Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sterkere Koppeling
#1
Hallo,

Ik ben op zoek naar een sterkere koppeling voor mijn B230FK+M90.
Het standaard dubbelmassavliegwiel heb ik verkocht, ik ben van plan een standaard star vliegwiel (dog-dish, voor 228 mm koppelingsplaat, met 60-2 gaten voor de injectie/ontsteking) uit een late 240 oid te gebruiken.

De M90 gebruikt dezelfde prise-as spline vertanding als de 850 enzo, dus dan kan ik een lekker stug afgeveerde 850 glt plaat nemen (228 mm diameter), die zijn goedkoop en makkelijk te krijgen. Ook is de compound zo dat ze erg goed grip hebben.

Nu nog de drukgroep!

Ik heb een oude M46 turbo set liggen, die blijkt niet meer zo goed te zijn als de verkoper beweerde (oude onderdelen in nieuwe doosjes gelegd >Sad )

De diesel setup voor de M90 wil ik niet. die is duur en via de sachs catalogus blijkt dat die (tegenwoordig) dezelfde drukgroep heeft als de huidige M46 turbo/16V/diesel etc vervangingsset van volvo. Volvo had vroeger voor ongeveer elke motorisering een andere koppeling maar tegenwoordig leveren ze nog maar een paar.

Ik heb nu als plan om 230-250 pk te hebben, zo ver als ik kom met een standaard turbo en wat andere leuke onderdelen (3", E85 als brandstof, chips, intercooler etc etc). Een M46-turbo/diesel/16VT drukgroep + 850 plaat zou dat kunnen houden denk ik. Dat kost misschien 130 euro totaal als ik het goed doe.

Sachs motorsport verkoopt een erg mooie drukgroep voor rally/professioneel/taxi/sprint etc, maar ik weet niet waar ik die ergens in NL of beter nog Duitsland kan vinden. iemand een idee?

Kaasie heeft een keer verteld dat de diafragmaveer van een drukgroep ook uitgewisseld kan worden voor een sterker expemplaar. waar kan dat, wat kost dat, hoeveel houd dat?

Ik wil eigenlijk wat meer speelruimte hebben qua koppeling. wat zijn de ideeen als ik niet een enorm bedrag wil uitgeven (250-300 euro ofzo?)
Zeker omdat ik een 1995 B23FK motor en een gemodificeerde M90H ga gebruiken, die kunnen wel wat meer dan 230 pk geven (en betrouwbaar denk ik)
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord


Berichten in dit topic
Sterkere Koppeling - door Jw240 - 10 May 2007, 13:16
Sterkere Koppeling - door Jw240 - 17 May 2007, 10:10
Sterkere Koppeling - door Ticcie - 17 May 2007, 22:41
Sterkere Koppeling - door eric vermeer - 18 May 2007, 19:26
Sterkere Koppeling - door Ticcie - 19 May 2007, 13:11
Sterkere Koppeling - door Jw240 - 19 May 2007, 13:39
Sterkere Koppeling - door Bozzma - 19 May 2007, 20:48

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Veer koppeling 245 Rin 2 1.253 6 June 2023, 21:14
Laatste bericht: Rin
  Volvo 240 1993 koppeling op luukv47 10 6.737 7 May 2023, 22:05
Laatste bericht: Rin
  na motorswap 'schiet' de koppeling Piep28 5 5.861 29 May 2018, 12:32
Laatste bericht: Marc1970
  Naaf afmetingen 850 T5 koppeling Bavadi 0 2.595 21 November 2016, 13:30
Laatste bericht: Bavadi
  Problemen dat koppeling blijf hangen en 3e versnelling tandwielengeluid lucvdbos 5 6.455 6 April 2016, 11:57
Laatste bericht: Jur
  Piepende koppeling en moeilijk schakelen Hanatarash 1 3.501 18 March 2016, 21:28
Laatste bericht: Marc1970
  Koppeling slipt met overschakelen M90 Knuif 0 2.679 8 March 2016, 19:52
Laatste bericht: Knuif
  Vervangen koppeling 1982, b21ft met M46 met overdrive Reinier 18 18.489 24 January 2016, 00:53
Laatste bericht: Reinier
  piepend geluid bij wegrijden met opkomende koppeling Boet 19 17.915 24 November 2015, 10:41
Laatste bericht: henqui
  Moeilijk schakelen M47; koppeling of synchro? Dopski 5 5.773 12 August 2015, 00:18
Laatste bericht: Dopski

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)