13 November 2006, 21:42
Het werkt zo:
Allereerst dien je ervoor te zorgen dat ontstekingsmissers niet voorkomen door ervoor te zorgen dat je ontstekingsinstallatie "up-to-date" is. Dus: verdelerkapje, rotor, bobinekabels en bougie's eventueel vernieuwen en zorgen voor spul van goede kwaliteit (Brxxxn is erg slecht heb ik onlangs gemerkt :twisted: )
Waarom ?
Als het mengsel niet ontstoken wordt heb je opeens een uitlaatslag vol met zuurstof en LPG in de uitlaat en dit vangt de lambda-sensor op. Deze meet dan een arm mengsel door de aanwezige zuurstof terwijl het mengsel best rijk zou kunnen zijn.
Vervolgens regel je met de ontsteking wel wat mengselvariatie, maar enkel door de ontsteking later te zetten. Je kan dit doen als de auto om emissie redenen niet door de APK komt. De ontsteking dien je af te stellen volgens fabrieksspecificaties. Als je besluit niet meer op benzine te rijden dan mag de ontsteking een 3-5 graden vroeger. Maar denk eraan, terug zetten als je weer op benzine gaat rijden. Voor de meeste 8 klepper Volvo's is het 12 graden voorontsteking met losgenomen vaccuumvervroeger. Hoe vroeger de ontsteking, hoe efficienter de motor loopt, tot je te ver bent gegaan en de spanningspiek komt voor het bovenste dode punt. Dan sloop je de motor vrij snel. Overdrijf dus niet.
Mengsel stel je inderdaad af met de stelschroef op de verdamper (voor stationair) en met de stelschroef in de slang (voor deel- en vollast).
Dan plaats je een lambdasensor. Als dit een standaard 3 of 4 draads sensor is dan zul je de verwarming moeten aansluiten en aangesloten moeten laten. Anders gaat deze stuk. Een 3-4 draads sensor geeft een spanning af. Deze zou rond de 0,45 volt moeten zijn, dan staat de motor goed afgesteld. Op E-bay en in mijn shop zwerven wel leuke voltmeters rond voor vaste inbouw in de auto. Waarom nog niet iedereen rondrijd met een lambda-sensor in de auto is mij een raadsel.
Vervolgens kan je ook nog kijken naar een proffessionele breedband-sensor. Deze kost 200 euro en werkt een stuk makkelijker. Voor LPG is dit comfortabel, maar wellicht een tikkeltje overdone.
Mocht je een multimeter hebben met een frequentiemeting erop: deze kan je ook aansluiten op de (standaard) lambda-sensor. Hoe meer "hops" de sensor maakt, hoe hoger de frequentie en dus hoe dichter de motor bij het goede mengsel zit. Dit heb ik alleen zelf nog niet uitgeprobeerd..
Veel succes met afstellen !
Allereerst dien je ervoor te zorgen dat ontstekingsmissers niet voorkomen door ervoor te zorgen dat je ontstekingsinstallatie "up-to-date" is. Dus: verdelerkapje, rotor, bobinekabels en bougie's eventueel vernieuwen en zorgen voor spul van goede kwaliteit (Brxxxn is erg slecht heb ik onlangs gemerkt :twisted: )
Waarom ?
Als het mengsel niet ontstoken wordt heb je opeens een uitlaatslag vol met zuurstof en LPG in de uitlaat en dit vangt de lambda-sensor op. Deze meet dan een arm mengsel door de aanwezige zuurstof terwijl het mengsel best rijk zou kunnen zijn.
Vervolgens regel je met de ontsteking wel wat mengselvariatie, maar enkel door de ontsteking later te zetten. Je kan dit doen als de auto om emissie redenen niet door de APK komt. De ontsteking dien je af te stellen volgens fabrieksspecificaties. Als je besluit niet meer op benzine te rijden dan mag de ontsteking een 3-5 graden vroeger. Maar denk eraan, terug zetten als je weer op benzine gaat rijden. Voor de meeste 8 klepper Volvo's is het 12 graden voorontsteking met losgenomen vaccuumvervroeger. Hoe vroeger de ontsteking, hoe efficienter de motor loopt, tot je te ver bent gegaan en de spanningspiek komt voor het bovenste dode punt. Dan sloop je de motor vrij snel. Overdrijf dus niet.
Mengsel stel je inderdaad af met de stelschroef op de verdamper (voor stationair) en met de stelschroef in de slang (voor deel- en vollast).
Dan plaats je een lambdasensor. Als dit een standaard 3 of 4 draads sensor is dan zul je de verwarming moeten aansluiten en aangesloten moeten laten. Anders gaat deze stuk. Een 3-4 draads sensor geeft een spanning af. Deze zou rond de 0,45 volt moeten zijn, dan staat de motor goed afgesteld. Op E-bay en in mijn shop zwerven wel leuke voltmeters rond voor vaste inbouw in de auto. Waarom nog niet iedereen rondrijd met een lambda-sensor in de auto is mij een raadsel.
Vervolgens kan je ook nog kijken naar een proffessionele breedband-sensor. Deze kost 200 euro en werkt een stuk makkelijker. Voor LPG is dit comfortabel, maar wellicht een tikkeltje overdone.
Mocht je een multimeter hebben met een frequentiemeting erop: deze kan je ook aansluiten op de (standaard) lambda-sensor. Hoe meer "hops" de sensor maakt, hoe hoger de frequentie en dus hoe dichter de motor bij het goede mengsel zit. Dit heb ik alleen zelf nog niet uitgeprobeerd..
Veel succes met afstellen !
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl