17 September 2008, 13:27
Ik blijf ook gewoon 8v, werkt ook goed, inderdaad, wat minder elegante techniek die minder aandacht nodig heeft.
op die vermogens zijn zulke kleppen en nokkenassen nodig dat ook de 8v boem zegt als er iets met de nokkenasriem misgaat, maar dat terzijde. 16V maakt het wel wat makkelijker om die vermogens te halen denk ik, maar er zijn zo veel variabelen dat ik er moeilijk echt iets over kan zeggen haha.
eens kijken wat de rollerbank zegt van dit blok als het op het nivo is dat we willen.
in ieder geval hebben we enkele fragiele onderdelen weggehaald, bijvoorbeeld de lekkende en gevaarlijke balansassen, en is het oliepomptandwiel nog niet oud (die gaan wel eens stuk) en de bout daarvan is een sterkere. 16 kleps koppen blijven wat gevaarlijker bij aflopende riemen, zeker vergeleken met de 8 kleps volvo koppen (kleppen bewegen in zelfde richting op en neer als de zuigers dus worden de kleppen niet altijd zo scheef geduwd mochten ze ooit de zuiger raken, enige scheef duwen komt door de dish in de zuiger, dan komt de klep tegen de rand bij de 8v (met een flinke nokkenas, sommige originele zelfs al).
op die vermogens zijn zulke kleppen en nokkenassen nodig dat ook de 8v boem zegt als er iets met de nokkenasriem misgaat, maar dat terzijde. 16V maakt het wel wat makkelijker om die vermogens te halen denk ik, maar er zijn zo veel variabelen dat ik er moeilijk echt iets over kan zeggen haha.
eens kijken wat de rollerbank zegt van dit blok als het op het nivo is dat we willen.
in ieder geval hebben we enkele fragiele onderdelen weggehaald, bijvoorbeeld de lekkende en gevaarlijke balansassen, en is het oliepomptandwiel nog niet oud (die gaan wel eens stuk) en de bout daarvan is een sterkere. 16 kleps koppen blijven wat gevaarlijker bij aflopende riemen, zeker vergeleken met de 8 kleps volvo koppen (kleppen bewegen in zelfde richting op en neer als de zuigers dus worden de kleppen niet altijd zo scheef geduwd mochten ze ooit de zuiger raken, enige scheef duwen komt door de dish in de zuiger, dan komt de klep tegen de rand bij de 8v (met een flinke nokkenas, sommige originele zelfs al).
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni