13 December 2006, 21:56
Claus schreef:klint goed allemaal, maar zelf kan ik dat niet.![]()
geef eens een schatting van onderdelen prijzen (nieuw) en aantal werkuren voor een monteur?
dat zou ik wel eens willen weten.
krijg je pkaas wel goed op de weg en moet je nog verstevigen enzo :?:
Tsja, wat het kost... Dat hangt erg af van de garage, je moet met zoiets wel een beetje een vriendenprijs oid krijgen voor de werkuren. Qua werk-uren is moeilijk in te schatten. Er kan vanalles tegenzitten (vastzittende schroeven, verborgen gebreken), maar ik weet dat er mensen zijn die het in 10 uur gedaan hebben..
Onderdelen? Als je de delen van de sloop haalt en goed inkoopt valt het wel mee.
Nieuwe delen zijn erg duur. Turbo is 600-750 euro bij de dealer, spruitstuk tegen de 400, dat loopt snel in de papieren.
Reken op 150-300 euro voor een turbo + spruitstuk afhankelijk van type en staat. Nog eens tussen de 30 en 100 euro voor computers, 240 turbo uitlaat is voor 200 euro nieuw te krijgen, oliekoeler, intercooler, slangen en buizen zijn ook nog eens 100 euro.
Dan komt het monteren er nog bij..
Als je geluk hebt kan het nog veel goedkoper, ik heb laatst een gecrashte 940 weten te kopen voor 50 euro. Als je een 740 turbo koopt met schade ben je goedkoop klaar...
Is eigenlijk hetzelfde principe als volvo vroeger ook verkocht bij R-sport, dat was een turbo-set voor de B23A, die het vermogen tot 145 pk liet toenemen. Vroeger nog on set voor 200 euro te koop gezien, gloednieuw... :oops:
Ik weet een Volvo gespecialiseerde garage in mijn buurt (in Aken) die wel eens wat custom werk doet. Ik ga daar ook mijn 240 ombouwen naar turbo. Die kunnen misschien ook verder helpen, ze hebben ook een enorme voorraad 2e hands onderdelen.
Zoek eens op turbobricks naar B230F+T, daar is wel wat goede info te vinden.
Hoeveel vermogen je eruit haalt regel je zelf door de turbodruk af te stellen. Er is wel een limiet, met de hoge compressie kun je niet zo heel veel turbodruk rijden. Om dat op de weg te krijgen zou ik zorgen dat de wielophanging in goede conditie is, verse rubbers, eventueel betere schokdempers, 15" velgen laten de boel ook wat strakker rijden.
EDIT: pas als ik zelf de ombouw van B230F naar B230FK in mijn 240 gedaan heb kan ik pas met zekerheid zeggen/inschatten wat de kosten zijn en de gemoeide tijd. Kleine onderdeeltjes extra drijven de kosten op.
Er is iemand op het forum die met een B200F+T heeft, doet het al jearen goed, die heeft niet veel modificaties. Zoiets is voor minder geld te doen.. Even zoeken.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni