31 March 2010, 15:05
Aan de B21A zat vanaf 1982 (de laatste paar jaar) de AW70, dus technisch aan de hand.
De OD is 0.69 (-30%), zeg dat-ie 15-20% extra vermogen opslokt (vooral in de koppelomvormer). Je kan dus stellen dat een automaat met OD op de snelweg 10-15% minder toeren maakt als een vierbak. Een M46 (OD= 0.797) maakt 20% minder toeren.
Bij een automaat hoort ook een 'korter' differentieel, met je M45 diff achter een AW gaat je acceleratie bij het stoplicht wat achteruit.
De OD is 0.69 (-30%), zeg dat-ie 15-20% extra vermogen opslokt (vooral in de koppelomvormer). Je kan dus stellen dat een automaat met OD op de snelweg 10-15% minder toeren maakt als een vierbak. Een M46 (OD= 0.797) maakt 20% minder toeren.
Bij een automaat hoort ook een 'korter' differentieel, met je M45 diff achter een AW gaat je acceleratie bij het stoplicht wat achteruit.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969

