Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ratel, 144s
Hier komt ie. Ik heb een 144s 2.0 met een B20 blok en dubbele Stromberg contstant-vacuum carburateurs. De auto rijdt zowel op LPG als op benzine.

Ik ben een paar weken geleden met mijn 144 naar Zuid-Frankrijk gereden. Het viel me op dat, als ik op benzine reed, er tijdens het optrekken een rateltje hoorbaar was (tussen de 40 en 50 m/ph). Deze ratel klinkt als of je bijv. een blikje over straat rolt. Een hele lichte metaal klank maar goed hoorbaar. Zodra ik overschakel op LPG is het weg.

Ik heb onderweg nog een paar keer goed naar de auto gekeken en kon eigenlijk niets vinden. Wel viel het me op dat het benzinefilter dat ik een maandje eerder voor de brandstofpomp heb gemonteerd 3 kwart leeg bleef staan (hij zat altijd netjes vol). Naar mate de reis vorderde kwam de ratel eerder en vaker. Thuis blijkt dat het filter bijna helemaal leeg staat.
Ik heb het filter inmiddels verwijderd (misschien lek?) maar het probleem is niet echt minder geworden.

Iets wat er mee te maken kan hebben is als ik de motor afzet (als ie op benzine loopt) hij moeite heeft om af te slaan. Hij komt minstens nog 1 keer op.

Wat kan dit zijn?
Antwoord
Is je ontsteking en compessie wel in orde?
Zoek anders op nadieselen en pingelen (weinig brandstof).
Antwoord
klinkt als pingelen. als het filter leef blijft staan komt er niet genoeg benzine in. controleer de brandstofpomp en het eventuele voorfilter in de tank (weet niet of ie dat heeft). let wel op, je kunt flink wat schade aanrichten als je de boel (stevig) laat pingelen....
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
Ik zat ook te denken aan pingelen.
Heeft de auto het euvel nu na je vakantie nog steeds?

Ik heb ook het gevoel dat je motor mogelijk aan het verslijten is.
Motoren die niet zo best meer zijn hebben het zwaar te verduren bij zware belasting: hoge buitentemperaturen c.q. rijden in de bergen.
Antwoord
Het filtertje zat aan de aanzuigkant van de pomp? Misschien zuigt-ie lucht uit een roestige leiding of lekkende aansluitng. Is de tankontluchting nog goed?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Dank voor de reacties!

Het filter zat idd aan de aanzuigkant van de pomp.
De motor verbruikt verder weinig olie en haalt nog zeker 95 mp/h (150 km/h). Een versleten motor zal het niet zijn. Ik vermoed dan eigenlijk dat er een poreuze benzineslang tussen zit of dat de benzinepomp problemen geeft.

Toen ik de auto kocht reed ie alleen op LPG. De tank was gort droog. Door een lekke benzineslang voor de benzinepomp zoog ie geen brandstof aan. Met een nieuwe slang startte hij meteen. Ik was bang dat de tank wat roestig was maar ik had geen zin om heel de tank te demonteren. Daarom heb ik dat benzinefilter ertussen gezet. Achteraf bleek dit reuze mee te vallen want het filter is nog steeds brandschoon.

Ik zal alle slangen eerst eens nakijken.
Antwoord
Als die pompjes echt lang droog staan komen er scheurtjes in het membraan, wat ook een lagere benzineopbrengst geeft, en leeglopen van de aanzuigleiding, en wat veel erger is, de benzine loopt het carter in.

De motor kan dan nog doordieselen op de benzinedampen die via de carterventilatie bovenkomen.

Oh, de pomp zit vlak bij de starter en een dikke plus kabel. Om kortsluiting, vonken, brand etc. te voorkomen de pluspool loshalen.
Antwoord
Gisteren heb ik een nieuwe benzinepomp gemonteerd en alle slangen nagekeken. Alles zit nu zeker goed vast.
Maar, het nadieselen blijft. Ook pingelt ie nog heel licht als ik rond de 40 mp/h rijdt en doortrek.

Dat pingelen kan te maken hebben met de ontsteking maar dat nadieselen lijkt me niet.
Ik rij eigenlijk alleen maar op LPG en dan loopt de motor een beetje ruig in stationair maar verder perfect. Ik zou met een verkeerd afgestelde ontsteking op LPG dan toch ook problemen moeten hebben?

Waar kan dat pingelen en nadieselen toch vandaan komen?

Die auto heeft heel lang zonder benzine gereden. Kan het zijn dat bijv. een membraam van een van de (of van beide) Strombergs is uitgedroogd? Dan zuigt ie valse lucht aan.
Antwoord
LPG en benzine werkt allebei anders. LPG is erg klopvast, kan bijna niet pingelen. Voor benzine heb je wel 98 nodig in een B20B.

Als je op LPG rijdt doen de carb. feitelijk niks, de LPG installatie sluit de benzineslang af (als het goed is), vóór de vlotterkamer. Alleen de gasklep is van belang.
Controleer eens of de vlotterkamers echt leeg zijn na een tijdje op gas rijden. Ik heb geen ervaring met de specifieke eigenaardigheden van dubbele carbs op gas.

Nadieselen op gas kan niet lang duren, want de installatie sluit vanzelf de gastoevoer af zodra je de motor afzet (wederom: als het goed is).

De membranen kan je eenvoudig controleren, zie het Penta verhaal.
Antwoord
Ik zou toch de ontsteking en voorontsteking eens controleren.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo s60 ratel in cilinderkop? yogi 1 2.251 23 September 2012, 14:05
Laatste bericht: Marc1970
  Raadselachtige ratel 940 Léon Siebert 8 5.534 29 May 2012, 08:05
Laatste bericht: keter
  hmm, stotter, ratel... Bzz 8 4.925 21 December 2011, 13:08
Laatste bericht: Bzz
  Enorme ratel in B20 keter 23 15.278 24 April 2010, 07:09
Laatste bericht: skidje
  bougies Lolvo 144s op LPG ton76 17 6.797 28 August 2008, 19:52
Laatste bericht: ton76

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 4 gast(en)