18 December 2023, 19:40
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18 December 2023, 21:47 door Swipsy.)
(18 December 2023, 18:39)Swipsy schreef:(16 December 2023, 13:52)skidje schreef: Heb je de oorzaak al gevonden waardoor die spanstift is afgebroken? Als je straks dat gat uitlubbert dat is het risico van spanstiftbreuk nog veel groter.
Kun je de nokkenas nu met een ringsleutel op die bout rondgooien?
Ik zou er dan verder geen moeite in steken om dat boortje uit een standaard b230f nokkenas te halen. Indien het een M is zou ik het aanbod van Dopski direkt aannemen. Maar vlgs mij kun je best een A of B as in je kop steken.
Hallo Skid, dank voor je reactie, nee ben voorzichtig te werk gegaan, juist om dat te voorkomen. vanmorgen naar 2
( metaalbewerkingsbedrijf +buitenboordmotoren) bedrijven geweest ze kunnen me niet helpen
Net nog 3 uurtjes zitten peuteren voorzichtig boren ook in tegengestelde richting ,en ik krijg het ook niet voor elkaar, na al heel wat uurtjes al met al. Klopt daar dacht ik vanmiddag aan, bout erin en nokkenas plaatsen en kijken of ik m met de ring / dop alsnog rond kan draaien ( ook hier begrijp ik even nog steeds niks van )
Ik heb verders geen idee skidje , welke nokkenas er in zou passen ,ik wilde deze redden omdat ik zeker wist dat hier niets mis mee is, maar het lijkt me een verloren zaak dus .Als die jongens uit de metaal geen oplossing hebben en die van de botenmotoren ,wel dan kan ik stoicijns door blijven peuteren boren en oplossingen blijven bedenken ,
maar t heeft volgens mij dan geen enkele zin meer,hoe eigenwijs ik ook ben.
Cilinderkop heeft nummer 1000530 is dat een M ?,..ik weet nog niet het verschil van M A of B., althans zal het wel gelezen hebben, zal t straks nakijken.
(18 December 2023, 18:43)skidje schreef:Oke, dus eindcijfers 530 in dit geval is niet vast bepalend voor de n.as(18 December 2023, 18:39)Swipsy schreef: Ik heb verders geen idee skidje , welke nokkenas er in zou passen ,ik wilde deze redden omdat ik zeker wist dat hier niets mis mee is, maar het lijkt me een verloren zaak dus .Als die jongens uit de metaal geen oplossing hebben en die van de botenmotoren ,wel dan kan ik stoicijns door blijven peuteren boren en oplossingen blijven bedenken ,
Cilinderkop heeft nummer 1000530 is dat een M ?,..ik weet nog niet het verschil van M A of B., althans zal het wel gelezen hebben, zal t straks nakijken.
Die cilinderkop zegt niks qua nokkenas. Met de nokkeas in de hand even op het andere uiteinde kijken en dan zie je vanzelf een letter erin geslagen.
Lees namelijk van alles en nog wat.
Ik ga kijken of ik de letter kan zien staan, het was me namelijk nog niet opgevallen.
19.56 u. Wel,ik had inderdaad wel de cijfers gezien,maar goed er staat wel 07 aan de voorkant links van de as en aan de achterzijde rechts op de as staat een driehoek. in het midden cijfers als links midden 1000137 rechts daarvan 2874.
Maar goed hoe dan ook ik dacht dat de as onbeschadigd was,maar dat blijkt niet zo te zijn.Ik heb naar de nokken gekeken,nu hij goed schoon is zien ik dat de as tussen de nokken in aan weerzijde's (onder en boven ) beschadigd is over de gehele breedte.
Hoogstwaarschijnlijk was hij dan toch vastgelopen door geen smering vermoed ik, de nokkenas is tussen de nokken in overal beschadigd.Probeerde al foto's te plaatsen maar dat lukt niet,en ik weet niet of dat uberhaupt kan.
Maar als iemand advies voor mij heeft verders wat het beste te gaan ( kunnen ) doen, heel graag, het uitzicht wordt mij steeds meer penibeler

