11 August 2007, 19:15
dit is een "constanthoudertje"
het dient om de aangeboden spanning aan de meterset op een continue spanning te houden om zo onafhankelijk van de boordspanning (die varieert immers)altijd een goede meting te doen vwb temp en brandstofpeil.
beide meters werken als een amperemeter die de stroom door een weerstand meet.
als je de spanning over die meetkring nu varieert zal ook de te meten stroom (lees meetwaarde) veranderen.
het ding werkt met een bi-metaal en is de grappig om eens open te maken.
als je ziet hoe ze vroeger een constante spanning creeerden moet je wel lachen, nu kan hetzelfde met een fractie van het volume/gewicht/prijs.
het dient om de aangeboden spanning aan de meterset op een continue spanning te houden om zo onafhankelijk van de boordspanning (die varieert immers)altijd een goede meting te doen vwb temp en brandstofpeil.
beide meters werken als een amperemeter die de stroom door een weerstand meet.
als je de spanning over die meetkring nu varieert zal ook de te meten stroom (lees meetwaarde) veranderen.
het ding werkt met een bi-metaal en is de grappig om eens open te maken.
als je ziet hoe ze vroeger een constante spanning creeerden moet je wel lachen, nu kan hetzelfde met een fractie van het volume/gewicht/prijs.