Topics: 82
15 August 2023, 23:25
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15 August 2023, 23:33 door Marc1970.)
Vaak hebben deze een voorschakelweerstand vóór de bobine. Sleutel in III is de volle accuspanning, die is tijdens het starten wel iets minder omdat de startmotor enorm veel stroom trekt. In stand II komt er een weerstand tussen accu en bobine en komt er iets van 10V op. Die 10V is de spanning waar de bobine voor gemaakt is, er staat dan meest iets van "Vorschaltwiederstand" op. Tijdens het starten wordt de bobine tijdelijk overstuurd, en levert net wat meer vonkenergie. Handig.
De voorschakelweerstand is een wit keramieken pijpje formaat AAA batterij, meest op schutbord. Eén draad vanaf stand II aan ene kant, andere kant een draad naar bobine en eentje vanaf de startmotor.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 5
Dank voor je reactie Marc, zijn deze voorschakelweerstanden aan slijtage onderhevig en kunnen deze voor startproblemen zorgen?
Het probleem is dat het hele systeem quasi een domino-opstelling is: ik weet nl. al van bij de eerste seconde bij het starten of de motor gaat aanslaan of niet: als ik gedurende 2 seconden start en ik hoor de benzinepomp niet weet ik al dat de wagen niet zal starten. Eerst dacht ik nog dat het aan het brandstofrelais lag en na dit relais een keer of 7 vervangen te hebben wist ik inmiddels wel dat het probleem niet daar lag. Vervolgens ben ik met testlampje het pulssignaal gaan testen aan brandstofrelais en het lampje brandde heel flauw, ook tijdens het starten, hier zit dus het probleem. Heel af en toe begint het lampje hard te flikkeren en wil motor aanslaan maar daarna wordt het weer heel flauw.
Vervolgens een nieuwe bobijn gekocht, weer zonder resultaat.
Hierna nieuwe deksel voor op verdeler en nieuwe rotorarm gekocht, 6 nieuwe bougiekabels en kabel van bobijn naar verdeler, wederom zonder resultaat.
Hierna op marktplaats een nieuwe (tweedehands) elektronische module gekocht, hierna sloeg motor weer onmiddellijk aan en ik dacht dus dat hiermee het probleem verholpen was. De dag erna echter startte motor weer niet en uit frustratie nog eens terug de originele module geplaatst en motor startte weer. Je raadt het wel, de dag erna startte hij weer terug niet ongeacht welke elektronische module ik gebruik, dus hier zit het probleem ook niet.
Er rest mij dus nog 1 onderdeel dat ik nog niet geswitched heb (maar wel al op marktplaats gekocht heb) en dat is de volledige verdeler, misschien dat de impulssender die hierin zit defect is (maar ik zie er een beetje tegenop om deze te vervangen want dit lijkt me geen eenvoudige klus. Bovendien vind ik het raar dat motor soms wel aanslaat en perfect loopt, dat kan toch niet met een defecte impulssender?
En ook omdat ik vermoed dat het probleem voor de impulssender zit, nl. bij de bobijn, ik heb geconstateerd dat deze soms wel, soms niet vonkt. (maar voor alle duidelijkheid, de bobijn is nieuw, de oude bobijn doet net hetzelfde: soms vonk, soms niet.
Kan een slechte massa dit veroorzaken? Ik weet het niet meer...
Topics: 82
Die weerstand slijt niet.
Ontsteking en injectie is inderdaad een domino opstelling, het brandstofrelais krijgt pulsen van de ontsteking, en alleen dan schakelt het de pompen aan. ANdersom geldt: geen ontsteking, geen brandstof (is veiliger).
De pulsen worden gemaakt in de verdeler. EN dat is een gammel dingetje na 40 jaar met allerlei broze stekkers.
Afhankelijk van het type is er wel iets aan af te stellen, er is een TSZ-h (Hall effect) en een TSZ-i (inductie). Maar daarvoor zou ik eerst op zoek gaan naar alle documentatie en of die dingen nog leverbaar zijn, nieuw of tweedehands. De 260 is een hele kleine markt, nog meer als toen.
Greenbooks:
https://www.volvo-academy.com/
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969