18 November 2006, 00:09
Wist je dat..........
LPG tot wel 4000 volt meer nodig heeft bij de bougie om te kunnen ontsteken ? Met contactpunten kom je eigenlijk net te kort. Dat probleem heb ik ook in mijn BMW-tje. Op benzine geen enkel probleem, maar op LPG is het kritisch en dat merk je.
Daar zijn wel meerdere oplossingen voor. Ik heb mijn Volvo omgebouwd naar een DIS bobine-systeem. Geen draaiende delen meer in de ontsteking. Een keer een klap van gehad en ik lag toen 2 meter verder. Wat een klappen geeft dat.
Het wordt interessant om daar maar eens een kitje voor te ontwikkelen. Net als de uitlaatjes met sensorgat.
Mocht er genoeg animo voor zijn dan kan ik in December wel een ombouw-dag organiseren voor het inbouwen van een lambdameter en eventueel een ontstekingssysteem.
Voor lambda-systeem krijg je dan het volgende:
Een nieuw voorpijpje + plaatsen met sensor-gat.
Een geplaatste wide-band lambdameter (met laptop uit te lezen).
Bedrading van lambdameter netjes aangesloten met zekering, diagnose lampje op dash enz.
Een digitale voltmeter voor een indicatieaflezing.
Een echt prijsidee heb ik daar nog niet van, ik moet even navragen wat een voorpijpje kost. De lambdameter + voltmeter kosten 230 euro. Dan komt er nog een uurtje of 2 werk bij en een voorpijpje.
Voor ontstekingssystemen zou ik ook wat kunnen ontwikkelen.
Een Sensorwiel + sensor plaatsen.
Ontstekingsunit (EDIS) en bobine plaatsen
MegaJolt unit plaatsen en map inregelen (hoeft maar 1x)
Bedrading, zekeringen e.d. Oude ontsteking kan blijven zitten.
2 uurtjes werk.
Kost je ongeveer hetzelfde als een 123.
LPG tot wel 4000 volt meer nodig heeft bij de bougie om te kunnen ontsteken ? Met contactpunten kom je eigenlijk net te kort. Dat probleem heb ik ook in mijn BMW-tje. Op benzine geen enkel probleem, maar op LPG is het kritisch en dat merk je.
Daar zijn wel meerdere oplossingen voor. Ik heb mijn Volvo omgebouwd naar een DIS bobine-systeem. Geen draaiende delen meer in de ontsteking. Een keer een klap van gehad en ik lag toen 2 meter verder. Wat een klappen geeft dat.
Het wordt interessant om daar maar eens een kitje voor te ontwikkelen. Net als de uitlaatjes met sensorgat.
Mocht er genoeg animo voor zijn dan kan ik in December wel een ombouw-dag organiseren voor het inbouwen van een lambdameter en eventueel een ontstekingssysteem.
Voor lambda-systeem krijg je dan het volgende:
Een nieuw voorpijpje + plaatsen met sensor-gat.
Een geplaatste wide-band lambdameter (met laptop uit te lezen).
Bedrading van lambdameter netjes aangesloten met zekering, diagnose lampje op dash enz.
Een digitale voltmeter voor een indicatieaflezing.
Een echt prijsidee heb ik daar nog niet van, ik moet even navragen wat een voorpijpje kost. De lambdameter + voltmeter kosten 230 euro. Dan komt er nog een uurtje of 2 werk bij en een voorpijpje.
Voor ontstekingssystemen zou ik ook wat kunnen ontwikkelen.
Een Sensorwiel + sensor plaatsen.
Ontstekingsunit (EDIS) en bobine plaatsen
MegaJolt unit plaatsen en map inregelen (hoeft maar 1x)
Bedrading, zekeringen e.d. Oude ontsteking kan blijven zitten.
2 uurtjes werk.
Kost je ongeveer hetzelfde als een 123.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl