25 December 2007, 01:15
wat ook wel prettig is voor de hydraulische pomp;
de vooras opkrikken zodat je makkelijk volledige stuuruitslagen links en rechtsom maakt.
olieniveau goed blijven controleren tijdens deze handeling want deze zakt snel als je sys. leeg is geweest.
het kan ook wezen dat van je pomp de pompschotjes vastgekleeft zitten.
de pomp is van het type "schottenpomp" d.w.z. een cilindrisch draaiend gedeelte is met dwarse groeven uitgerust waarin vrij nauwkeurig schotjes passen.
dat cilindrische gedeelte gaat draaien in een huis dat wel rond is maar uit het midden geplaatst is van de draaiende "schottenhouder"
de schotten willen door middelpuntvliedende kracht naar buiten tegen het huis aan gaan liggen en nemen dan olie mee, omdat het huis uit het midden zit is er al rondgaande voor de olie tussen 2 schotten in steeds minder ruimte en bouw je oliedruk op aan de kleine zijde en zuiging aan de vergrotende zijde.
in de boeken wordt dit type pomp ook wel vleugelpomp genoemd.
als zo'n schotje dus niet naar buiten wil / het huis wil volgen bouwt de pomp ook geen druk op dus geen stuurbekrachtiging
HOE CONTROLEER JE POMPDRUK???
officieel met een manometer-set waarbij je de druk nauwkeurig af kunt lezen.
truukje;
luister goed naar het geluid als je helemaal naar 1 kant stuurt en het stuur tegen de aanslag houdt;als je de motor zwaarder hoort werken wordt er in ieder geval druk opgebouwt. (alleen je weet niet hoeveel.)
hoor je nu ook nog eens duidelijk olie ruisen/piepen /sissen of hoe je het ook wilt noemen dan is het overdrukventiel in werking en ben je verzekerd van de maximale drukopbrengst van je pomp.
DOE DIT NIET LANGER DAN EEN PAAR SECONDEN
heb je de indruk dat je druk voldoende is dan kan je de oorzaak zoeken in het stuurhuis zelf bijvoorbeeld inw. lekkage van li naar re
succes
de vooras opkrikken zodat je makkelijk volledige stuuruitslagen links en rechtsom maakt.
olieniveau goed blijven controleren tijdens deze handeling want deze zakt snel als je sys. leeg is geweest.
het kan ook wezen dat van je pomp de pompschotjes vastgekleeft zitten.
de pomp is van het type "schottenpomp" d.w.z. een cilindrisch draaiend gedeelte is met dwarse groeven uitgerust waarin vrij nauwkeurig schotjes passen.
dat cilindrische gedeelte gaat draaien in een huis dat wel rond is maar uit het midden geplaatst is van de draaiende "schottenhouder"
de schotten willen door middelpuntvliedende kracht naar buiten tegen het huis aan gaan liggen en nemen dan olie mee, omdat het huis uit het midden zit is er al rondgaande voor de olie tussen 2 schotten in steeds minder ruimte en bouw je oliedruk op aan de kleine zijde en zuiging aan de vergrotende zijde.
in de boeken wordt dit type pomp ook wel vleugelpomp genoemd.
als zo'n schotje dus niet naar buiten wil / het huis wil volgen bouwt de pomp ook geen druk op dus geen stuurbekrachtiging
HOE CONTROLEER JE POMPDRUK???
officieel met een manometer-set waarbij je de druk nauwkeurig af kunt lezen.
truukje;
luister goed naar het geluid als je helemaal naar 1 kant stuurt en het stuur tegen de aanslag houdt;als je de motor zwaarder hoort werken wordt er in ieder geval druk opgebouwt. (alleen je weet niet hoeveel.)
hoor je nu ook nog eens duidelijk olie ruisen/piepen /sissen of hoe je het ook wilt noemen dan is het overdrukventiel in werking en ben je verzekerd van de maximale drukopbrengst van je pomp.
DOE DIT NIET LANGER DAN EEN PAAR SECONDEN
heb je de indruk dat je druk voldoende is dan kan je de oorzaak zoeken in het stuurhuis zelf bijvoorbeeld inw. lekkage van li naar re
succes

