3 March 2008, 20:05
Ik heb je bericht gehad.
Bij mijn volvo trapte ik 's morgens een keer door de koppelingscilinder heen. Uit de cilinder liep remvloeistof, en ik dacht dat vervanging van de cilinder de oplossing zou zijn. Niets was minder waar, de gaffel was bij het scharnierpunt doorgeroest en de pen die erachter zit was er dwars door heen gegaan. Hierdoor kreeg de koppelingscilinder geen druk meer en was ik er doorheen getrapt. Mijn koppelingspedaal zat er toen 'los' in, er was geen druk meer.
De oplossing:
1. Vervang de koppelingscilinder, een nieuwe kost 71,00 euro. Dit is niet nodig, je kunt beter het manchet met de rubbertjes vervangen, hooguit 20,00 euro.
2. Las de gaffel weer dicht of zet er een goede in van de sloop ofzo. De gaffel eruit halen is moeilijk, aan de bovenkant is een vork die vast zit. Dit is mij niet gelukt. Ik heb de gaffel dichtgelast in het koppelinghuis. Wil je het grondiger aanpakken, dan bouw je de versnellingsbak uit. Dit is zonder brug een nog moeilijker karwei.
Het enige wat ik niet kan thuisbrengen is dat je nog steeds kunt schakelen, dit kon ik niet meer. Bij mij deed de koppeling niets meer, omdat de gaffel kapot was.
Bij mijn volvo trapte ik 's morgens een keer door de koppelingscilinder heen. Uit de cilinder liep remvloeistof, en ik dacht dat vervanging van de cilinder de oplossing zou zijn. Niets was minder waar, de gaffel was bij het scharnierpunt doorgeroest en de pen die erachter zit was er dwars door heen gegaan. Hierdoor kreeg de koppelingscilinder geen druk meer en was ik er doorheen getrapt. Mijn koppelingspedaal zat er toen 'los' in, er was geen druk meer.
De oplossing:
1. Vervang de koppelingscilinder, een nieuwe kost 71,00 euro. Dit is niet nodig, je kunt beter het manchet met de rubbertjes vervangen, hooguit 20,00 euro.
2. Las de gaffel weer dicht of zet er een goede in van de sloop ofzo. De gaffel eruit halen is moeilijk, aan de bovenkant is een vork die vast zit. Dit is mij niet gelukt. Ik heb de gaffel dichtgelast in het koppelinghuis. Wil je het grondiger aanpakken, dan bouw je de versnellingsbak uit. Dit is zonder brug een nog moeilijker karwei.
Het enige wat ik niet kan thuisbrengen is dat je nog steeds kunt schakelen, dit kon ik niet meer. Bij mij deed de koppeling niets meer, omdat de gaffel kapot was.
Volvo 740 tic '84.