder. Ze zijn perfect rond, gelijk en pas en slijten niet (hardstaal in gietalu) en dus 100% uitwisselbaar. En zuigerpennen slijten ook niet.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
zal wel een zuigerveer zijn Wink
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Antwoord
Marc1970 schreef:Ik blijf die Volvo monteur een onwaarschijnlijke dude vinden. Die klepstoters hebben niks te maken met wel of geen bougie/vonk in de cilinder. Ze zijn perfect rond, gelijk en pas en slijten niet (hardstaal in gietalu) en dus 100% uitwisselbaar. En zuigerpennen slijten ook niet.

+1

als de klepspeling gewoon goed is, en de eventuele rubbertjes onder de buckets niets geks doen... dan lijkt me niet dat er plotseling een tik uit komt. Of is er een schroefje in de motor gevallen? meestal is dat er ook weer snel uit als het niet te groot is... (M4 of kleiner lijkt me zo)
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
Citaat:Die klepstoters hebben niks te maken met wel of geen bougie/vonk in de cilinder
Als je geen vonk hebt heb je ook geen verbranding, verbranding geeft hogere druk in je verbrandingsruimte, als dat je geen verbranding hebt.
Citaat:Ze zijn perfect rond, gelijk en pas en slijten niet (hardstaal in gietalu) en dus 100% uitwisselbaar. En zuigerpennen slijten ook niet
Volgens Haynes kan een klepsteel slijten, bij een kering van een krukas kan ook slijtage ontstaan door de 'rubberen' krukaskering.
En er zitten klepgeleiders in de kop, deze zijn neem ik aan wel van gehard staal, daarin gaan de klepstelen op en neer.
Citaat:zal wel een zuigerveer zijn
Gaat het geluid dan weg als je geen verbranding meer hebt?
Citaat:eventuele rubbertjes onder de buckets
Bedoel je daar de klepseal mee?
VW T3 camper TD
Antwoord
Het hele kleppengebeuren (klep, stoter/bucket, klepveer) gaat met dezelfde vaart op en neer, of er druk in de cil. is of niet. Geleiders en stelen slijten wel ja. Er kan van alles rikketikken en reutelen bovenin maar geen van die geluiden zou weggaan als je bougiekabel loshaalt.

Ik weet niet wat de tik-die-minder-wordt-als-je-de-bougiekabel-loshaalt veroorzaakt, maar de kleppen liggen in elk geval niet voor de hand. Waarom meet je monteur de compressie niet, of bekijkt de bougies, of meer van dat soort standaard testjes, i.p.v. voor te stellen de motor te laten draaien met een voelermaat ertussen?
Als ik iemands testen niet begrijp heb ik ook niet veel vertrouwen in de diagnose. Dus tenzij dit de enige monteur in de wijde omtrek is die je familie al sinds de Ford model T van onderhoud voorziet zou ik eens ergens anders langsgaan.
Antwoord
kweet t ook niet, hij is al 30 jaar volvomonteur ???
bougies zien er allemaal hetzelfde uit.
kun je kapotte zuigerveren of versleten pistonpen met een compressietest meten dan?
VW T3 camper TD
Antwoord
Dertig jaar is een hele poos. Compressiemeting zonder en met wat olie op de zuiger is een manier om problemen met zuigerveren en hangende kleppen op te sporen. Of een lektest, de cil. op druk zetten met perslucht en dan merk je vanzelf waar het lekt.
Antwoord
gisteren nog 250 km gereden, 125km enkele reis. Na +/- 100km op de snelweg, 120km/uur midden op de dag 4 man in de auto(klinkt verdacht in een zwarte auto ;D), rij ik de snelwegweg af kom bij een stoplicht en op het moment dat ik stil sta slaat de motor af ???. Gelijk weer gestart (paar seconden) maar slaat niet aan, direkt weer gestart (weer paar sec.) en hij slaat weer aan, daarna geen problemen meer gehad. Op de terugweg ook niet, was wel koeler ('s nachts). Ik reed trouwens op lpg. Heeft m.i. niets met de tik in de motor te maken.
VW T3 camper TD
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Motor blijft koud? Boet 4 349 3 March 2025, 21:07
Laatste bericht: Dopski
Sad motor V50 2.0 benzine houdt iets in Dopski 2 564 23 July 2024, 09:47
Laatste bericht: Dopski
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.121 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Tikkend geluid, motor, rechtsvoor shineslikesun 3 994 25 March 2024, 20:10
Laatste bericht: BartJu
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 3.706 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  Motor houdt er na 10 min. mee op Rin 14 4.267 1 January 2023, 15:09
Laatste bericht: Rin
  Motor Slaat af na aanslaan OPGELOST pepijnwk 1 1.533 12 August 2022, 13:25
Laatste bericht: pepijnwk
  Nieuwe Lid; 240 Koppakking lek? Woutair 9 4.428 15 April 2022, 13:30
Laatste bericht: skidje
  Help, Motor harde tik menno000 2 1.573 5 November 2021, 00:14
Laatste bericht: Volvo240
  Motor slaat over net boven stationair toerental Arnic 6 4.384 13 August 2021, 09:02
Laatste bericht: Grey240Polar

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)