26 August 2009, 14:59
Met de traagheid van een slak... ;D
De radiateur is doorgespoeld. Uitbouwen en slangen loskrijgen ging makkelijker dan ik dacht. De slangen zien en voelen er allemaal nog goed uit, al had ik de twee grote (onderste en bovenste radiateurslangen) alvast nieuw gekocht. De onderste heb ik meteen vervangen, just for sure. De bovenste wilde ik ook vervangen, maar vreemd genoeg heeft de nieuw gekochte een iets andere vorm, zodat ie niet goed past ???. De twee hebben als nummer 3378 en 3379. 3379 is - geloof ik - de onderste, 3378 de bovenste. Vreemd.
Ik vond dat bij het doorspoelen van de radiateur (in alle mogelijke richtingen) het best wel mee viel met de troep die er uit kwam. De staat van de lamellen is ook nog behoorlijk. Hier en daar een plekje waar iets tegenaan heeft gezeten en waar ze verbogen zijn, maar de algemene staat leek me best ok. Na een paar minuten spoelen kwam er alweer schoon water uit het ding.
Doorspoelen van het koelsysteem viel nogal tegen en is niet echt gelukt. Probleem was, als ik de tuinslang ergens opzette, het water aan alle kanten tussen mondstuk van de tuinslang en het blok wegspoot. Ik had geen zin om het hele blok onder te spuiten, dus iemand een praktische tip om dat een beetje netjes en 'droog' te doen? ??? Omdat ik het niet goed kon spoelen heb ik er voorlopig vanaf gezien om soda te gebruiken. Ik heb 't systeem dan maar met schoon water gevuld en dan de motor een tijdje warm laten draaien. Water weer afgetapt en nu weer afgevuld met koelvloeistof.
Vrijdag ga ik weer een lange rit met de Volvo doen, dan zal ik een beter idee hebben of het werkelijk iets uitgehaald heeft.
De radiateur is doorgespoeld. Uitbouwen en slangen loskrijgen ging makkelijker dan ik dacht. De slangen zien en voelen er allemaal nog goed uit, al had ik de twee grote (onderste en bovenste radiateurslangen) alvast nieuw gekocht. De onderste heb ik meteen vervangen, just for sure. De bovenste wilde ik ook vervangen, maar vreemd genoeg heeft de nieuw gekochte een iets andere vorm, zodat ie niet goed past ???. De twee hebben als nummer 3378 en 3379. 3379 is - geloof ik - de onderste, 3378 de bovenste. Vreemd.
Ik vond dat bij het doorspoelen van de radiateur (in alle mogelijke richtingen) het best wel mee viel met de troep die er uit kwam. De staat van de lamellen is ook nog behoorlijk. Hier en daar een plekje waar iets tegenaan heeft gezeten en waar ze verbogen zijn, maar de algemene staat leek me best ok. Na een paar minuten spoelen kwam er alweer schoon water uit het ding.
Doorspoelen van het koelsysteem viel nogal tegen en is niet echt gelukt. Probleem was, als ik de tuinslang ergens opzette, het water aan alle kanten tussen mondstuk van de tuinslang en het blok wegspoot. Ik had geen zin om het hele blok onder te spuiten, dus iemand een praktische tip om dat een beetje netjes en 'droog' te doen? ??? Omdat ik het niet goed kon spoelen heb ik er voorlopig vanaf gezien om soda te gebruiken. Ik heb 't systeem dan maar met schoon water gevuld en dan de motor een tijdje warm laten draaien. Water weer afgetapt en nu weer afgevuld met koelvloeistof.
Vrijdag ga ik weer een lange rit met de Volvo doen, dan zal ik een beter idee hebben of het werkelijk iets uitgehaald heeft.
![[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]](http://i715.photobucket.com/albums/ww151/Baccalaureus/5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg)