Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
De 242 Turbo intercooler, project DIGNITAS
#1
Project Dignitas, De 242 Turbo Intercooler

--------------------------------------------------------------------------------

Volvo 242 Turbo (origineel intercooler) uit 1984.
Belgische wagen, gebouwd voor de VS markt echter nooit in de States geweest.
Verkocht aan een medewerker van het Amerikaans leger in Europa. Aantal keren doorverkocht binnen deze gemeenschap en uiteindelijk bij mij terecht gekomen.

[Afbeelding: 12102008113052.jpg]

[Afbeelding: 12102008113053.jpg]

Speclist:

Motorisch:
B23ET in 2002 gereviseerd, +/- 20 000 klm gereden sindsdien
1000 405 cillinderkop, port&polish
V nokkenas
B21FT Kjet, VS kjet met lambda feedback
NPR intercooler, compleet alu
3” uitlaat (met rvs flexstuk)
B21F inlaatspruitstuk
Electrische fan
Unitek koppelingsplaat en drukgroep
Unitek 1e overmaat zuigers
Nieuwe motorkabelboom (vaak problematisch bij kjet auto’s)
IPD radiateur upgrade: 3 row
90+ uitlaatspruitstuk gepoort
Phenolic spacers
8mm silicone bougiekabels
Alle originele rubber ic slangen vervangen door nieuwe silicone slang/koppelstukken
Stage 0: nieuwe olie, koelvoeistof, oliefilter, bougies, bougiekabels, koppakking, inlaatspruitstukpakking, uitlaatspruitstukpakking]

Onderstel (+/- 2002 geinstalleerd):
Bilstein HD
Harde verlagingsveren
IPD 25 mm stabilisatorstangen (voor en achter)
Poly bussen (overal)
IPD lower chassis brace
Sirius 15", lichtste 15" volvo wiel
RVS omvlochten remleidingen
Gereviseerde remklauwen
Schijven 30 000 klm oud
Hoofdremcillinder vervangen
Remklauwen achter vervangen
Remvloeistof ververst/vervangen door ATE Racing (SB)

Etc
Flathood
IPD alu carterbeschermingsplaat
Ecodes
Schuifdak
Lederen interieur
R sport stuur
Unitek drukgroep en koppelingsplaat (4 puck)

In Januari heb ik de auto opgehaald, waarna hij tot vorige week stil heeft gestaan.
Om de auto normaal rijdbaar te krijgen moest ik op 3 plekken nieuw tapeinde in de cillinderkop plaatsen en het oude uitboren. Omdat helaas vrij snel bleek dat dit uitboren niet met de kop op het blok zou gaan lukken heb ik vorige week zondag de cillinderkop van het blok gehaald. Zonde want de koppakking was pas 5000 klm oud.
[Afbeelding: 317200931818.jpg]

[Afbeelding: 317200931821.jpg]

[Afbeelding: 317200931829.jpg]


Maandag is de kop naar een motorrevisie bedrijf gebracht om te laten fiksen. De volgende dag kon ik de kop ophalen. 8 x tapeind vervangen door heliocoils. Oorzaak voor deze afgebroken tapeinden waarschijnlijk het ontbreken van een goede steun voor de downpipe en een flexibel stuk.
Bij de Volvo dealer de nodige pakkingen en een olie filtertje gekocht.

Omdat er op dit blok nog een pre 1990 uitlaatspruitstuk zat dat t.o.v een 90+ uitlaatspruitstuk in een vermogensverlies van tussen de 5-15 pk resulteert wilde ik dit natuurlijk meteen vervangen door een 90+ uitlaatspruitstk. Wellicht nog belangrijker dan de vermogenswinst die hierbij komt kijken is het feit dat de turbo nu apart van het spruitstuk van het blok te demonteren is.
Wat een k*t ding zo'n oud type spruitstuk, helemaal bij een 240 waar er onder de motorkap sowieso iets minder ruimte is. Omdat ik dit spruitstuk wilde monteren moest de lambdasonde die in het oude spruitstuk gemonteerd zat naar de downpipe worden verplaatst. Om straks met een wideband de verbranding goed in de gaten te kunnen houden is er meteen een tweede lamdasonde aansluiting op de downpipe gezet. Om het afbreken/scheuren van de studs te voorkomen is er ook een flexibel stuk in de downpipe gezet.

Woensdag, het blok weer dicht gemaakt. Kop erop, inlaat spruitstuk met phenolic spacers gemonteerd en de kabelboom aangesloten.

[Afbeelding: 317200931832.jpg]

[Afbeelding: 317200932326.jpg]

[Afbeelding: 317200932331.jpg]

[Afbeelding: 317200932334.jpg]

[Afbeelding: 317200932735.jpg]


Vrijdag, de ontsteking, nokkenas en krukas weer goed gezet (timing). Downpipe onder de auto uit gehaald en mee naar huis genomen voor de volgende dag.

Zaterdag, (zoals boven beschreven) downpipe aangepakt, 2x lambdasonde bung in gelast, flexstuk tussen gezet (super bedankt JW!) en het 90+ spruitstuk uitgefreesd voor betere flow en om scheuren van het gietijzer te voorkomen.

[Afbeelding: 317200932743.jpg]

[Afbeelding: 317200932747.jpg]

[Afbeelding: 317200933525.jpg]

[Afbeelding: 317200933929.jpg]

[Afbeelding: 317200933937.jpg]

[Afbeelding: 317200933543.jpg]

[Afbeelding: 317200933529.jpg]

[Afbeelding: 317200933921.jpg]

[Afbeelding: 317200933925.jpg]

[Afbeelding: 317200934306.jpg]

[Afbeelding: 317200933141.jpg]

[Afbeelding: 317200933149.jpg]

[Afbeelding: 317200933153.jpg]

Zondag, spruitstuk pas gemaakt voor het B23ET blok en gemonteerd, turbo gemonteerd, leidingen aangesloten.

[Afbeelding: 317200934310.jpg]

[Afbeelding: 317200934321.jpg]

Maandag/vandaag, alle intercooler buizen aangesloten, downpipe gemonteerd, radiateur gevuld en de auto gestart. Na 2 maanden niet te hebben gelopen en toch weer het nodige werk was ik erg blij dat het de eerste keer meteen raak was. Open downpipe redblock klinkt toch echt erg gaaf.
Kwam er wel meteen achter dat de olie aanvoer niet meer helemaal goed afdicht. Nu kan de turbo e.d. er dus weer af, moet ik de olie aanvoer in het blok afdichten en de olie aanvoer bij de waterpomp gebruiken met een flexibele aanvoer. Eigen schuld dikke bult, dit had ik gisteren moeten doen, ik had de slang liggen. Zo'n flexibele aanvoer maakt het sleutelen ook een stuk aangenamer.

Hopelijk is de 242 komende week rijdbaar met een werkende olie aanvoer. Dan kan ik naar de RDW, daarna naar de APK en hopelijk naar de Elandrun



Voor hulp bij het sleutelen wil ik vooral JW bedanken (Martijn jij ook). Als bron van inspiratie en mentale ondersteuning wil ik Philip bedanken.
Ook het ophalen van de auto was zonder JW en Philip niet gelukt, bedankt!
Antwoord


Berichten in dit topic
De 242 Turbo intercooler, project DIGNITAS - door Bossie - 28 March 2009, 18:17
De 242 Turbo intercooler, project DIGNITAS - door Rob - 28 March 2009, 20:15
De 242 Turbo intercooler, project DIGNITAS - door Jelmar - 28 March 2009, 23:09
De 242 Turbo intercooler, project DIGNITAS - door Jelmar - 29 March 2009, 17:34
De 242 Turbo intercooler, project DIGNITAS - door Jelmar - 29 March 2009, 18:14
De 242 Turbo intercooler, project DIGNITAS - door Dirk242 - 29 March 2009, 19:03
De 242 Turbo intercooler, project DIGNITAS - door Jelmar - 15 April 2009, 03:33
De 242 Turbo intercooler, project DIGNITAS - door Dirk242 - 21 May 2009, 23:22
De 242 Turbo intercooler, project DIGNITAS - door Dirk242 - 26 May 2009, 08:43

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Voorstellen : De Turbo Intercooler Kogelman 3 1.107 7 June 2024, 18:14
Laatste bericht: Kogelman
Big Grin Project 164 T6 gewoon weer eens wat anders :) aRjen.T 67 52.173 19 May 2022, 06:12
Laatste bericht: aRjen.T
  Even voorstellen 240 Turbo Brick Japster 2 2.646 16 August 2021, 08:49
Laatste bericht: Yezzz
  amazon turbo edwin 184 152.897 27 January 2021, 23:09
Laatste bericht: edwin
  Pontiac astre Turbo project Joey 3 3.219 21 November 2020, 01:33
Laatste bericht: Dopski
  Project "De Belg" Huib244T 538 337.305 21 October 2020, 12:28
Laatste bericht: sludge
  Mijn Volvo 242 turbo Volvo 142 B23 279 198.955 28 October 2019, 13:47
Laatste bericht: EduardW
  Volvo 244/240 turbo Naciremus 1 3.111 30 November 2018, 19:04
Laatste bericht: UraniumFever
  Brum; de blauwe 245 turbo Schipper 126 104.104 30 May 2017, 23:08
Laatste bericht: Schipper
  De Volvo's van Estoque - '83 245 Turbo & '77 242 Turbo Estoque 779 475.944 6 May 2017, 20:38
Laatste bericht: sander69

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)