Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Welke motor passen in een 240 uit '85 waar nu een b23e in ligt ??
#1
Ik ben sinds 2 weken in het bezit van een 240 met een b23e motor op lpg uit 1985. Aangezien de motor niet lekker liep heb ik compressie laten meten en de kleppen laten stellen. De garage gaf aan dat de klepstel plaatjes die erin zijn gegaan 3.1 mm dik zijn. En dus eigenlijk de volgende keer de kop gereviseerd moet worden. Klopt dit? Het grootste probleem was volgens de garage dat de compressie rond de 10,5 bar moet zijn maar in cilinder 3 en 4 maar liefst tot 13 bar is. Er zit dus iets niet goed in de motor en hun advies is om de gehele motor te vervangen. Mijn vraag is ook of dat inderdaad ook klopt en/of er niets anders aan te doen om de compressie weer normaal te krijgen? Maar vanuit gaande dat de garage gelijk heeft. Welke motoren passen en mijn 240? Passen de diesels en de modernere 2 liter of 2.3 liter motoren eigenlijk ook? En werk het lpg systeem wel op de nieuwere benzine motoren?
Veel vragen maar kan iemand mij toch advies geven? misschien ook over de eventuele kosten. Ik moet namelijk gaan overwegen of het opweegt om deze auto geheel op te knappen of misschien toch een andere te kopen...
Maar ja. Hij rijd wel heerlijk...
Antwoord
#2
Allereerst gefelictiteerd met de aankoop, maar direct daarna: mooi kl#te zeg!

Kleppen zijn bijna uitgesteld en een redelijk verschil in compressie; ik zou even terug gaan naar de tent waar je hem gekocht hebt.

Over kleppen stellen en de minimale dikte:

Wat info van de V700-site: (don't shoot the messenger)

Citaat:Volvo gaat niet dunner voor de plaatjes dan 3.30.
Daaronder zijn ook mogelijkheden, tot 2.70 zonder aanpassingen aan je motor.
(Carlo Schmidt levert geen dunnere plaatjes dan 2.70)

Daarna: de klepsteel met 1.0 mm inkorten en je normale dikte stelplaat zit er weer in.
De kop hoeft niet gedemonteerd te worden, wel de nokkenas.
Na deze behandeling gaat de kop gegarandeerd nog weer 150.000 km mee.


Over de compressie:

13 bar is een perfecte waarde, hoe lager hoe minder, maar het gaat eigenlijk om het verschil tussen de 4 cyl.
als 3 cylinders 13 bar geven en 1-tje beduidend lager, dan heb je een probleem.
Als de druk onder de 10 bar gaat raken kan je wel spreken van een versleten/ defecte motor.

succes!
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#3
Ok dus met de klepstel plaatjes is nog wel iets te doen. Maar de druk moet volgens het boekje op ongeveer 10,5 bar liggen. Bij cilinder 1 is die 13,5, bij 2 is die 13 bar, bij 3 is 12,5 bar gemeten en bij cilinder 4 is de waarde 10.0 bar. Dit is natuurlijk niet ideaal maar kan ik hier nog kilometers mee maken als ik de kop laat reviseren en aan de druk verder niets doe? Of is het toch wijzer om de gehele motor te vervangen?
Antwoord
#4
Alle blokken uit alle 240's passen erin. Wat je nu hebt is volgens mij redelijk zeldzaam in NL. De b200e b230e (te vinden in de 740) hebben een soortgelijk injectiesysteem als je nu hebt maar of dat door de jaren hetzelfde is gebleven weet ik niet. Met een carburateur (b21a, b23a, b230a) maak je het jezelf wat makkelijker qua techniek, met moderne injectie (b200f, b230f) veel moeilijker. Deze laatste zijn wel het makkelijkst/goedkoopst te vinden. Diesel heb ik niet zo'n idee van maar ik zou op LPG blijven rijden.

Hoe dan ook zou ik de auto lekker opknappen, een motorblok overzetten is niet moeilijk of duur (max. 300 euro ex arbeid, zie Marktplaats). Je hebt nog zeker 20.000 km de tijd, zo'n slechte (afwijkende) cilinder geeft niks zolang de auto nog start en vooruit komt.
Oh, misschien zijn de drie andere cilinders wel wat te hoog, zitten vast vol koolaanslag. Kan alleen maar beter worden met gestelde kleppen en doorrijden.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Je ataat soms versteld van het univereel-gehalte van je 100 en 200-serie.
Ik heb in mijn voormalige 265 van '78 (met V6 benzine en automaatbak), een 6cil diesel met 5-bak gezet uit mijn '87 245.
Werkelijk alles paste, zelfs de achterste baksteun vond nog 4 ongebruikte M10 gaten in het chassis.

Maar ik ben het met ale voorgaande antwoorden eens.
Niet te snel opgeven en ook niet te bang,ga anders nog eens langs een techneut voor gewoon een algemene indruk als dat je meer gerust zou stellen.

Je weet nu in zekere zin wat je hebt en bij inruilen moet je maar weer afwachten.
Antwoord
#6
S_Janse schreef:Ok dus met de klepstel plaatjes is nog wel iets te doen. Maar de druk moet volgens het boekje op ongeveer 10,5 bar liggen. Bij cilinder 1 is die 13,5, bij 2 is die 13 bar, bij 3 is 12,5 bar gemeten en bij cilinder 4 is de waarde 10.0 bar.

Ik vraag me af of je hier over een versleten motor kunt spreken.Baseert die garage dat puur op de compressiemeti g?
Afwijkingen tussen de cilinders zijn eerder regelmaat dan incident zover ik weet en zolang geen van de cilinders onder de 10 duikt vind ik de compressie niet verkeerd.

Als je een normale rijder bent kun je met dunnere stelplaatjes overigens nog een hele tijd rijden!
Antwoord
#7
Hoi en welkom hier.

Jammer van de motor,de verschillen in compressie zijn wel groot onderling en inderdaad niet gezond......

Nu ben ik een 1982 245 GL i aan het slopen,hierin zit een perfect draaiend B21E blok met maar 250dkm op de teller en altijd op benzine gelopen,dit blok past zonder aanpassingen in jouw auto 8)

Mocht je interesse hebben stuur dan maar een PB,kijk ook even op deze link http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...pic=5096.0
Antwoord
#8
En let even op met te dunne klepsteelplaatjes: volvo gaat niet beneden de 3,30 en specialisten niet beneden de 300. Ikzelf had eea gelezen en heb een plaatje van 280 gebruikt. Dat was GEEN goed idee! Doordat het plaatje nu te laag lag, kwam de nok tegen de zijkant van het huis aan ipv tegen het plaatje (heel lichtjes, maar ja.....), wat resulteerde in een stuk wat van het huis scheurde. Geen verdere schade gelukkig, maar het is dus niet aan te raden om ver beneden de 300 te gaan. 290 is echt het minimum.

En als idd je kop is uitgesteld en de compressie erg verschillend, dan zou ik idd een ander blok monteren. Hoe hoog de compressie is, maakt meestal niet eens echt veel uit (overal te laag is natuurlijk niet ok, maar dat komt bij de volvo blokken niet vaak voor). Het gaat vooral om het verschil tussen de cylinders. Over het algemeen wordt gesteld dat dat verschil max 10% mag bedragen. Het zou koolaanslag etc kunnen zijn, maar krassen/groeven etc zou ook kunnen.

Aangezien je auto op LPG loopt zou ik niet meer het mechanische injectiesysteem monteren (is wat gevoelig voor backfires), maar een B23A blok. Zelfde inhoud, maar dan met een carburateur. Vlgs mij prima te vinden op marktplaats etc.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Antwoord
#9
Hallo
Beetje overdreven reactie van de garage eerlijk gezegd.
Ik zou er gewoon een andere cilinderkop op zetten die op benzine gelopen heeft met nog verse plaatjes.
Deze laten vlakken en dan heb je na montage grote kans dat de compressie weer helemaal ok is!!
Als een motor op 1 cilinder iets minder compressie heeft wil dat niet gellijk zeggen dat in dit geval de zuigers en veren versleten zijn....
Ze willen graag wat verdienen aan jou.
Dus ga eerst voor een frisse kop en nieuwe koppakking en dan meet nog maar eens.....
Heel veel succes

mvg Chris
Antwoord
#10
swedishperfection schreef:Hallo
Beetje overdreven reactie van de garage eerlijk gezegd.

Ik ben eerlijk gezegd ook nog niet overtuigd.
Een definitieve diagnose puur op basis van een compressietest vind ik nogal mager.
En onregelmatig stationair lopen is bij een 240 vaak niet iets om je grote zorgen te maken;sterker nog: het is vaak welhaast een kunst om zo'n motor mooi stil te krijgen ;D

Er zijn nog zat vragen te beantwoorden als je het mij vraagt:

hoeveel km. heeft de auto gelopen?
Is de compressietest 2 a 3 maal uitgevoerd met telkens ongeveer hetzelfde resultaat?
Geeft de auto zwarte of blauwe rookpluimen bij plotseling gas loslaten bij hogere snelheden?
Heeft de auto bijgeluiden als pingelen of tokkelen bij zware belasting, zoals volgas geven bij lage toeren?
Loopt de motor ook rottig als je het stationair toerental een stuk hoger houdt?


Ik zou persoonlijk nog eens bij een andere garage, of iemand anders die kijk (lees:een goed oor) op motoren heeft, langsgaan en die om zijn oordeel vragen.
met de auto laten rijden c.q. afbeulen
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Motor blijft koud? Boet 4 349 3 March 2025, 21:07
Laatste bericht: Dopski
Sad motor V50 2.0 benzine houdt iets in Dopski 2 569 23 July 2024, 09:47
Laatste bericht: Dopski
  welke nokkenas op een B23A op LPG? annoh 4 734 12 June 2024, 15:12
Laatste bericht: gydomatra
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.122 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Tikkend geluid, motor, rechtsvoor shineslikesun 3 996 25 March 2024, 20:10
Laatste bericht: BartJu
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 3.712 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  schuddende b23e pepijnwk 33 10.571 17 March 2023, 21:05
Laatste bericht: pepijnwk
  oliedruksensor: gaat dit passen? Kogelman 6 2.418 15 January 2023, 11:16
Laatste bericht: Marc1970
  Welke temperatuur switch voor een elektrische fan? gydomatra 2 995 1 January 2023, 20:22
Laatste bericht: gydomatra
  Motor houdt er na 10 min. mee op Rin 14 4.293 1 January 2023, 15:09
Laatste bericht: Rin

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)