20 December 2023, 14:18
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 5 January 2024, 23:02 door Swipsy.)
De originele diameter ( De exacte maat hoort te zijn 5.1 ) spanbusje 5 mm ( ijzerwinkel voldoet )
Het afgebroken deeltje in het gat krijg ik er met geen mogelijkheid meer uit. Het hardstalen busje schijnt alles te vernietigen wat op z'n pad komt.(i.net-dus waarschijnlijk ook een frees.),dus dat riskeer ik niet meer.
Nu heb ik 2 spanbusjes. 5+3 mm .Die van 3 mm zou ik erin kunnen slaan, maar zal niet helemaal tot het einde komen, gezien de braampjes in het oude busje tegenkomt en meesleept. Daar komt bij, dat het tandwiel van de nokkenas dan ook enigzins een klein beetje speling heeft op het busje van 3 mm.
Is dat ja te nee toelaatbaar ? Nu zou ik het busje van 5 mm in kunnen korten ,in het tandwiel kunnen slaan,(zeer voorzichtig uiteraard) dan vervolgens hopelijk over het 3 mm busje kunnen schuiven. Is dit een optie ?
Nog een tweede vraag ; Zover ik als leek kan constateren zien de lager kappen er goed uit evenals de nokken zelf van de as. Maar hier komt de essentiele vraag.(de reden waarom vermoedelijk de boel vast zat ? of door toedoen van mijn eigen geweld met poging rondraaien van de nokkenas ,waardoor dus ook het spanbusje afbrak) -
de as zelf is tussen de nokken in beschadigd en ik praktiseer me suf hoe dit nu kan ? Over wat zou de as op die plekken dan geschraapt moeten hebben ?
Het afgebroken deeltje in het gat krijg ik er met geen mogelijkheid meer uit. Het hardstalen busje schijnt alles te vernietigen wat op z'n pad komt.(i.net-dus waarschijnlijk ook een frees.),dus dat riskeer ik niet meer.
Nu heb ik 2 spanbusjes. 5+3 mm .Die van 3 mm zou ik erin kunnen slaan, maar zal niet helemaal tot het einde komen, gezien de braampjes in het oude busje tegenkomt en meesleept. Daar komt bij, dat het tandwiel van de nokkenas dan ook enigzins een klein beetje speling heeft op het busje van 3 mm.
Is dat ja te nee toelaatbaar ? Nu zou ik het busje van 5 mm in kunnen korten ,in het tandwiel kunnen slaan,(zeer voorzichtig uiteraard) dan vervolgens hopelijk over het 3 mm busje kunnen schuiven. Is dit een optie ?
Nog een tweede vraag ; Zover ik als leek kan constateren zien de lager kappen er goed uit evenals de nokken zelf van de as. Maar hier komt de essentiele vraag.(de reden waarom vermoedelijk de boel vast zat ? of door toedoen van mijn eigen geweld met poging rondraaien van de nokkenas ,waardoor dus ook het spanbusje afbrak) -
de as zelf is tussen de nokken in beschadigd en ik praktiseer me suf hoe dit nu kan ? Over wat zou de as op die plekken dan geschraapt moeten hebben ?

