18 January 2024, 15:51
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18 January 2024, 16:02 door Swipsy.)
Waarschijnlijk vertel ik hier ( type ) niets nieuws, maar wil het toch even kwijt. En wel hierom . Na de reparatie ( het schoonmaken van de nokkenas / vervangen .distr. riem etc.) dacht ik .Eerst de Volvo een frisse beurt geven.
Wassen etc. Bij loogman aalsmeer. Bandjes opgepompt ( mijn oude wielen had ik er weer onder gezet die onbeschadigd en uitgebalanceerd zijn.)
Enfin super getankt bij hun.( octaan 100 ) . Normaliter tank ik 98-soms 95,maar meestal 98. De rit terug verbaasde ik mij betreffende souplesse van het draaien van het blok en t vermogen. Rustig/stil en in balans. En met de oude wielen was het weer een genot om er mee te rijden.
Vervolgens ( want Super was iets van 2.52 de L. Totaal iets van 13 L getankt ). Ben ik goedkoop gaan tanken bij de makro. Prompt even daarna begon hij weer weliswaar te lopen als vanouds.( niet echt slecht ,maar redelijk netjes ),iets waar ik altijd al oplet wanneer ik verschillende soorten benzine tank.( 98 / 95 ) Ik had waarschijnlijk Super plus.
Nu heb ik me aardig ingelezen over de benzine soorten kwaliteiten verhoudingen etc. Jawel ethanol en additieven zijn dus de boosdoeners ( voor oldtimers sportwagens etc. ). Nu ben ik direct op zoek gegaan, waar tank ik octaan 100 ? ( 102 op uitzonderingen na in het noordoosten en midden van het land ), mits daar ook al niet regelgeving toegepast is.
Ieder geval is het voor mij duidelijk dat er wel degelijk verschil bestaat ( voor mijn 230 F Injectie op zeker ).Misschien verklaart het ook ( heb toen ik de auto aankocht, als eerste tank gereinigd/pomp en filter in tank vervangen ) alle sludge bovenin. Tevens ook ooit injectiereiniger gebruikt/Benzinepomp en Filter onder auto inmiddels vervangen, ik vraag mij dan ook af of een benzinefiltertje er tussen zetten wel zin heeft ?
Op internet zijn inderdaad wel stations te vinden ( tot zoverre ) ,maar ( op aalsmeer dan na ) is er verders geen alternatief voor m'n kanjer.Er zijn zelfs jerrycans met spec.benzine te koop,maar dat wordt me te gortig. Dus zal een eindje rijden om te tanken ( wil ik echt optimaal plezier hebben ) de enige oplossing bieden en of goed op te letten ( met internet ) onderweg.
Maar oke,er valt mee te dealen, al weet ik nu dat hij nog beter kan draaien met de juiste benzine.
Wassen etc. Bij loogman aalsmeer. Bandjes opgepompt ( mijn oude wielen had ik er weer onder gezet die onbeschadigd en uitgebalanceerd zijn.)
Enfin super getankt bij hun.( octaan 100 ) . Normaliter tank ik 98-soms 95,maar meestal 98. De rit terug verbaasde ik mij betreffende souplesse van het draaien van het blok en t vermogen. Rustig/stil en in balans. En met de oude wielen was het weer een genot om er mee te rijden.
Vervolgens ( want Super was iets van 2.52 de L. Totaal iets van 13 L getankt ). Ben ik goedkoop gaan tanken bij de makro. Prompt even daarna begon hij weer weliswaar te lopen als vanouds.( niet echt slecht ,maar redelijk netjes ),iets waar ik altijd al oplet wanneer ik verschillende soorten benzine tank.( 98 / 95 ) Ik had waarschijnlijk Super plus.
Nu heb ik me aardig ingelezen over de benzine soorten kwaliteiten verhoudingen etc. Jawel ethanol en additieven zijn dus de boosdoeners ( voor oldtimers sportwagens etc. ). Nu ben ik direct op zoek gegaan, waar tank ik octaan 100 ? ( 102 op uitzonderingen na in het noordoosten en midden van het land ), mits daar ook al niet regelgeving toegepast is.
Ieder geval is het voor mij duidelijk dat er wel degelijk verschil bestaat ( voor mijn 230 F Injectie op zeker ).Misschien verklaart het ook ( heb toen ik de auto aankocht, als eerste tank gereinigd/pomp en filter in tank vervangen ) alle sludge bovenin. Tevens ook ooit injectiereiniger gebruikt/Benzinepomp en Filter onder auto inmiddels vervangen, ik vraag mij dan ook af of een benzinefiltertje er tussen zetten wel zin heeft ?
Op internet zijn inderdaad wel stations te vinden ( tot zoverre ) ,maar ( op aalsmeer dan na ) is er verders geen alternatief voor m'n kanjer.Er zijn zelfs jerrycans met spec.benzine te koop,maar dat wordt me te gortig. Dus zal een eindje rijden om te tanken ( wil ik echt optimaal plezier hebben ) de enige oplossing bieden en of goed op te letten ( met internet ) onderweg.
Maar oke,er valt mee te dealen, al weet ik nu dat hij nog beter kan draaien met de juiste benzine.

