Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Temperatuur van de motor te laag
Zo gaat het maar al te vaak. Weet je hoe weinig een autofabrikant zelf maakt ?

En daar ligt dus de kans van het inkopen. Maar daar valt en staat ook de kwaliteit van de auto mee.

Zoals meneer Piech bij Opel heeft bewezen... (psssttt.... Hij zit nu bij VW)
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
Ok Smile Nieuwe thermostaat + pakking + klepdekselpakking bij de volvo dealer in Assen besteld Big Grin
volvoloos<br /><br />One who forms and expresses judgments of the merits, faults, value, or truth of a matter.
Antwoord
Gisterochtend was het gelijk om 8 uur al binnen! 8) Prachtig! Ik ben niet zo te spreken over de mensen die er werken, maar de service is wel goed.

Anyway, ik heb nog nooit het koelwater afgetapt/leeggemaakt of wat dan ook. Dus het was een nieuwe ervaring. Na lang zoeken vond ik de nippel verscholen achter de uitlaat, maar sinds ik geen brug heb, heb ik het maar op de andere manier gedaan, namelijk het resevoirtje erafgehaald, leeg laten lopen. En de via onderste slang van de resevoir het niveau tot onder dat van de thermostaat gebracht! Werkte perfect.

Grote slang er af bovenop, prima. En toen dat kleine spruitstukje met de 2 moeren... de onderste moer ging gemakkelijk los... maar de bovenste moer zat zo vast alsof het een onderdeel van het spruitstuk zelf was. Na veel kloten met een stuk of 4 maten 10 sleutels was de moer rond geworden en had ik er totaal geen grip meer op :lol: Na 2 lange uren dremelen kon ik de moer eindelijk van de naaf af slaan, en tot mijn verbazing was de naaf nog bijna gaaf! Big Grin

Oude Themorstaat eruit, waarvan de rubberen ring er inmiddels meer uit zag als een rubberen verrot elastiekje. Het was een 92 graden thermostaat, en ik had een 87 graden gekocht, die er in met een nieuw rubberen ringetje. Alles weer aansluiten en starten! Er lekte niets dus ik ging een stukje rijden. En tot mijn verbazing schoot de temperatuurmeter omhoog! Even was ik bang dat hij doorschoot, maar hij kwam _perfect_ tot stilstand net iets boven het midden! Hooray! Smile
volvoloos<br /><br />One who forms and expresses judgments of the merits, faults, value, or truth of a matter.
Antwoord
Mastertje schreef:Gisterochtend was het gelijk om 8 uur al binnen! 8) Prachtig! Ik ben niet zo te spreken over de mensen die er werken, maar de service is wel goed.

Anyway, ik heb nog nooit het koelwater afgetapt/leeggemaakt of wat dan ook. Dus het was een nieuwe ervaring. Na lang zoeken vond ik de nippel verscholen achter de uitlaat, maar sinds ik geen brug heb, heb ik het maar op de andere manier gedaan, namelijk het resevoirtje erafgehaald, leeg laten lopen. En de via onderste slang van de resevoir het niveau tot onder dat van de thermostaat gebracht! Werkte perfect.

Smile

je had beter de slangen zachtjes dicht kunnen knijpen met een tang en een paar plaatjes, had sneller gegaan en je hoeft geen koelvloeistof bij te vullen :wink:
Geen 940 LPT 1996
en geen onderdelen meer........
Antwoord
Die Volvo's warmen snel op he ?
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
Yup, ik durfde dat niet zo goed met die slangen dichtknijpen dus... Wink

Hij loopt wel bagger, en de lamda sonde is nu weer kaduuk (eerder gaf die aan dat ie neit kaduuk meer was, maar dat was waarschijnlijk omdat ie dan te koud was oid.)

Kan het zijn dat ie gewoon vies is?
Antwoord
Wanneer de temperatuur niet omhoog gaat(+- 1/4 ), klopt het dan ook dat de ventilator(viscokoppeling) veel aangaat?
Het gaat over een B200K.
Bij deze wordt er dan toch niet meer benzine ingespoten omdat het een carburator is en kan het dan uiteindelijk kwaad om dit probleem zo te laten?
Antwoord
korre schreef:Wanneer de temperatuur niet omhoog gaat(+- 1/4 ), klopt het dan ook dat de ventilator(viscokoppeling) veel aangaat?
Het gaat over een B200K.
Bij deze wordt er dan toch niet meer benzine ingespoten omdat het een carburator is en kan het dan uiteindelijk kwaad om dit probleem zo te laten?

nee, de fan gaat aan door een thermostaatje aan de voorkant van de koppeling. als er warme lucht langs stroomt gaat de fan harder meedraaien. Lijkt me dat deze dus vast zit, niet de bedoeling. fan loopt veel te veel mee, motor blijft relatief koud. maar met alleen een vastzittende fan blijft de motor niet zo koud, de thermostaat zal ook wel open blijven staan. de oude volvo's met de starre fan (amazon/140/vroege 240 en andere oude modellen) komen ook netjes op temp met een altijd mee draaiende fan.

zo laten kan. zo kan ik ook doorrijden met lekke banden en kokosnoot-olie in de motor. dat zou ik doen wanneer ik in Afrika zou zitten, niet in een land als NL met vele leveranciers met goedkope onderdelen.

maw, ik zou het fixen. voor de zekerheid een thermostaatje er in, andere koelvin van de sloop.... zal wel schelen in verbruik (ontstekings timing is bij sommige carb modellen ook temp afhankelijk, en zal ie de brandstoftoevoer niet meer stoppen bij op de motor remmen etc). verkeerde zuinigheid.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
Tongue 2.3l motor in Super Polar 1993 Boet 4 172 27 August 2025, 10:35
Laatste bericht: skidje
  Motor nummer D24 edantonissen 0 99 24 July 2025, 21:05
Laatste bericht: edantonissen
  Motor blijft koud? Boet 4 531 3 March 2025, 21:07
Laatste bericht: Dopski
Sad motor V50 2.0 benzine houdt iets in Dopski 2 886 23 July 2024, 09:47
Laatste bericht: Dopski
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.677 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Tikkend geluid, motor, rechtsvoor shineslikesun 3 1.330 25 March 2024, 20:10
Laatste bericht: BartJu
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 5.109 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  Welke temperatuur switch voor een elektrische fan? gydomatra 2 1.197 1 January 2023, 20:22
Laatste bericht: gydomatra
  Motor houdt er na 10 min. mee op Rin 14 4.772 1 January 2023, 15:09
Laatste bericht: Rin
  Motor Slaat af na aanslaan OPGELOST pepijnwk 1 1.733 12 August 2022, 13:25
Laatste bericht: pepijnwk

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)