24 March 2008, 21:04
Zo, met het smeervet nog onder de nagels even een report typen.
Ben moe, en heb zin om relaxt een biertje te drinken voor de pit dus even in telegram stijl.
-klepstelplaatjes zijn allemaal rond de 4mm. Lijkt mij goed toch?
-Een aantal kleppen lekken, de ene wat meer dan de ander, op de foto is te zien dat een zitting er niet heel fris uitziet maar dat kan vervuiling zijn.
-Nokkenstok ziet er super uit. Zelfde voor de lagerschaaltjes, wat loopsporen maar niets voelbaars.
-Er zat een spinneweb in cilinder 2.
-Cilinderwanden zijn hoonsporen zichtbaar, wat vliegroest hier en daar, maar absoluut geen voelbare stootranden
-Kopbouten kunnen heel vast zitten
-Bout voor krukaspoulie ook, beetje improviseren maar dan lukt het wel. Zie foto.
-Waterpomp heeft nul speling, en voelt aan alsof er kort geleden nog nieuwe keerringen in gezet zijn.
-Koppeling is bijna op.
-Een inlaatspruitstuk is veel lichter dan dat ie lijkt.
-Glimmende smerige tjak is vuil met motorblok reiniger. Dus even een tijdje laten weken.
Ik ben heel benieuwd wat de fabriekswaarden van de klepstelplaatjes zijn. Heb een klein vermoeden dat er niet al te lang geleden al in deze motor is geinvesteerd; het valt me allemaal reuze mee.
Volgens mij is het een kwestie van kleppen leppen, klepseals vervangen, pakkingen vervangen, likje verf en klaar. Maar nu ik toch bezig ben, trek ik de zuigers er nog uit voor een inspectie, en eventueel nieuwe zuigerveren. Daarbij komt dat er behoorlijk wat gruis op de zuigers lagen van het stilstaan.
Wat betreft de tuning: Gasmengstuk heeft een doorlaat van nog geen 45mm (misschien zelf wel 40), dus dat gaat sowieso anders. Ik ben van plan het spruitstuk te bewerken en er een 960 gasklep en gasmengstuk op te schroeven met een adaptorplaatje. Dan heb je een doorlaat van 60mm oid.
Even ter vergelijking: Mijn Guzzi, een 1000cc twin, draait 1000 tot 2000 max. meer toeren dan een B230 blok, en heeft twee gaskleppen van 30mm. Reken dan maar eens uit hoeveel verschil dat is. Komt er ongeveer neer dat de potentie van een B230F blok beperkt wordt bij de gasklep. Volgens mij moet je daar makkelijk een PKtje of 150 uithalen, zonder turbo's of dat soort grappen.
Trouwens, dat koppelingshuis, is dat iets bijzonders?
Ben moe, en heb zin om relaxt een biertje te drinken voor de pit dus even in telegram stijl.
-klepstelplaatjes zijn allemaal rond de 4mm. Lijkt mij goed toch?
-Een aantal kleppen lekken, de ene wat meer dan de ander, op de foto is te zien dat een zitting er niet heel fris uitziet maar dat kan vervuiling zijn.
-Nokkenstok ziet er super uit. Zelfde voor de lagerschaaltjes, wat loopsporen maar niets voelbaars.
-Er zat een spinneweb in cilinder 2.
-Cilinderwanden zijn hoonsporen zichtbaar, wat vliegroest hier en daar, maar absoluut geen voelbare stootranden
-Kopbouten kunnen heel vast zitten
-Bout voor krukaspoulie ook, beetje improviseren maar dan lukt het wel. Zie foto.
-Waterpomp heeft nul speling, en voelt aan alsof er kort geleden nog nieuwe keerringen in gezet zijn.
-Koppeling is bijna op.
-Een inlaatspruitstuk is veel lichter dan dat ie lijkt.
-Glimmende smerige tjak is vuil met motorblok reiniger. Dus even een tijdje laten weken.
Ik ben heel benieuwd wat de fabriekswaarden van de klepstelplaatjes zijn. Heb een klein vermoeden dat er niet al te lang geleden al in deze motor is geinvesteerd; het valt me allemaal reuze mee.
Volgens mij is het een kwestie van kleppen leppen, klepseals vervangen, pakkingen vervangen, likje verf en klaar. Maar nu ik toch bezig ben, trek ik de zuigers er nog uit voor een inspectie, en eventueel nieuwe zuigerveren. Daarbij komt dat er behoorlijk wat gruis op de zuigers lagen van het stilstaan.
Wat betreft de tuning: Gasmengstuk heeft een doorlaat van nog geen 45mm (misschien zelf wel 40), dus dat gaat sowieso anders. Ik ben van plan het spruitstuk te bewerken en er een 960 gasklep en gasmengstuk op te schroeven met een adaptorplaatje. Dan heb je een doorlaat van 60mm oid.
Even ter vergelijking: Mijn Guzzi, een 1000cc twin, draait 1000 tot 2000 max. meer toeren dan een B230 blok, en heeft twee gaskleppen van 30mm. Reken dan maar eens uit hoeveel verschil dat is. Komt er ongeveer neer dat de potentie van een B230F blok beperkt wordt bij de gasklep. Volgens mij moet je daar makkelijk een PKtje of 150 uithalen, zonder turbo's of dat soort grappen.
Trouwens, dat koppelingshuis, is dat iets bijzonders?