19 December 2023, 00:54
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19 December 2023, 01:02 door Swipsy.)
(18 December 2023, 23:41)Marc1970 schreef: Lijkt niet al te fraai nee, als de nokkenas al beschadigd is, zullen de lagervlakken in de cilinderkop en lagerkappen er ook niet best aan toe zijn. Die lagervlakken zijn in de kop in lijn geboord, en niet vervangbaar/stelbaar.
Ik weet ook niet je foto's plaatst op Volvolvo, linken naar een fotosite deed ik vroeger. Je kan de nokkenas en de kop zogenaamd te koop zetten op Marktplaats met foto's, een link er naar toe hier plaatsen.,
Hallo Marc, ben ik weer. nou het boortje is eruit ieder geval.. maar nu .
( Morgen als eerste dan inspecteren, want ook daar zal ik me in vergist hebben denk, want dacht ik van de n.as namelijk ook.)
De lagervlakken ( zag weer elders kussens staan-maar we bedoelen het zelfde neem ik aan ) zitten dus gewoonweg vast als ik het goed begrijp. Oke .Die heb ik nog niet heel goed bekeken ,ik had in 1e instantie even met doekje de slik weg gehaald .
Ik heb geprobeerd de nokkenas verlengers in te drukken maar met geen mogelijkheid ,voorzichting ( met achterkant staalborstel van hout) en hamer niet al te hard getimmerd bij alle doppen zelfde effect ,niet in te veren en geen tegenreactie.
De geleidepen ( het spanbusje dus ) zit er nog wel in ( moterolie was een goed insteek marc ) veel olie en blijven boren heel voorzichtig uiteindelijk met dun ijzerdraad langs het boortje lopen pielen zien te haken en te rommelen en kwam warempel los.
Het diepte gat is nu pl.min 1 cm.Mischien is een dunnere spanbus een optie ? want boren ga ik niet meer doen.
Zo'n Spanbusje trek je normaliter natuurlijk in z'n geheel eruit, wanneer dat echt nodig zou zijn, want het restant wat er nu in zit ?, misschien met een frees / ruimertje ?
Morgen eerst de schalen checken, vervolgens kijken of de oliepomp werk op de hand met ronddraaien nevenas. (zoals jij zei) heb zo vermoeden dat smering geweest is, dat de n.as blokkeerde denk.
Ik las namelijk ook dat de nokkenas de laatste onderdelen zijn die pas gesmeerd gaan worden bij starten ( was koud, olie dik natuurlijk, vooral met die slik ) toen de moter warm was (lange afstand gereden 2 avonden daarvoor ,totaal niets gemerkt).geen lamda.maar de week daarvoor wel lampje uitgeschakeld door accu pool losgegooid te hebben, mischien was dat een groffe fout.?
Maar dan zou hij toch foutcode moeten aangeven zou je zeggen bij check.? (accu ook opnieuw aangesloten) Maar morgen weer verder,
Dank voor je reactie.