6 March 2007, 00:30
Ticcie schreef:Ok, het wordt iets duidelijker..... maar mijn kennis m.b.t. de turbo's is beperkt.
Een beetje aanvullende informatie nog:
Doel is zo rond de 250pk te eindigen, in een normaal rijdende auto. Daarbij wil ik de K-Jetronic behouden en in de toekomst ga ik denk ik een LPi installatie a la Bozzma/Funsdaf monteren.
Ik denk hoop met de 3' inch uitlaat, 90+ uitlaat- en inlaatspruitstuk, beetje meer turbodruk, K&N luchtfilter en standaardintercooler dan op max. 210 a 220 pk te eindigen (redelijke gok, Eric houdt het op 200pk lees ik, maar mist een paar kleine zaken - is ook meer originaliteitsfreak dan ik ;D).
Ik weet niet of je een gereviseerd blok hebt ? zo niet... dan kunnen er nog wel eens wat pk's verloren zijn gegaan in de afgelopen kilometers....
Ik heb dit meerdere malen gezien, vooral in de teleurstelling van sommige mensen als ze de rollenbank resultaten zien.
Ik heb mezelf om eerlijk te zijn ook wel eens vergist (had mezelf toen bijna 20 pk te rijk gerekend... 17.6 PK om precies te zijn); sinds die tijd wacht ik het gewoon af.
offtopic.. ik ga zelf binnenkort WEER naar de rollenbank; hebben mensen soms zin om mee te gaan ? dan kan ik kijken of er iets van groepskorting te regelen is...
Dan een heleboel vragen (zei de gek):
Volgende stap richting de 250pk lijkt mij een iets grotere turbo
Of zijn er meer knelpunten:
> vlgs mij moet de intercooler dit nog prima aankunnen;
Helemaal mee eens. een grotere/ dikkere intercooler zal wel voor een betere koeling zorgen en daardoor ook weer iets meer pkaas.
> idem voor de injectoren
Dat durf ik niet te zeggen, misschien bij een verhoogde benzinedruk dat ze het aankunnen, ik ben niet zo heel erg thuis in het K-Jetronic gebeuren, en of je zomaar de benzinedruk kunt verhogen (evt. met aparte drukregelaar)
Maar 250 pk is nogal wat voor de originele injectoren...
> idem voor versn.bak
250 PK op een M46/M47.. het kan zeker, maar echt heel erg lang volhouden..
Het ligt er natuurlijk wel aan hoe je met de auto omgaat.. maar 250PK met een daarbij bijbehorend dik koppel vind een M46/M47 niet leuk, hou dat in je achterhoofd.
> koppeling??? (ik hoop het, want er ligt net een nieuwe in)
Twijfelachtig. zelfde verhaal als de bak eigenlijk...
Ik heb van kaasie gehoord dat ''zijn'' B230ET met bijna 240 PK/400nm nogal gek is op M46 bakken...
Mijn oude witte 744 had een vrij taaie M46 (de laatste), wel met een SPEC koppeling, maar die auto heeft toch ook 2 versnellingsbakken opgegeten..
> deze set-up lijkt me ook nog net ok i.c.m. lpg, mits bereden met gezond verstand
Niet helemaal mijn afdeling, maar ik heb ergens gehoord dat de LPG injectoren maar 50 pk per stuk aankunnen ?? maar dat laat ik even over aan de LPG expert
Dan de keuze van een Turbo:
> waarom een T16 turbo?? Ik heb een beetje zitten lezen op turbobricks en volvospeed maar kom er niet echt uit..... Maar misschien is dit wel een hele logische keuze?????
JW doelde op de 16T turbo omdat die goedkoop te vinden is op ebay.de en niet onder doet voor een welbekende 15G conversie.
> ingebouwde CBV lijkt me prima, ik was al op zoek naar eentje die ik extern kon monteren op de huidige turbo
> snel op toeren: dit is dus een relatief kleine turbo? Waarom is ie dan beter dan de standaard turbo?
Ingebouwde CBV zal prima zn werk doen, een 16T turbo is niet klein, maar groot is ie zeker ook niet, leuk middenmaatje dus, wat bedoel je met BETER dan standaard turbo ??
Tenlslotte:
> waterkoeling heeft ie idd al
Dat scheelt, rij je dan met een T25? of een van de weinige watergekoelde Garrett T3's ?
> spruitstuk frezen wist ik voor de huidige turbo, maar moet dus ook voor een T16?
Lijkt me heel verstandig.
> Olieleidingen van een 940: goeie tip!
> conische flens lijkt me minder.... is dan een 15G handiger?
Ja in principe wel, maar er zijn ook 15G's met conische flenzen -als ik me nu niet vreselijk vergis....- dus pas op. maar kijk ook even verder naar een grotere T3 of andere turbo misschien.....
zijn genoeg verschillende turbo's die jou 250PK geven en een redelijke spool-up
> wat is wastegate bracket - is dat het stangetje dat je wastegate aanstuurt. Hoe is die anders dan?
Die wastegate bracket zijn, is een bracket/ steuntje waar je wastegate op vast gemaakt moet worden. dit kan bij een 15G/16T/18T/19T etc turbo NIET op de standaard plek.
> wat is het clocken van je turbo?? Turbodruk stellen?
Het 'clocken' van een turbo is het verdraaien van je compressor & turbine. deze zitten bij een standaard 15G/16T/18T/19T etc 'verkeerd' voor RWD en dan kom je dus niet uit met je intercooler piping
Turbobricks linkje over het 'clocken' ; KLIK HIER MAAR EVEN
Hoor het graag!
Heb je hier wat aan ?Nog meer turbo vragen ?
Correct me if i said something wrong.
Maar ik neem aan dat je die 250PK niet met een standaard chip gaat proberen te halen ?
ga je soms Fred's Chips bestellen op Turbobricks?
Megasquirt?