Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nokkenas Blokkeert ?
Ja inderdaad,in dit geval de kop ( nokkenas ) is vrij zacht.

Dat spanbusje keihard ,dan wel vooral nu dat boortje er ook in zit. Maar het probleem hier is ook het feit dat de achterkant
( van de kop) dicht is.

En met de miniscule ruimte die ik nu nog heb en natuurlijk vooral met het boortje erin stuit je op het spiraal van het boortje, mijn inziens gaat het hier niet op ,al vind ik dit wel een mooie en goede oplossing in zo'n geval als jij voor steld Marc , ..ik denk dat ik zelfs met een naald er niet inkom ,laat staan papiertje erbij of tussen o.i.d.
Antwoord
Waar woon je?
Ik heb vast nog wel ergens een M as liggen, als je een lekker biertje meeneemt kunnen we ruilen.
Antwoord
(15 December 2023, 00:07)Dopski schreef: Waar woon je?
Ik heb vast nog wel ergens een M as liggen, als je een lekker biertje meeneemt kunnen we ruilen.

Goeienavond Dopski , dank je voor aanbod ,ben helaas nog steeds bezig met afgebroken boortje en spanbusje eruit zien te krijgen. Vanmiddag weer paar uurtjes gepeuterd en nwe cobalt boortjes gehaald, hopelijk lukt het me morgen wel. Maar houd me aanbevolen .Groet S.
Antwoord
Heb je de oorzaak al gevonden waardoor die spanstift is afgebroken? Als je straks dat gat uitlubbert dat is het risico van spanstiftbreuk nog veel groter.

Kun je de nokkenas nu met een ringsleutel op die bout rondgooien?

Ik zou er dan verder geen moeite in steken om dat boortje uit een standaard b230f nokkenas te halen. Indien het een M is zou ik het aanbod van Dopski direkt aannemen. Maar vlgs mij kun je best een A of B as in je kop steken.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
(16 December 2023, 13:52)skidje schreef: Heb je de oorzaak al gevonden waardoor die spanstift is afgebroken? Als je straks dat gat uitlubbert dat is het risico van spanstiftbreuk nog veel groter.

Ik zou er dan verder geen moeite in steken om dat boortje uit een standaard b230f nokkenas te halen. Indien het een M is zou ik het aanbod van Dopski direkt aannemen. Maar vlgs mij kun je best een A of B as in je kop steken.

Hallo Skid, dank voor je reactie, nee ben voorzichtig te werk gegaan, juist om dat te voorkomen. vanmorgen naar 2
( metaalbewerkingsbedrijf +buitenboordmotoren) bedrijven geweest ze kunnen me niet helpen

Net nog 3 uurtjes zitten peuteren voorzichtig boren ook in tegengestelde richting ,en ik krijg het ook niet voor elkaar, na al heel wat uurtjes al met al. Klopt daar dacht ik vanmiddag aan, bout erin en nokkenas plaatsen en kijken of ik m met de ring / dop alsnog rond kan draaien  ( ook hier begrijp ik even nog steeds niks van )

Ik heb verders geen idee skidje , welke nokkenas er in zou passen ,ik wilde deze redden omdat ik zeker wist dat hier niets mis mee is, maar het lijkt me een verloren zaak dus .Als die jongens uit de metaal geen oplossing hebben en die van de botenmotoren ,wel dan kan ik stoicijns door blijven peuteren boren en oplossingen blijven bedenken ,

maar t heeft volgens mij dan geen enkele zin meer,hoe eigenwijs ik ook ben.
Cilinderkop heeft nummer 1000530 is dat een M ?,..ik weet nog niet het verschil van M A of B., althans zal het wel gelezen hebben, zal t straks nakijken.
Antwoord
(18 December 2023, 18:39)Swipsy schreef: Ik heb verders geen idee skidje , welke nokkenas er in zou passen ,ik wilde deze redden omdat ik zeker wist dat hier niets mis mee is, maar het lijkt me een verloren zaak dus .Als die jongens uit de metaal geen oplossing hebben en die van de botenmotoren ,wel dan kan ik stoicijns door blijven peuteren boren en oplossingen blijven bedenken ,

Cilinderkop heeft nummer 1000530 is dat een M ?,..ik weet nog niet het verschil van M A of B., althans zal het wel gelezen hebben, zal t straks nakijken.

Die cilinderkop zegt niks qua nokkenas. Met de nokkeas in de hand even op het andere uiteinde kijken en dan zie je vanzelf een letter erin geslagen.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
(18 December 2023, 18:39)Swipsy schreef:
(16 December 2023, 13:52)skidje schreef: Heb je de oorzaak al gevonden waardoor die spanstift is afgebroken? Als je straks dat gat uitlubbert dat is het risico van spanstiftbreuk nog veel groter.

Hallo Skid, dank voor je reactie, nee ben voorzichtig te werk gegaan, juist om dat te voorkomen. vanmorgen naar 2
( metaalbewerkingsbedrijf +buitenboordmotoren) bedrijven geweest ze kunnen me niet helpen

Net nog 3 uurtjes zitten peuteren voorzichtig boren ook in tegengestelde richting ,en ik krijg het ook niet voor elkaar, na al heel wat uurtjes al met al. Klopt daar dacht ik vanmiddag aan, bout erin en nokkenas plaatsen en kijken of ik m met de ring / dop alsnog rond kan draaien  ( ook hier begrijp ik even nog steeds niks van )

Ik heb verders geen idee skidje , welke nokkenas er in zou passen ,ik wilde deze redden omdat ik zeker wist dat hier niets mis mee is, maar het lijkt me een verloren zaak dus .Als die jongens uit de metaal geen oplossing hebben en die van de botenmotoren ,wel dan kan ik stoicijns door blijven peuteren boren en oplossingen blijven bedenken ,

maar t heeft volgens mij dan geen enkele zin meer,hoe eigenwijs ik ook ben.

(18 December 2023, 18:43)skidje schreef:
(18 December 2023, 18:39)Swipsy schreef: Ik heb verders geen idee skidje , welke nokkenas er in zou passen ,ik wilde deze redden omdat ik zeker wist dat hier niets mis mee is, maar het lijkt me een verloren zaak dus .Als die jongens uit de metaal geen oplossing hebben en die van de botenmotoren ,wel dan kan ik stoicijns door blijven peuteren boren en oplossingen blijven bedenken ,

Die cilinderkop zegt niks qua nokkenas. Met de nokkeas in de hand even op het andere uiteinde kijken en dan zie je vanzelf een letter erin geslagen.
Oke, dus eindcijfers 530 in dit geval is niet vast bepalend voor de n.as

Lees namelijk van alles en nog wat.

Ik ga kijken of ik de letter kan zien staan, het was me namelijk nog niet opgevallen.

19.56 u. Wel,ik had inderdaad wel de cijfers gezien,maar goed er staat wel 07 aan de voorkant links van de as en aan de achterzijde rechts op de as staat een driehoek.  in het midden cijfers als links midden 1000137 rechts daarvan 2874.

Maar goed hoe dan ook ik dacht dat de as onbeschadigd was,maar dat blijkt niet zo te zijn.Ik heb naar de nokken gekeken,nu hij goed schoon is zien ik dat de as tussen de nokken in aan weerzijde's (onder en boven ) beschadigd is over de gehele breedte.

Hoogstwaarschijnlijk was hij dan toch vastgelopen door geen smering vermoed ik, de nokkenas is tussen de nokken in overal beschadigd.Probeerde al foto's te plaatsen maar dat lukt niet,en ik weet niet of dat uberhaupt kan.

Maar als iemand advies voor mij heeft verders wat het beste te gaan ( kunnen ) doen, heel graag, het uitzicht wordt mij steeds meer penibeler
Antwoord
Lijkt niet al te fraai nee, als de nokkenas al beschadigd is, zullen de lagervlakken in de cilinderkop en lagerkappen er ook niet best aan toe zijn. Die lagervlakken zijn in de kop in lijn geboord, en niet vervangbaar/stelbaar.

Ik weet ook niet je foto's plaatst op Volvolvo, linken naar een fotosite deed ik vroeger. Je kan de nokkenas en de kop zogenaamd te koop zetten op Marktplaats met foto's, een link er naar toe hier plaatsen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
(18 December 2023, 23:41)Marc1970 schreef: Lijkt niet al te fraai nee, als de nokkenas al beschadigd is, zullen de lagervlakken in de cilinderkop en lagerkappen er ook niet best aan toe zijn. Die lagervlakken zijn in de kop in lijn geboord, en niet vervangbaar/stelbaar.

Ik weet ook niet je foto's plaatst op Volvolvo, linken naar een fotosite deed ik vroeger. Je kan de nokkenas en de kop zogenaamd te koop zetten op Marktplaats met foto's, een link er naar toe hier plaatsen.,

Hallo Marc, ben ik weer. nou het boortje is eruit ieder geval.. maar nu .
( Morgen als eerste dan inspecteren, want ook daar zal ik me in vergist hebben denk, want dacht ik van de n.as namelijk ook.)

De lagervlakken ( zag weer elders kussens staan-maar we bedoelen het zelfde neem ik aan ) zitten dus gewoonweg vast als ik het goed begrijp. Oke .Die heb ik nog niet heel goed bekeken ,ik had in 1e instantie even met doekje de slik weg gehaald .

Ik heb geprobeerd de nokkenas verlengers in te drukken maar met geen mogelijkheid ,voorzichting ( met achterkant staalborstel van hout) en hamer niet al te hard getimmerd bij alle doppen zelfde effect ,niet in te veren en geen tegenreactie.

De geleidepen ( het spanbusje dus ) zit er nog wel in ( moterolie was een goed insteek marc ) veel olie en blijven boren heel voorzichtig uiteindelijk met dun ijzerdraad langs het boortje lopen pielen zien te haken en te rommelen en kwam warempel los.

Het diepte gat is nu pl.min 1 cm.Mischien is een dunnere spanbus een optie ? want boren ga ik niet meer doen.
Zo'n Spanbusje trek je normaliter natuurlijk in z'n geheel eruit, wanneer dat echt nodig zou zijn, want het restant wat er nu in zit ?, misschien met een frees / ruimertje ?

Morgen eerst de schalen checken, vervolgens kijken of de oliepomp werk op de hand met ronddraaien nevenas. (zoals jij zei) heb zo vermoeden dat smering geweest is, dat de n.as blokkeerde denk. 

Ik las namelijk ook dat de nokkenas de laatste onderdelen zijn die pas gesmeerd gaan worden bij starten ( was koud, olie dik natuurlijk, vooral met die slik ) toen de moter warm was (lange afstand gereden 2 avonden daarvoor ,totaal niets gemerkt).geen lamda.maar de week daarvoor wel lampje uitgeschakeld door accu pool losgegooid te hebben, mischien was dat een groffe fout.?

Maar dan zou hij toch foutcode moeten aangeven zou je zeggen bij check.? (accu ook opnieuw aangesloten) Maar  morgen weer verder,

Dank voor je reactie.
Antwoord
De originele diameter ( De exacte maat hoort te zijn 5.1 ) spanbusje 5 mm ( ijzerwinkel voldoet )

Het afgebroken deeltje in het gat krijg ik er met geen mogelijkheid meer uit. Het hardstalen busje schijnt alles te vernietigen wat op z'n pad komt.(i.net-dus waarschijnlijk ook een frees.),dus dat riskeer ik niet meer.

Nu heb ik 2 spanbusjes. 5+3 mm .Die van 3 mm zou ik erin kunnen slaan, maar zal niet helemaal tot het einde komen, gezien de braampjes in het oude busje tegenkomt en meesleept. Daar komt bij, dat het tandwiel van de nokkenas dan ook enigzins een klein beetje speling heeft op het busje van 3 mm.

Is dat ja te nee toelaatbaar ? Nu zou ik het busje van 5 mm in kunnen korten ,in het tandwiel kunnen slaan,(zeer voorzichtig uiteraard) dan vervolgens hopelijk over het 3 mm busje kunnen schuiven. Is dit een optie ?

Nog een tweede vraag ; Zover ik als leek kan constateren zien de lager kappen er goed uit evenals de nokken zelf van de as. Maar hier komt de essentiele vraag.(de reden waarom vermoedelijk de boel vast zat ? of door toedoen van mijn eigen geweld met poging rondraaien van de nokkenas ,waardoor dus ook het spanbusje afbrak) -

de as zelf is tussen de nokken in beschadigd en ik praktiseer me suf hoe dit nu kan ? Over wat zou de as op die plekken dan geschraapt moeten hebben ?
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  welke nokkenas op een B23A op LPG? annoh 4 330 12 June 2024, 15:12
Laatste bericht: gydomatra
  Raar geluid uit nokkenas (???) na koprevisie Devin de dude 2 253 8 May 2024, 17:39
Laatste bericht: Devin de dude
  Spacer nokkenas Volvo B200-B230. polestar-volvo 1 553 17 August 2023, 10:02
Laatste bericht: Marc1970
  nokkenas pieter2 4 2.607 13 December 2020, 17:21
Laatste bericht: pieter2
  Nokkenas Quick-T 23 14.807 15 February 2020, 00:02
Laatste bericht: Mark244
  Nokkenas B20 slagletter "2" Volvo Eindhoven 1 2.605 23 February 2018, 18:35
Laatste bericht: Marc1970
  Nokkenas monteren Amazon xnoxemx 9 8.106 10 August 2017, 10:27
Laatste bericht: MacVolvo
Exclamation Nokkenas verwisselen Schipper 1 3.091 28 July 2017, 20:56
Laatste bericht: Jerry
  Hoe een nokkenas tandwiel B18 B20 monteren borgonjen 1 3.052 22 February 2015, 13:40
Laatste bericht: Jambon
  Welke nokkenas? Madman 4 4.848 30 December 2014, 20:09
Laatste bericht: Madman

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)