30 September 2010, 13:32
ff een theorietje van de motor, ik probeer het zo duidelijk mogelijk te omschrijven.
BDP = bovenste dode punt
ODP = onderste dode punt
bovenste/onderste dode punt = door verandering van zuiger richting, van boven naar beneden, staat de zuiger ff stil.
de inlaatslag
de zuiger staat in BDP inlaatklep staat open en zuigt zich vol met benzine mengsel.
de nokas gaat NA ODP dicht omdat er nog stroming snelheid zit in het aanzuigen van het mengsel, dit willen we graag nog in de cilinder hebben en daarom blijft de klep nog ff open staan na ODP.
dan komt de compressieslag
de zuiger word omhoog geduwd en het mengsel samen gedrukt
hoe hoger de druk aan eind van de slag, dus bij BDP, hoe krachtiger de ontbranding van het mengsel en sterker de motor is.
de vonk word ook voor BDP gegeven omdat de vonk alles in de fik moet steken boven de zuiger en dat gaat vrij moeizaam als het mengsel in elkaar geduwd zit.
daarom word de onsteking ook bijv. op 7-10 graden VOOR BPD afgesteld
het mengsel ontbrand en de zuiger is onder tussen de BPD alweer gepasseerd
de arbeidsslag
de arbeidsslag is onder tussen aan de gang
de zuiger word door de ontbranding met gang naar beneden geduwt
dan de uitlaatslag
de uitlaatklep opend voor ODP
omdat de uitzetting zo hevig is na ontbranding van je mengsel word de zuiger dus naar beneden geduwd.
als de klep na ODP zou openen zou de zuiger tegen zijn de uitlaatgassen aanstoten en afremmen.
als de klep voor ODP opend, kan de druk boven de zuiger weg en na ODP duwd de zuiger de uitlaatgassen naar buiten zonder weerstand.
Spoelstand
De inlaatklep gaat VOOR BPD open
en de uitlaatklep sluit NA BDP.
de uitlaatgassen hebben nog zo veel gang naar buiten toe dat dit nog doorstroomd als de zuiger weer naar beneden gaat
het inlaatmengsel staan ook nog voor de klep te duwen omdat daar ook nog snelheid in zit na het aanzuigen van de vorige keer.
nu zuigt de uitlaatgassen het verse mengsel naar binnen en omdat de inlaat lucht ook nog duwt worden alle uitlaat gassen er uit geduwd en zo blijft er alleen nog een vers mengsel over in de volgende cyclus van de zuiger.
en zo begint het weer van voor af aan.
BDP = bovenste dode punt
ODP = onderste dode punt
bovenste/onderste dode punt = door verandering van zuiger richting, van boven naar beneden, staat de zuiger ff stil.
de inlaatslag
de zuiger staat in BDP inlaatklep staat open en zuigt zich vol met benzine mengsel.
de nokas gaat NA ODP dicht omdat er nog stroming snelheid zit in het aanzuigen van het mengsel, dit willen we graag nog in de cilinder hebben en daarom blijft de klep nog ff open staan na ODP.
dan komt de compressieslag
de zuiger word omhoog geduwd en het mengsel samen gedrukt
hoe hoger de druk aan eind van de slag, dus bij BDP, hoe krachtiger de ontbranding van het mengsel en sterker de motor is.
de vonk word ook voor BDP gegeven omdat de vonk alles in de fik moet steken boven de zuiger en dat gaat vrij moeizaam als het mengsel in elkaar geduwd zit.
daarom word de onsteking ook bijv. op 7-10 graden VOOR BPD afgesteld
het mengsel ontbrand en de zuiger is onder tussen de BPD alweer gepasseerd
de arbeidsslag
de arbeidsslag is onder tussen aan de gang
de zuiger word door de ontbranding met gang naar beneden geduwt
dan de uitlaatslag
de uitlaatklep opend voor ODP
omdat de uitzetting zo hevig is na ontbranding van je mengsel word de zuiger dus naar beneden geduwd.
als de klep na ODP zou openen zou de zuiger tegen zijn de uitlaatgassen aanstoten en afremmen.
als de klep voor ODP opend, kan de druk boven de zuiger weg en na ODP duwd de zuiger de uitlaatgassen naar buiten zonder weerstand.
Spoelstand
De inlaatklep gaat VOOR BPD open
en de uitlaatklep sluit NA BDP.
de uitlaatgassen hebben nog zo veel gang naar buiten toe dat dit nog doorstroomd als de zuiger weer naar beneden gaat
het inlaatmengsel staan ook nog voor de klep te duwen omdat daar ook nog snelheid in zit na het aanzuigen van de vorige keer.
nu zuigt de uitlaatgassen het verse mengsel naar binnen en omdat de inlaat lucht ook nog duwt worden alle uitlaat gassen er uit geduwd en zo blijft er alleen nog een vers mengsel over in de volgende cyclus van de zuiger.
en zo begint het weer van voor af aan.