14 November 2007, 16:31
Inmiddels ben ik weer een stuk verder. De auto bleek geheel geen brandstof relais te hebben. Dit omdat de auto eerder geen injectieblok had !? De beide pompen draaiden dan ook altijd in stand II van het contact. Inmiddels heb ik via de onderstaande schema's een brandstofrelais aansluiting gesoldeerd en aangesloten:
Schema 1 en 2
![[Afbeelding: bradstofschematurbo1vx9.th.jpg]](http://img86.imageshack.us/img86/3686/bradstofschematurbo1vx9.th.jpg)
![[Afbeelding: bradstofschematurbo2tb9.th.jpg]](http://img406.imageshack.us/img406/2159/bradstofschematurbo2tb9.th.jpg)
Op schema 1 is ook de aansluiting van de eerdere gezochte blauwe draad van de kabelboom van de motor, maar dan aan de auto zijde. Door het geheel ontbreken van het relais was het inderdaad lastig zoeken ;D ;D. De draad zit dus aangesloten op 87b van het relais en zit op de motor aangesloten op de Control pressure regulator(dempdrukregelaar L) en de Auxiliary air valve (Q). HEHE!!!!
Vervolgens bleken wij nog een relais te hebben liggen in het magazijn. Middels het schema deze dus aangesloten.
De puntenop het relais (type zie foto) zijn alsvolgt aangesloten:
87 ---> Geel/Rood naar hoofdbrandstofpomp en via zekerking nr 4 ook naar de tankpomp
87b --> Blauw naar Control pressure regulator(dempdrukregelaar L) en de Auxiliary air valve (Q). --> (zie blauw in schema)
30 ---> Rood constante plus direct vanaf koppeling naast de akku (naam even kwijt).
31 ---> Zwart, massa draad
31b ----> Wit/Rood naar punt 1 van de bobine
15 ----> Rood/zwart naar punt 15 van het contactslot (in mijn geval via zekering 12 geel/blauw)!? --> (origineel: zie geel gemaakt in schema)
Deze laatste punt wekt bij mij nog vraagtekens op. Volgens het originele volvoschema is deze draad dus rood/zwart. In de boekjes wordt deze draad verder echter geel/blauw genoemd en loopt deze over zekering 12 (zekering voor brandsofrelais)!? Deze laatste optie heb ik dus nu in gebruik. Iemand hier een idee over, lijkt mij toch in orde!?
Hieronder foto's van het betreffende relais en de aansluiting ervan:
Aansluiting in de auto met gesoldeerde stekkertjes met krimpkousjes eromheen (heb de originele relais voet helaas niet!)
![[Afbeelding: relais1dy2.th.jpg]](http://img104.imageshack.us/img104/861/relais1dy2.th.jpg)
![[Afbeelding: relais2ui1.th.jpg]](http://img104.imageshack.us/img104/2916/relais2ui1.th.jpg)
Zie hier het betreffende relais met typenummering
![[Afbeelding: relais3mb8.jpg]](http://img142.imageshack.us/img142/4348/relais3mb8.jpg)
Al met al zit alles nu netjes volgens de schema's aangelsoten. Het enige probleem is nu dat het relais niet schakeld. De massa is goed, er staat contstante spanning op, de overige draden opnieuw doorgemeten etc. Als ik het relais handmatig aandruk, dan gaan de pompen ook netjes draaien. Het is net of het relais of de puls niet krijgt om aan te trekken en contact te maken, of het relais deze wel krijgt, maar gewoon kapot is. Nu las ik op dit forum al meer over relaisproblemen en nu moet ik denk ik opzoek naar een nieuwe.
Zijn er mensen die mogelijk een dergelijk relais heeft liggen en of onlangs een heeft gekoct!? Bij volvo verkerk in utrecht konden ze het niet een twee drie vinden. Er was wel een pulse relais wat hem mogelijk kon zijn....prijs â¬95,- ex btw. :o :o :o
Mogelijk dat er in mijn aansluiting alsnog een fout zit? Anders ga ik toch maar even het internet op om andere bedrijven te checken.
Schema 1 en 2
![[Afbeelding: bradstofschematurbo1vx9.th.jpg]](http://img86.imageshack.us/img86/3686/bradstofschematurbo1vx9.th.jpg)
![[Afbeelding: bradstofschematurbo2tb9.th.jpg]](http://img406.imageshack.us/img406/2159/bradstofschematurbo2tb9.th.jpg)
Op schema 1 is ook de aansluiting van de eerdere gezochte blauwe draad van de kabelboom van de motor, maar dan aan de auto zijde. Door het geheel ontbreken van het relais was het inderdaad lastig zoeken ;D ;D. De draad zit dus aangesloten op 87b van het relais en zit op de motor aangesloten op de Control pressure regulator(dempdrukregelaar L) en de Auxiliary air valve (Q). HEHE!!!!
Vervolgens bleken wij nog een relais te hebben liggen in het magazijn. Middels het schema deze dus aangesloten.
De puntenop het relais (type zie foto) zijn alsvolgt aangesloten:
87 ---> Geel/Rood naar hoofdbrandstofpomp en via zekerking nr 4 ook naar de tankpomp
87b --> Blauw naar Control pressure regulator(dempdrukregelaar L) en de Auxiliary air valve (Q). --> (zie blauw in schema)
30 ---> Rood constante plus direct vanaf koppeling naast de akku (naam even kwijt).
31 ---> Zwart, massa draad
31b ----> Wit/Rood naar punt 1 van de bobine
15 ----> Rood/zwart naar punt 15 van het contactslot (in mijn geval via zekering 12 geel/blauw)!? --> (origineel: zie geel gemaakt in schema)
Deze laatste punt wekt bij mij nog vraagtekens op. Volgens het originele volvoschema is deze draad dus rood/zwart. In de boekjes wordt deze draad verder echter geel/blauw genoemd en loopt deze over zekering 12 (zekering voor brandsofrelais)!? Deze laatste optie heb ik dus nu in gebruik. Iemand hier een idee over, lijkt mij toch in orde!?
Hieronder foto's van het betreffende relais en de aansluiting ervan:
Aansluiting in de auto met gesoldeerde stekkertjes met krimpkousjes eromheen (heb de originele relais voet helaas niet!)
![[Afbeelding: relais1dy2.th.jpg]](http://img104.imageshack.us/img104/861/relais1dy2.th.jpg)
![[Afbeelding: relais2ui1.th.jpg]](http://img104.imageshack.us/img104/2916/relais2ui1.th.jpg)
Zie hier het betreffende relais met typenummering
![[Afbeelding: relais3mb8.jpg]](http://img142.imageshack.us/img142/4348/relais3mb8.jpg)
Al met al zit alles nu netjes volgens de schema's aangelsoten. Het enige probleem is nu dat het relais niet schakeld. De massa is goed, er staat contstante spanning op, de overige draden opnieuw doorgemeten etc. Als ik het relais handmatig aandruk, dan gaan de pompen ook netjes draaien. Het is net of het relais of de puls niet krijgt om aan te trekken en contact te maken, of het relais deze wel krijgt, maar gewoon kapot is. Nu las ik op dit forum al meer over relaisproblemen en nu moet ik denk ik opzoek naar een nieuwe.
Zijn er mensen die mogelijk een dergelijk relais heeft liggen en of onlangs een heeft gekoct!? Bij volvo verkerk in utrecht konden ze het niet een twee drie vinden. Er was wel een pulse relais wat hem mogelijk kon zijn....prijs â¬95,- ex btw. :o :o :o
Mogelijk dat er in mijn aansluiting alsnog een fout zit? Anders ga ik toch maar even het internet op om andere bedrijven te checken.