Berichten: 247
Topics: 72
Lid sinds: Oct 2006
Ik zoek al een tijdje een 240 achteras met een overbrenging van 3.31 om die vervolgens onder mijn volvo amazon te bouwen. Dit is vaker gedaan en gaat best goed. De 240 as is iets breder, maar dat is op te vangen door andere wielen(et waarde).
Maar helaas zijn de 240 3.31 assen schaars en daarom heb ik een paar maanden geleden een 940 3.31 achteras gekocht met de bedoeling de as onder mijn amazon te plaatsen. Maar.., de 940 as is een stuk breder dan de 240/amazon as en dient dus ingekort te worden.
mijn vraag is of dit een beetje te doen is en wat hier bij komt kijken. Iemand eerder een achteras ingekort?
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
11 September 2017, 09:52
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11 September 2017, 10:05 door Marc1970.)
Volgens mij is de asbuizen en steekassen overzetten the way to go. Poos geleden heeft iemand dat gedaan om een over-overdrive 240 diesel te maken.
Zie de sticky topic 'hybride achteras' hierboven.
En hier een meer low-tech benadering, iemand die met een pijpsnijder de buizen doorhaalt en weer aan elkaar last met wat lijmklemmen:
https://www.bangshift.com/forum/forum/ba...shortening
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 723
Topics: 36
Lid sinds: Sep 2010
Idd volgens mij hoef je alleen de buizen in te korten en kun je dus de steekassen van een 2 serie te pakken. Zal in je diff goed moeten gaan echter hoe het zit bij de naven en dergelijke weet ik niet of een 9 serie hetzelfde is als de 2 serie of dat dit ook uit te wisselen is.
Berichten: 247
Topics: 72
Lid sinds: Oct 2006
Heren, bedankt voor de reacties tot nu toe. Het hybride verhaal kende ik al en dat gaat hem niet worden voor mij. Is toch een behoorlijk technische klus en ik heb daar ook niet de goede gereedschappen voor.
Asbuizen inkorten is goed te doen denk ik. Alleen vraag ik mij af hoe ik uitkom met de steekassen en de spiebanen. Ik verwacht dat de steekassen ook ingekort moeten worden ( er gaat toch ongeveer 2x 4 cm tussenuit) en dan ben ik gelijk mijn spiebanen kwijt... Maar misschien zijn steekassen van een 240 een optie. Of binnenwerk van een 940 differentieel in een 240 as zetten met 240 steekassen. Ik ben er nog niet over uit...
Berichten: 948
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Binnen werk van een 940 differentieel overzetten kan, tis allemaal dana 31 bij mijn weten.
Wel specialisten werkje hoor ik.
Dif ertussenuit zagen en overzetten klinkt makkelijker.
Zit met het zelfde euvel.
Maar dan met een 145 waar een 240 differentieel in moet.
Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 247
Topics: 72
Lid sinds: Oct 2006
(13 September 2017, 11:37)Jerry schreef: Binnen werk van een 940 differentieel overzetten kan, tis allemaal dana 31 bij mijn weten.
Wel specialisten werkje hoor ik.
Dif ertussenuit zagen en overzetten klinkt makkelijker.
Zit met het zelfde euvel.
Maar dan met een 145 waar een 240 differentieel in moet.
Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Ja, differentieel overzetten is zeker specialisten werk en daardoor prijzig. En het liefst doe ik het allemaal zelf op een low-budget manier.
Maar heb je al een 240 as voor je 145? Dan is het overzetten van de 145 steunen op de 240 as en klaar is het. Of is dit te makkelijk?
Berichten: 948
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
13 September 2017, 11:55
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13 September 2017, 11:57 door Jerry.)
Daar dacht ik ook aan, of ik slijp de asbuizen door en zet de klok over.
Dat zijn ook maar twee lassen.
En ja ik heb een 240 as, 3.91 overbrenging met sper.
Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Onder je Amazon zit nu een 410 overbrenging?
Kom je nog weg met een 3.31.
Ben bang dat de fut er aardig uit is straks.
Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
13 September 2017, 12:31
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13 September 2017, 13:00 door Marc1970.)
Met lassen kan je wel een hoop uitlijning in de asbuizen kwijt raken, begin maar te oefenen met wat kokerprofiel om te zien wat je nodig hebt aan klemmen en techniek.
De steekassen lassen zou ik niet aan beginnen. Waarschijnlijk heb je daarvoor ingewikkelde zaagsnedes, lasdraad, meetapparatuur en temperovens voor nodig. De 240 steekassen zouden zo maar s in het 940 dif kunnen passen. Dan moet je wel even kijken hoe ze in de asbuizen gelagerd zijn, daar zijn wat variaties in. De recentste 240 steekassen geven ws. de minste aanpassing, beide modellen overlappen van 90 tot 93.
Behalve een redelijk sloom optrekkende Amazon heb je ook ineens een andere velg achter en voor.
Ik vind het geraas van de B20 op de snelweg eigenlijk wel leuk, hoort er in ieder geval bij voor mij. De overbrenging is ook zo gemaakt dat je met de bijbehorende wielen etc netjes tussen max koppel en max vermogen zit. Zeker boven de 100 per uur heb je geweldige respons van de motor (kan ik me herinneren van toen ik nog een 144 met handbak had).
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 247
Topics: 72
Lid sinds: Oct 2006
13 September 2017, 13:37
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13 September 2017, 13:52 door gydomatra.)
(13 September 2017, 11:55)Jerry schreef:
Onder je Amazon zit nu een 410 overbrenging?
Kom je nog weg met een 3.31.
Ben bang dat de fut er aardig uit is straks.
Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Er zit nu een 4.1 overbrenging onder. Maar ik wil ook een andere motor en bak, alleen weet ik nog niet helemaal wat. Het liefst een turbo motor met iets van 250 pk, maar dat is ook erg veel werk. En aan de remmerij en wielophanging dient veel aangepast te worden. ( best wel duur allemaal...)
Ik kan ook een b230K of -F blok plaatsen met een M46 of M47 bak. Deze swap is wat eenvoudiger en behoeft minder aanpassingen. De amazon weegt 300 kg minder dan een Volvo 740, dus ik verwacht dat het relaxed rijden is straks. De fut blijft erin hopelijk.
(13 September 2017, 12:31)Marc1970 schreef: Met lassen kan je wel een hoop uitlijning in de asbuizen kwijt raken, begin maar te oefenen met wat kokerprofiel om te zien wat je nodig hebt aan klemmen en techniek.
De steekassen lassen zou ik niet aan beginnen. Waarschijnlijk heb je daarvoor ingewikkelde zaagsnedes, lasdraad, meetapparatuur en temperovens voor nodig. De 240 steekassen zouden zo maar s in het 940 dif kunnen passen. Dan moet je wel even kijken hoe ze in de asbuizen gelagerd zijn, daar zijn wat variaties in. De recentste 240 steekassen geven ws. de minste aanpassing, beide modellen overlappen van 90 tot 93.
Behalve een redelijk sloom optrekkende Amazon heb je ook ineens een andere velg achter en voor.
Ik vind het geraas van de B20 op de snelweg eigenlijk wel leuk, hoort er in ieder geval bij voor mij. De overbrenging is ook zo gemaakt dat je met de bijbehorende wielen etc netjes tussen max koppel en max vermogen zit. Zeker boven de 100 per uur heb je geweldige respons van de motor (kan ik me herinneren van toen ik nog een 144 met handbak had).
Ja, het lassen van de asbuizen is een secuur werkje. Ik zal ze hechten en af laten lassen door een prof. bedrijf. Het moet wel recht en vooral veilig. Goede tip mbt de overlapping assen 1990 1993.
Er komen velgen onder met de volvo steek 5x108. Voor komen er p1800es naven of aangepaste amazon/140 serie naven. Even kijken hoe het uitkomt. Als er een veel sterkere motor inkomt , dan gelijk geventileerde schijven icm andere naven.
Weet iemand zo welke overbrengingen er gebruikt zijn onder de volvo 260 modellen? Ik kan me iets voorstellen dat door het grotere vermogen en koppel er langere overbrengingen gebruikt zijn.
Berichten: 948
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Ik wilde de achteras op de asbuizen vastklemmen op een stalen balk met het dif deksel waterpas.
Dan dif ertussenuit slijpen en de andere ertussen plaatsen met twee lijmklemmen en hoeklijntjes.
Hechten en aflassen met tig.
Maar zit nu ook weer te denken om de beugels van de 240 as af te slijpen en de 140 serie beugels na te maken.
Dan houd ik de 140 as met de 4.45 overbrenging heel.
Die is misschien te leuk om te slopen.
Zonder turbo zou ik niet met een 3.31 as gaan rijden.
Misschien met een b230k wel.
Of kijken welke bak de kortste eerste versnelling heeft.
Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970