26 August 2008, 22:58
Ah, kijk nu wordt het interessant.
De motor dieselt na als ik een tijd op benzine heb gereden en pingelt licht onder belasting onderin de toeren (ook alleen op benzine). Dit ligt hoogst waarschijnlijk ook deels aan de ontsteking. Die stel ik deze week nog af met een goede stroboscoop. Maar ik was erg benieuwd in hoeverre de bougies hier van invloed op zijn. Volgens mij zitten er BP6HS bougies in. Ik weet dit zo uit mijn hoofd niet helemaal zeker hoor.
(Er gaat altijd euro98 in de tank. Die is vorige week nog afgetankt en dus vers).
Ik heb de carburateurs schoon gemaakt en de vlotters vast gezet. Was dringend nodig trouwens. Die dingen trillen los! Dat wist ik niet. Ook heb ik nieuwe vlotter naalden en pakkingen gemonteerd. Naast de gewone pakkingen heb ik de carbs ook met vloeibare pakking op het spruitstuk geschroefd. Dat zit nu zeker dicht.
Hij loopt nu wel soepeltjes op benzine hoor. Alleen dat pingelen blijft er in zitten.
Het stationair toerental ligt op benzine een stuk hoger dan op LPG. Hij loeit behoorlijk. Omdat het een automaat is gooi ik hem dan ook liever niet van de P in de D. Een te hoog toerental is toch ook een mogelijke oorzaak van nadieselen? Kan ik zonder de afstelling te ontregelen de stationair schroeven een kwart slagje terug draaien? Of is dit zonder fatsoenlijke meetapparatuur not done?
De motor dieselt na als ik een tijd op benzine heb gereden en pingelt licht onder belasting onderin de toeren (ook alleen op benzine). Dit ligt hoogst waarschijnlijk ook deels aan de ontsteking. Die stel ik deze week nog af met een goede stroboscoop. Maar ik was erg benieuwd in hoeverre de bougies hier van invloed op zijn. Volgens mij zitten er BP6HS bougies in. Ik weet dit zo uit mijn hoofd niet helemaal zeker hoor.
(Er gaat altijd euro98 in de tank. Die is vorige week nog afgetankt en dus vers).
Ik heb de carburateurs schoon gemaakt en de vlotters vast gezet. Was dringend nodig trouwens. Die dingen trillen los! Dat wist ik niet. Ook heb ik nieuwe vlotter naalden en pakkingen gemonteerd. Naast de gewone pakkingen heb ik de carbs ook met vloeibare pakking op het spruitstuk geschroefd. Dat zit nu zeker dicht.
Hij loopt nu wel soepeltjes op benzine hoor. Alleen dat pingelen blijft er in zitten.
Het stationair toerental ligt op benzine een stuk hoger dan op LPG. Hij loeit behoorlijk. Omdat het een automaat is gooi ik hem dan ook liever niet van de P in de D. Een te hoog toerental is toch ook een mogelijke oorzaak van nadieselen? Kan ik zonder de afstelling te ontregelen de stationair schroeven een kwart slagje terug draaien? Of is dit zonder fatsoenlijke meetapparatuur not done?