18 January 2024, 21:40
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18 January 2024, 21:40 door BartJu.)
Jawel, de brandstof en ethanol komt weer boven!
Vreger ook 102 getankt, Firezone competttion. Maar Firezone ging ter ziele (althans hier te lande) en werd Esso express.
Nu tank ik altijd of Shell V-power of BP Ultimate. De reden: het zijn de enige twee waarbij ik op hun site heb kunnen vinden dat ze ethanolvrij zijn (de E5 op de pomp is wettelijk, betekent TOT 5% ethanol).
Ik rij vooral (alleen) op gas, dus de banzine staat soms lang in de tank. Ethanol trekt water aan, en daar loopt de motor niet op. Heb ooit ook ethanolkiller moeten zevoegen en filterje moeten vervanegn wegens te veel vocht. Maar dat was ok na 2 jaar geen bez=nzine tanken...
Moraal: de 240 kan tegen ethanolhoudende beznine (al is B20 uitgezonderd, gok ik op basis van jaartal). Maar ethanolhoudende beznine verouderd erg snel dor het aantrekken van water, dus bij weinig (op benzine) rijden vind ie het toch niet zo lekker.
Vreger ook 102 getankt, Firezone competttion. Maar Firezone ging ter ziele (althans hier te lande) en werd Esso express.
Nu tank ik altijd of Shell V-power of BP Ultimate. De reden: het zijn de enige twee waarbij ik op hun site heb kunnen vinden dat ze ethanolvrij zijn (de E5 op de pomp is wettelijk, betekent TOT 5% ethanol).
Ik rij vooral (alleen) op gas, dus de banzine staat soms lang in de tank. Ethanol trekt water aan, en daar loopt de motor niet op. Heb ooit ook ethanolkiller moeten zevoegen en filterje moeten vervanegn wegens te veel vocht. Maar dat was ok na 2 jaar geen bez=nzine tanken...
Moraal: de 240 kan tegen ethanolhoudende beznine (al is B20 uitgezonderd, gok ik op basis van jaartal). Maar ethanolhoudende beznine verouderd erg snel dor het aantrekken van water, dus bij weinig (op benzine) rijden vind ie het toch niet zo lekker.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005