Berichten: 237
Topics: 9
Lid sinds: Apr 2005
Mijn B23e loopt op 3 poten: heb bougiekabels en massa nagekeken. Niets te zien. Bougies uitgeschroeft, 3 zijn zwart en nat, eentjes is droog en bruin. Klopt mijn gedachte dan dat 1 cylinder geen benzine krijgt en waaraan kan dat liggen :?:
dank!
79-er 242 GT B23e
Berichten: 974
Topics: 44
Lid sinds: Apr 2005
waarschijnlijk zit het dan in je benzine verstuiver ik had ook ooit een b23e die liep ook opeens op 3 poten en toen heb ik de verstuivers er ui gehaald en even gestart en een verstuiver deed nagenoeg niets heb ze alle 4 laten reinigen en toen was het weer goed
dus mijn advies als je weet welke cilinder het is even de injector er uit halen en zie je zo of hij inspuit
Volvo S70R B5234T4 M59
Berichten: 237
Topics: 9
Lid sinds: Apr 2005
Oke, ga ik proberen. Dank je!
79-er 242 GT B23e
Berichten: 4.732
Topics: 135
Lid sinds: Mar 2005
ultrasoon reinigen helpt denk ik wel ja.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Berichten: 1.442
Topics: 28
Lid sinds: Mar 2005
nix aan toe te voegen.
verstuivertjes laten reinigen.
alles weer ok
Berichten: 237
Topics: 9
Lid sinds: Apr 2005
de afloop:
Helaas ben ik er zelf niet uitgekomen. Na alle mogelijkheden die ik kon verzinnen te hebben bekeken, heb ik de auto nog steeds niet goed lopend naar de dealer gebracht.
Probleem bleek simpel te zijn. De bougiekabels en de bougies waren niet goed. Het was spul van KW (imitatie). Ik heb een beetje vertrouwd op de kunde van een onderdelenboer. Had ik beter niet kunnen doen. (1 bougie was alweer gesneuveld en de kabels leverden te weinig op bleek na doormeten).
Dus (weer wat geleerd): als je geen verstand van onderdelenkwaliteit hebt: "Toch maar beter naar de echte dealer" :lol:
(Kennelijk heb ik geluk met de dealer in Ehoven gezien jullie ervaringen met dealers. Hier zijn ze zeer klant gericht en vriendelijk en lang niet altijd krijg ik een rekening als er iets kleins aan de hand is. )
79-er 242 GT B23e
Berichten: 177
Topics: 20
Lid sinds: Nov 2005
Dit komt mij bekend voor, de vorige eigenaar van mijn 245 had zogenaamde high performance bougie kabels erin gehangen, regelmatig lopen bleek hij echter pas te kunnen na een paar nieuwe originele kabels...
Iemand eigenlijk enig idee of de volvo bougies die je "origineel" kunt krijgen in zo'n blister verpakking geschikt zijn voor gas??? :? Ik heb zelf het idee dat ze te snel weer aan vervanging toe zijn... Iemand die op gas rijdt een tip??
164 73 285000+; (164 '74 340000km+ in memoriam

245GL '80 420000+km (Still under severe construction)
Berichten: 1.404
Topics: 41
Lid sinds: Mar 2005
ja, gewoon de orginele nemen, niet die dingen "die uitermate geschikt zijn voor LPG "
werken wel, maar met "modernere" LPi instalaties.
gewoon NGK nemen
orte Bochtenridder

& Off Topic Master<br />Ford Dondervogel 1963 (355PK~!)<br />245 GL aut. 1984<br /><br />www.eatamsterdam.nl
Berichten: 938
Topics: 36
Lid sinds: Sep 2005
Knap hoor als je een bougiekabel kunt doormeten...
De hoge spanning die door de kabel gaat gedraagt zich als wisselspanning en daar gelden hele andere regeltjes voor. Een onderbreking is in feite dan een condensator en laat de stroom dan gewoon door, alleen bepaalde flanken (frequenties) worden dan niet meer gehaald. De weerstand van een multimeter zegt helemaal niets omdat het inductiesysteem zijn eigen impedantie kent. Optimaal zou zijn als deze weerstand gelijk is aan deze impedantie
Bougiekabels kun je alleen beoordelen op basis van leeftijd en isolatie (zodra deze scheurtjes vertoont zal de stroom weglekken: vonken in het donker) en de bougies dus niet optimaal ontsteken.
En tja.... aftermarket kabel....... :twisted: :lol:
Gr 8)
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Berichten: 237
Topics: 9
Lid sinds: Apr 2005
Wie heeft het over een multimeter?
Maar stel jij nu dat ook de dealer niet kan meten wat voor spanning er bij de bougies aankomt? (dan kan ik namelijk ook niet met goed fatsoen die imitatiekabels terugbrengen)
79-er 242 GT B23e