17 September 2008, 11:42
volvo200liefhebber schreef:Deze motoren worden door sommige als het summum op het gebied van Volvo gezien.
Inmiddels ben ik redelijk genezen van mijn enthousiasme voor deze Turbo 16V blokken.
Samen met Jelmar zijn wij een 740 T 16V aan het aanpassen(komt dadelijk 280 PK uit knallen ;D ) maar werkelijk niets is gelijk aan de 8V turboblokken en alle onderdelen zijn mega-lastig te krijgen.
Zeker de turbo zelf is een crime,bij Volvo zelf is er niets meer voor deze turbo te krijgen en ook Garret heeft niets meer liggen >
Zelfs de koppelingsplaat is net even anders..........
Ik houdt het daarom liever bij de good old 8V turbo's 8)
Ok, als die T 16V motoren dan goed lopen dan zijn het ook werkelijk juweeltjes :
ja klopt, het sleutelen er aan is lastig, zo vol is het onder de kap, en vaak past een sleutel of dop net niet. Gelukkig is dat bij flip nu wat minder extreem omdat er geen ABS, airco, cruisecontrol en andere zaken er in hebben.
De turbo zelf is een garrett T3, is dus makkelijk een vervanging te vinden, maar inderdaad wel een maffe versie (gek uitlaathuis enzo), lang niet zo makkelijk als een turbo van een 240T of 850 oid.
Koppelingsplaat is anders. Ok, vroeger was ie anders. maar nu heeft volvo (of Sachs) grote schoonmaak gehouden. waar vroeger iedere motor een net wat andere plaat had, weer een micro newton/meter andere karakterestiek, hebben ze nu maar enkele platen beschikbaar. 16vT/8vT/Diesel etc hebben nu allemaal dezelfde drukgroep. allemaal te vinden in de Sachs catalogus.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni