Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Temperatuur van de motor te laag
Hoi Smile Even een kort vraagje;

De temperatuurmeter op het dashboard geeft sinds de inbouwing van een nieuwe radiator geen hogere meting dan 1/4e of 1/3e op de schaal. Ik denk zelf dat het de thermostaat kan zijn die open staat / te snel open gaat.

Op benzine komt de thermostaat helemaal niet omhoog, maar hij rijd dan ook erg slecht op benzine en geeft een over- / onderdruk-foutmelding en de melding dat de lambda sonde kaduuk is. Volgens mij is de bedrading naar de lambda sonde niet helemaal goed meer, en zit de benzinefilter verstopt. Maar daar moet ik nog even naar kijken.

Iemand enig idee waar het temperatuurprobleem ligt? Toch de thermostaat? Of gaan die dash-temperatuurmeters ook snel kapot?

BVD
volvoloos<br /><br />One who forms and expresses judgments of the merits, faults, value, or truth of a matter.
Antwoord
Het meest waarschijnlijk is inderdaad dat de thermostaat open blijft staan.
Controleer eens of de kachel wel voldoende warmte geeft.
Zo niet dan komt de motor onvoldoende op themperatuur en dat komt dan omdat de thermostaat openstaat en de motor dus maximaal gekoeld wordt.

In de thermostaat zit meen ik een soort van was dat na verloop van tijd uitgedroogd raakt en dan blijft de thermostaat meestal openstaan.
Antwoord
niet te lang met de defect thermostaat doorrijden!

motor gebruikt meer brandstof en zal sneller slijten en meer olie gaan gebruiken
olvo 244 gl 1980 lpg m47 B200k<br />Volvo 244 gle 1982 lpg Aw71L B23E<br />Volvo 740 gl 1987 lpg AW71L B230k<br />volvo 740 gle 1991 16 valve M46 B234F
Antwoord
volvo 245 SE 1992 schreef:Controleer eens of de kachel wel voldoende warmte geeft.

Komt geen warmte meer uit :lol:

Zowiezo blaast de 'ventilator' ook sinds een jaartje met veel lawaai maar weinig kracht Cry

J.velde schreef:niet te lang met de defect thermostaat doorrijden!

motor gebruikt meer brandstof en zal sneller slijten en meer olie gaan gebruiken

Ok, bedankt! Waar kan ik een goeie thermostaat voor m'n B230F krijgen? Via internet of kan ik beter even langs de volvo dealer in assen rijden, ik las dat goedkope thermostaten meestal brak zijn.
volvoloos<br /><br />One who forms and expresses judgments of the merits, faults, value, or truth of a matter.
Antwoord
Gewoon even naar de dealer toe kleine moeite , heeft hem zo op voorraad en kost ook niet zo veel en heb je tenminste een orginele.
Geen 940 LPT 1996
en geen onderdelen meer........
Antwoord
Een kapotte thermostaat blijft meestal open staan....

En inderdaad. De temperatuursensor geeft netjes door aan het motormanagement systeem dat de boel koud is en spuit rustig 30 tot 50 % meer brandstof in bij een koude motor ! Foetsie oliefilm voor de zuiger en dus binnen de kortste keren een versleten motor.

Je Kat heeft het heel erg zwaar als je motor te rijk loopt. Op den duur zal het keramische materiaal smelten en de boel doen verstoppen. En dan zit je uitlaat dicht. Dit leidt tot moeilijk te diagnostiseren kwaaltjes. Vermogensverlies, lekke koppakkingen, afslaan, enz.

Ik blijf het verassend vinden. Auto's zijn dikke machines die ziichzelf kunnen verplaatsen en wij verwachten dat ze met een minimum aan onderhoud gewoon blijven functioneren.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
bij mij was de thermostaat ook open blijven staan, de temperatuurmeter kwam niet boven 1/4...
benzineverbruik was niet zo slecht, de motor kwam nog wel een beetje op temperatuur. uiteindelijk toch maar die thermostaat vervangen :wink:
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
je hoeft niet perse een originele te monteren - eentje van een goed merk, bijv. Behr, is ook meer dan prima.

Let er wel even op dat ze in verschillende varianten kan krijgen, dwz ze openen bij verschillende temperaturen.
Antwoord
Behr is onder andere hofleverancier voor Mercedes.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
BEhr is hetzelfde merk als volvo verkoopt... volvo doosje, Behr thermostaat....
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Motor blijft koud? Boet 4 349 3 March 2025, 21:07
Laatste bericht: Dopski
Sad motor V50 2.0 benzine houdt iets in Dopski 2 569 23 July 2024, 09:47
Laatste bericht: Dopski
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.122 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Tikkend geluid, motor, rechtsvoor shineslikesun 3 997 25 March 2024, 20:10
Laatste bericht: BartJu
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 3.712 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  Welke temperatuur switch voor een elektrische fan? gydomatra 2 995 1 January 2023, 20:22
Laatste bericht: gydomatra
  Motor houdt er na 10 min. mee op Rin 14 4.293 1 January 2023, 15:09
Laatste bericht: Rin
  Motor Slaat af na aanslaan OPGELOST pepijnwk 1 1.533 12 August 2022, 13:25
Laatste bericht: pepijnwk
  Help, Motor harde tik menno000 2 1.578 5 November 2021, 00:14
Laatste bericht: Volvo240
  Motor slaat over net boven stationair toerental Arnic 6 4.395 13 August 2021, 09:02
Laatste bericht: Grey240Polar

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)