20 December 2023, 19:00
(20 December 2023, 17:55)Marc1970 schreef: Briljante foto's! Mooie 240 ook nog. Ik snap in ene wat je bedoel met beschadigingen aan de nokkenas. die zitten op het ruwe gietijzer? Dat is in de fabriek gedaan om de gietnaden vlak te slijpen. Ik moet zeggen dat deze wat meer geslijptold eruit dan anderen maar nog helemaal zoals het hoort.
Ik zie niks geks aan de lagervlakken van de nokkenas of de lagerkappen, ziet er perfect bruikbaar uit.
Hamer een massief boortje in het overgebleven gat van de spanstift, mag best een mm dunner of een beetje scheef. De motor geeft er niks om als het tandwiel een fractie verdraaid op de nokkenas staat. ZOals op de een na laatste foto maar dan de goede lengte, en een massieve stift is nog sterker ook. En anders pak je een andere nokkenas.
Of ie krom is, is niet te zien uit de auto door al die nokken die in beeld zitten. En hoogst onwaarschijnlijk. Het ziet er wel een beetje droog uit bovenin de motor, in de cilinderkop ligt in mijn motoren altijd een grote bruine olieplas.
Ja Marc,ik ben gek op die auto ( de beste auto die ik ooit gehad heb ;-) ) dat is de reden waarom ik t niet op wil geven.
Oke, dus nu weten jullie waarover ik meld ? Ja het ruwe gietijzer tussen de nokken in, inderdaad. Toen ik m demonteerde zat hij evenals de rest onder de drap, pas na schoongemaakt te hebben zag ik het pas.
Dus dit zijn slijpvlakken van de fabriek Marc ?.Dat zou mij een hele geruststelling zijn. Ik begreep het al niet, dacht hoe kan dat nou ? waarop en hoe ? Had al gemeld dat ik een leek ben, Wijlen mijn broer was automonteur en veel van m geleerd, vandaar dat ik dit dan ook aandurf ( tot bepaalde hoogte 's natuurlijk )Ik sta nu op straat en heb geen loods meer als vroeger ,anders had ik me niet zo heel erg druk gemaakt.
Ik merk verders ook niets op aan een groffe beschadiging van Nokken Nokverlengers of de Lagerkappen en misschien is het waanzin te denken of menen te zien dat de nokkenas krom is.Dank voor je pos.bericht.t geeft weer de kracht om toch door te gaan.
Wat is dan beter Marc ? Het nwe Spanbusje van 3 mm erin hameren of een Boortje /Stalen spijker ? Dus de fractie van de speling ( busje/boortje ? ) is toelaatbaar ?.( ik moet wel eerst het brood eruit peuteren, schijnt te werken LOL ) ik wilde er straks nog w40 en olie in druppelen.
https://www.motor-forum.nl/threads/spanb...808/page-2
Filmpje 11 sept.
Ik heb het drooggedept er lag ook gewoon als normaal veel olie in de cilinderkop, maar de olie/prut was niet te kort (mocht de auto hopelijk toch nog gaan lopen ) was ik van plan alles brandschoon zien te krijgen. met Flush ( de kanalen etc, uiteraard nwe oliefilter nwe olie etc.)
Stel : de nokkenas is krom, dan zal hij waarschijnlijk niet lekker lopen en heb ik nog steeds de oorzaak niet van het niet draaien van de nokkenas ( met de hand in 1e instantie ).maar misschien draait hij nu wel dat even de spanning eraf geweest is. Maar wat kan er gebeuren als de nokkenas breekt ? op wat en welke schade moet ik dan gaan rekenen ? Cilinderkop ? Want dan zullen de kappen en de kussens ongetwijfeld ook beschadigd zijn.

