13 February 2007, 22:44
Lukas Lagerweij schreef:Hey Daan,
Ik ben momenteel bezig met een complete revisie van een B23FT voor mijn 240... Ik heb er nu ook nog een B21ET in liggen die vervangen gaat worden.
Maar verder over je blok, qua cilinderwanden moet je in de gaten houden, krassen maar dat viel mee he, donkere plekken wat aangeeft dat ie erg heet geworden is, stootrand boven in de cilinder...
Ik zal eens kijken voor een lijst met aandraaigegevens, ik heb een werkplaatsboek in de auto liggen alleen is de auto even niet bij huis.
Voor het monteren word geadviseerd TSL olie te gebruiken, hiervan een paar druppies in de lagershalen, zuigerveren en alles wat gesmeerd moet worden, dit is puur om de onderdelen even van goede smering te voorzien tijdens de eerste keer starten.
Ik ben ook nog wel een keer van plan mijn B21ET te reviseren alleen dan in mindere mate als de B23...duur geintje hoor...maar hobby mag wat kosten he.
Ben je van plan om de motor alleen lichtjes te reviseren of wil je ook een beetje pk's gaan pakken? Ik dacht, toen ik m'n auto net had, even een paar onderdeeltjes vervangen en heb er dan een paar pk's bij. Het is alleen een beetje (te)ver doorgeschoten...
TSL Olie, kijk daar zocht ik naar. Zoals beschreven zijn de cilinderwanden geheel schoon. Er is inderdaad wel een licht, lees lichte, overgang te voelen in de cilinderwand aan de bovenzijde. Een stootrand kun je het eigenlijk niet noemen. De zuigers hebben allemaal aan een zijde wel een baan met lichte krassen. Dit is echter niet direct terug te zien aan de corresponderende zijde van de cilinderwand. Er zijn aan de zijkant van de zuigers echter wel zwart/bruine vlekken te zien van doorslag. Naar mijn idee zijn de olieschraapveren dan ook redelijk versleten. Deze komen ook nauwlijk uit de groef naar buiten. Deze is ook redelijk dichtgekoekt. De zuigerveren zijn nog wel 'verend' deze worden echter ook gewoon vervangen.
Al met al laten we gewoon doen wat nodig is. Indien de zuigerwanden nog goed zijn, vervangen we alleen de compressie en olieveren. De lagerschalen vervangen we echter sowieso net als de alumininum 'keringen' (met rubber afdichtingsringen) voor en achter. Ik weet alleen niet of je de rubber ringen vervangt, of dat het hierbij gaat om het gehele aluminium deel!?
Als het onderblok straks weer geheel in elkaar zit (Schoon en gespoten natuurlijk!) komt er ook een nieuwe drukgroep, lager en koppelingsplaat op. Uiteindelijk zal er ook naar de cilinderkop en de injectoren gekeken moeten worden. Dit is echter een latere zorg. ;D