23 December 2023, 22:21
(22 December 2023, 18:25)Dopski schreef: Als de nokkenas weg is kan je op de beun de haas manier ook best goede kleppen bestuderen.
In oud forum bericht wat plaatjes hoe ik een klepveer vervangen heb zonder speciaal gereedschap.
Als het met goed herinner een blokje hout dat op de rand van de cilinderkop steunt. Aan de ene kant een spanbandje om de uitlaat kant, aan de andere kant een opengeslepen pijpsleutel zodat je bij de spietjes kan (al is dat voor jou misschien niet eens nodig).
https://volvolvo.nl/showthread.php?tid=2...#pid201388
Dopski, je gelooft het of niet, maar krijg de nokvolgers er niet uit. Geen idee wat er met die olie gebeurt is,( het lijkt wel modder met zand ) Zelfs de stelplaatjes kreeg ik er moeilijk uitgepeuterd
( Alle troep overal weggehaald, na paar keer remmenreiniger en w40 ingespoten te hebben)
Rondom met dun scrhroevendraaiertje om de plaatjes heen goed schoongemaakt, uiteindelijk kreeg ik ze met sterke magneet en gepulk er dan toch uit. Vervolgens begon ik aan de nokvolgers, zelfde laken in pak
Als ik zover ben, heb je alvast deels een goede oplossing geboden wat betreft het blokje hout op de rand als beginsel ( Mischien met een beugeltje erop er iets doorheen steken, om de klepveer in te drukken.)
Maar ben helaas nog niet zover hopelijk morgen meer kans.( ik begin me nu te realiseren dat - met de mazzel dat het tijdens starten gebeurd is - dat het haast wel de smering geweest is ) Als ik al die drap bekijk wat heel zanderig is,verbaasd het me niks.
Even je link bekijken, en dank voor het meedenken Dops