21 December 2023, 20:07
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21 December 2023, 20:17 door Swipsy.)
(21 December 2023, 14:45)Marc1970 schreef: Geen remmenreiniger in de olieboringen. daarmee zou je de olie alleen maar verdunnen. Oliekanalen zijn enorm en de kans dat die verstopt zijn is erg klein.Dat is een slim alternatief Marc ( gereedschapje voor indrukken kleppen ) . Morgen gelijk als eerste fabriceren. Heb de boel flink ingespoten met remmen reiniger en veel prut uit de kop gehaald/geveegd )
Draai s aan de oliepomp-as, dan komt er onmiddellijk een hele glup olie omhoog, als t goed is. Daar kan je meteen de hele cilinderkop mee insmeren. Een origineel Volvo of MANN oliefilter heeft een terugslagklep, die de olie niet terug laat zakken uit de kop (en waarschijnlijk alle andere filters ook).
Een gereedschapje om de kleppen in te drukken: boor 2 gaten in een strip ijzer, buig er een U van, monteer dat over twee kleppen aan de draadeinden van de lagerkappen, neem een lang eind en een blokje hout, en daarmee hefboom je de kleppen één voor één naar beneden.
Oliepomp-as de klok mee draaien, als je er voor staat, zodat ook de fan bladen lucht happen.
Een rechte strip ijzer, geen U. En dan de gaten boren op dezelfde afstand als twee lagerkap-draadeinden, zodat er een afzet ontstaat voor de hefboom. Ik zit dat zelf ook te verzinnen omdat ik kleppen uit een cilinderkop wil halen.
Als ik olie checkte zag het er altijd schoon uit ,ik heb dus dit ook onderschat. Oke dus oliepomp rondraaien.
Is het idee schone olie op de kleppen te laten lopen, alvorens de n.as verlengers /nokkenas te plaatsen ?
( Bougiess leggen eruit ) en ik draai m toch eerst met de hand rond als alles gemonteerd is. en zorg dat de ontsteking
( bobine kabel ) nog uitgeschakeld blijft.
Overigens had al in kanaaltjes (Lagerkussens) gespoten met remmenreiniger (niet echt veel) maar zorg straks wel dat alles goed in de schone olie komt,en druppel dan aardig wat in die kanaaltjes.
Ik begrijp enigzins wat je bedoelt netreffende plaatje ijzer, niet exact nog maar het idee is op weg.
(21 December 2023, 15:57)Marc1970 schreef: Zodoende kom ik net achter dat de afstand 1-2 langer is dan 2-3 en 3-4. Zet de lagerkappen erop, zo weet je zeker dat je geen pasvlakken beschadigt.
En dat de klepveren met een hefboompje erg makkelijk in te drukken zijn, en er met mijn duimen ook nog wel beweging in zit.
Haal de nokvolgers eraf en in de olie laten zwemmen die klepstelen!
Aha, je was me al voor met het opvolgende advies. Ja dank je Marc. Eerste wat mij te binnen schoot inderdaad zijn die afstanden hetzelfde nee dus, ogenschijnlijk op de foto lijkt het bijna gelijk.
Maar goed eerst die nokvolgers eruit, dan kijk ik wel wat ik er mee aan kan, want inderdaad ,ik moet nu niets beschadigen. Alles ziet er in feitte prima en onbeschadigd uit.

