5 April 2008, 16:16
De smerende werking van olie wordt minder naarmate er meer vocht in de oilie komt.
Door de temperatuurverschillen van rijden en stilstaan komt er condensvocht in de olie. Rij je alleen korte stukjes en koelt de motor tussendoor steeds af dan zul je vaker olie moeten verversen.
Veel vrachtwagens rijden bijna continu dag en nacht door (wisselen van chauffeur) om zo efficient mogenlijk te zijn. De motor blijft dus altijd op tmperatuur. Daardoor kan de olie in vrachtwagens inderdaad om de 100.000 km en soms om de 200.000 km worden ververst.
Door de temperatuurverschillen van rijden en stilstaan komt er condensvocht in de olie. Rij je alleen korte stukjes en koelt de motor tussendoor steeds af dan zul je vaker olie moeten verversen.
Veel vrachtwagens rijden bijna continu dag en nacht door (wisselen van chauffeur) om zo efficient mogenlijk te zijn. De motor blijft dus altijd op tmperatuur. Daardoor kan de olie in vrachtwagens inderdaad om de 100.000 km en soms om de 200.000 km worden ververst.