13 January 2007, 12:39
Ook mijn lpg/turbo kennis is beperkt, maar wat ik weet:
* vroeger was er een gangbaar NEcam systeem wat op de turbo's werd gebruikt, maar dit zou nu niet meer zijn goedgekeurd. Verdampers hebben nl. een E-keur nodig;
-> vreemd, want ik heb een keer een nwe verdamper op marktplaats gekocht en rij nu rond met een verdamper inclusief E-keur?? De oude had het inderdaad niet.
Dit is een eenvoudig conventioneel systeem waarbij de verdamper wordt aangestuurd door de inlaatlucht na de turbo (dus een slangetje van je luchtslang na turbo in je verdamper). Het werkt bij mij prima: nog nooit een backfire gehad, auto rijdt 1 op 7 en als het systeem een keer goed zou worden afgesteld en vernieuwd zou ie ook stationair weer prima lopen. De moeite waard om nog eens nader te onderzoeken of dit nu wel een legale inbouwoptie is. Als je wilt, kan ik vlgde week wel eens kijken wat het typenr van de verdamper is.
* vlgs 2 bedrijven (HPO en een ander) is er nu nog 1 systeem wat goedgekeurd is en dat zou idd het systeem van Levato zijn. Ik ken dit systeem verder niet, maar ik heb 1 keer met HPO gesproken en die vertelde me dat het een probleemloos systeem was.
* het megasquirt systeem zou je ook alleen kunnen gebruiken voor aansturing van je lpg-installatie. Dus je behoudt gewoon je K-Jetronic systeem voor benzine en gebruikt MS puur voor LPG. Dan houdt je je motor origineel en heb je wel een efficiente moderne lpg-installatie, met minimaal vermogensverlies en lager verbruik. Nadeel hiervan is dat je het niet zomaar kan laten inbouwen, maar dat je mede afhankelijk bent van bijv. Funsdaf en Bozzma die er veel vanaf weten, maar geen 20 jaar ervaring hebben zoals bijv. HPO. Toch ga ik voor deze optie wanneer ik er lpg in ga zetten.
De turbomotor functioneert verder prima op gas en is er zelfs meer voor geschikte dan de turboloze modellen door de geharde en natriumgekoelde kleppen.
* vroeger was er een gangbaar NEcam systeem wat op de turbo's werd gebruikt, maar dit zou nu niet meer zijn goedgekeurd. Verdampers hebben nl. een E-keur nodig;
-> vreemd, want ik heb een keer een nwe verdamper op marktplaats gekocht en rij nu rond met een verdamper inclusief E-keur?? De oude had het inderdaad niet.
Dit is een eenvoudig conventioneel systeem waarbij de verdamper wordt aangestuurd door de inlaatlucht na de turbo (dus een slangetje van je luchtslang na turbo in je verdamper). Het werkt bij mij prima: nog nooit een backfire gehad, auto rijdt 1 op 7 en als het systeem een keer goed zou worden afgesteld en vernieuwd zou ie ook stationair weer prima lopen. De moeite waard om nog eens nader te onderzoeken of dit nu wel een legale inbouwoptie is. Als je wilt, kan ik vlgde week wel eens kijken wat het typenr van de verdamper is.
* vlgs 2 bedrijven (HPO en een ander) is er nu nog 1 systeem wat goedgekeurd is en dat zou idd het systeem van Levato zijn. Ik ken dit systeem verder niet, maar ik heb 1 keer met HPO gesproken en die vertelde me dat het een probleemloos systeem was.
* het megasquirt systeem zou je ook alleen kunnen gebruiken voor aansturing van je lpg-installatie. Dus je behoudt gewoon je K-Jetronic systeem voor benzine en gebruikt MS puur voor LPG. Dan houdt je je motor origineel en heb je wel een efficiente moderne lpg-installatie, met minimaal vermogensverlies en lager verbruik. Nadeel hiervan is dat je het niet zomaar kan laten inbouwen, maar dat je mede afhankelijk bent van bijv. Funsdaf en Bozzma die er veel vanaf weten, maar geen 20 jaar ervaring hebben zoals bijv. HPO. Toch ga ik voor deze optie wanneer ik er lpg in ga zetten.
De turbomotor functioneert verder prima op gas en is er zelfs meer voor geschikte dan de turboloze modellen door de geharde en natriumgekoelde kleppen.