6 September 2007, 23:33
Kun je hier iets mee?
![[Afbeelding: 06092007227.jpg]](http://thuurbo.nl/volvo/240/pomprelais/06092007227.jpg)
![[Afbeelding: 06092007230.jpg]](http://thuurbo.nl/volvo/240/pomprelais/06092007230.jpg)
------------------------------------------------------
Vwb. de problemen die ik eerder beschreef:
Mijn punt 1. gaat mank: er zit een diode in het relais, waardoor alles beneden de 0,6 Volt niet door het relaisspoeltje gaat
Ik heb nog steeds geen passende schema's. Wel de schema's van een 89-er 740. Die werkt weer net iets anders, maar geeft me wel een zetje in de juiste richting. Toch maar besloten zelf een relais erin te bakken. Ik wilde uiteraard dat dit relais ook via de computer geschakeld werd. Daarbij bedacht ik meteen dat dit ook wel eens een probleem kon geven in de toekomst. En ik wilde de aardige 240-berijdster niet opzadelen met "alweer een probleem", hoe potentieel ook....
Thuis ff een schema'tje getekend en meteen wat in elkaar gebakken:
![[Afbeelding: 05092007226.jpg]](http://thuurbo.nl/volvo/240/pomprelais/05092007226.jpg)
In kort: Het nieuwe relais schakelt i.p.v. het oude relais. Aangestuurd door de continu 12 die voorhanden is in de originele stekker bij het br.st.pomprelais en de geschakelde massa van de ECU (maar dan de poort van de drukregelaar). Met een schakelaar om te zetten naar geschakelde 12V via contactslot en permanente massa. Als er behoefte aan is kan ik het schema nog wel eens duidelijk inscannen. Uiteraard ook weer een diode ingebakken (in de krimpkous in de witte kabel).
Schakelaartje in een bestaand gat van de zijkant van de middenconsole gemonteerd, staat zo bijna tegen de bekleding onder het dash dus mooi onzichtbaar.
![[Afbeelding: 06092007233.jpg]](http://thuurbo.nl/volvo/240/pomprelais/06092007233.jpg)
Kabelboompje gerouteerd.
![[Afbeelding: 06092007232.jpg]](http://thuurbo.nl/volvo/240/pomprelais/06092007232.jpg)
Massa (geel) bij de schroef achter de middenconsole erbij gezet. Geschakelde massa (wit) met stekkertje op de vorige noodoplossing aangesloten. Beige zat al aan het relais en bruin op permanente +12V van de br.st.pomp (op stekker uit relaisstekker gesoldeerd), en bruin-met-streep met een standaard stekkertje op zekering nr. 1 aangesloten. Toen de 2 stekkers uit de pompstekker gevist, in een krimpkous gezet en op het relais aangesloten. Nog ff wat tape er omheen, met wat tie-wraps de boel netjes en deugdelijk gemaakt (het moet ook weer 10 jaar meegaan he
). En zo zag het uit:
![[Afbeelding: 06092007231.jpg]](http://thuurbo.nl/volvo/240/pomprelais/06092007231.jpg)
Schakelaar naar de motor toe=schakelen via ECU, naar de kofferbak toe=via contact II. Beide getest en 2x lopen! ;D Zelfs onder het tijden kun je overschakelen.
Zo, dat was het weer.... Hopelijk blijft het hierbij. Nu nog het dakkie lekdicht zien te maken, maar daar zoek ik wel een andere draad voor
Gr 8)
![[Afbeelding: 06092007227.jpg]](http://thuurbo.nl/volvo/240/pomprelais/06092007227.jpg)
![[Afbeelding: 06092007230.jpg]](http://thuurbo.nl/volvo/240/pomprelais/06092007230.jpg)
------------------------------------------------------
Vwb. de problemen die ik eerder beschreef:
Mijn punt 1. gaat mank: er zit een diode in het relais, waardoor alles beneden de 0,6 Volt niet door het relaisspoeltje gaat

Ik heb nog steeds geen passende schema's. Wel de schema's van een 89-er 740. Die werkt weer net iets anders, maar geeft me wel een zetje in de juiste richting. Toch maar besloten zelf een relais erin te bakken. Ik wilde uiteraard dat dit relais ook via de computer geschakeld werd. Daarbij bedacht ik meteen dat dit ook wel eens een probleem kon geven in de toekomst. En ik wilde de aardige 240-berijdster niet opzadelen met "alweer een probleem", hoe potentieel ook....
Thuis ff een schema'tje getekend en meteen wat in elkaar gebakken:
![[Afbeelding: 05092007226.jpg]](http://thuurbo.nl/volvo/240/pomprelais/05092007226.jpg)
In kort: Het nieuwe relais schakelt i.p.v. het oude relais. Aangestuurd door de continu 12 die voorhanden is in de originele stekker bij het br.st.pomprelais en de geschakelde massa van de ECU (maar dan de poort van de drukregelaar). Met een schakelaar om te zetten naar geschakelde 12V via contactslot en permanente massa. Als er behoefte aan is kan ik het schema nog wel eens duidelijk inscannen. Uiteraard ook weer een diode ingebakken (in de krimpkous in de witte kabel).
Schakelaartje in een bestaand gat van de zijkant van de middenconsole gemonteerd, staat zo bijna tegen de bekleding onder het dash dus mooi onzichtbaar.
![[Afbeelding: 06092007233.jpg]](http://thuurbo.nl/volvo/240/pomprelais/06092007233.jpg)
Kabelboompje gerouteerd.
![[Afbeelding: 06092007232.jpg]](http://thuurbo.nl/volvo/240/pomprelais/06092007232.jpg)
Massa (geel) bij de schroef achter de middenconsole erbij gezet. Geschakelde massa (wit) met stekkertje op de vorige noodoplossing aangesloten. Beige zat al aan het relais en bruin op permanente +12V van de br.st.pomp (op stekker uit relaisstekker gesoldeerd), en bruin-met-streep met een standaard stekkertje op zekering nr. 1 aangesloten. Toen de 2 stekkers uit de pompstekker gevist, in een krimpkous gezet en op het relais aangesloten. Nog ff wat tape er omheen, met wat tie-wraps de boel netjes en deugdelijk gemaakt (het moet ook weer 10 jaar meegaan he

![[Afbeelding: 06092007231.jpg]](http://thuurbo.nl/volvo/240/pomprelais/06092007231.jpg)
Schakelaar naar de motor toe=schakelen via ECU, naar de kofferbak toe=via contact II. Beide getest en 2x lopen! ;D Zelfs onder het tijden kun je overschakelen.
Zo, dat was het weer.... Hopelijk blijft het hierbij. Nu nog het dakkie lekdicht zien te maken, maar daar zoek ik wel een andere draad voor

Gr 8)
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter