Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Welke motor passen in een 240 uit '85 waar nu een b23e in ligt ??
Als de kleppen zijn uitgesteld kan je ze altijd nog inkorten. Als je dat doet met de kop nog op de motor dan is dat redelijk... ehh... lomp. Maar wel effectief en budgetair verantwoord. Heel voorzichtig met een dremel een beetje afschaven. Of wat minder voorzichtig met een haakse slijper... Als je nu geen speling meer hebt, heb je kans dat de mindere compressie daarmee opgelost is en kan je voorlopig weer even door. Maar het kan natuurlijk ook een slecht sluitende klep zijn door verbranding of vuil. En de koppakking kan lek zijn. Zaken die redelijk gemakkelijk zijn vast te stellen door middel van een lektest en de speling op de klep terug te brengen naar de fabriekswaarden.

Een Volvo is net een legodoos. Dus je kan ook met wat huisvlijt de kop er af trekken en naar een revisie bedrijf brengen (HRW in Wageningen kan ze dromen...) Met een mooie stalen koppakking kan ie weer een poos mee !

En waarom ik hier kwam... Er past ook een TURBO in ;D
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
Hallo allemaal,
Super van al die reactie's. De motor loopt weer als een zonnetje. Kan natuurlijk nog beter maar hij loopt zeker acceptabel. Wat bleek: de rubbertjes van de injectoren trokken valse lucht. Rubbertjes vervangen en hij loopt weer als nieuw.
Het verschil in compressie is dus niet (echt) merkbaar tijdens het stationair lopen. En tijdens het rijden al helemaal niet.
Kortom: over het onderblok maak ik me dus niet zo'n zorgen meer. Wel blijft het feit dat de kop bijna uitgesteld is.
Nu heb ik van meerdere leden begrepen dat de klepsteeltjes iets af te slijpen zijn zodat er weer voldoende stelruimte is. Is dit inderdaad een oplossing voor de komende 100.000 km??? En zo ja. Is er iemand in de buurt van Friesland die dat evt. zou kunnen doen? Ik kan namelijk bijna alles uit elkaar halen maar weer terug in elkaar zetten wordt al iets lastiger. :-\

Antwoord
Klepstelen inkorten is zeker een optie die goed werkt. Ooit een uitgestelde kop op deze manier behandeld (nadat ik me heb verdiept in deze technische ingreep.) en zo weer de nodige stelruimte gecreeert. De kleppen liggen erg hoog op de klepzitting ook bij een uitgestelde kop zodat hier de ruimte is te vinden. Mijn ervaring is positief en technisch te onderbouwen.
245DL 1980 USA
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Motor blijft koud? Boet 4 349 3 March 2025, 21:07
Laatste bericht: Dopski
Sad motor V50 2.0 benzine houdt iets in Dopski 2 569 23 July 2024, 09:47
Laatste bericht: Dopski
  welke nokkenas op een B23A op LPG? annoh 4 734 12 June 2024, 15:12
Laatste bericht: gydomatra
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.122 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Tikkend geluid, motor, rechtsvoor shineslikesun 3 996 25 March 2024, 20:10
Laatste bericht: BartJu
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 3.712 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  schuddende b23e pepijnwk 33 10.571 17 March 2023, 21:05
Laatste bericht: pepijnwk
  oliedruksensor: gaat dit passen? Kogelman 6 2.418 15 January 2023, 11:16
Laatste bericht: Marc1970
  Welke temperatuur switch voor een elektrische fan? gydomatra 2 995 1 January 2023, 20:22
Laatste bericht: gydomatra
  Motor houdt er na 10 min. mee op Rin 14 4.293 1 January 2023, 15:09
Laatste bericht: Rin

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)