12 December 2023, 19:02
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 5 January 2024, 22:45 door Swipsy.)
(12 December 2023, 17:56)Marc1970 schreef: OK je hebt hard genoeg gedraaid aan het nokkenastandwiel, als het pennetje afbreekt! En hij kwam wel los uit z'n lagerkappen, wat klemt er dan?Hallo Marc, weer dank voor je reactie.
Pas op als je m vast zet, dat je alle lagerkappen geleidelijk vaster draait, zodat de nokkenas parallel aan het blok naar beneden gaat. Dit alles om beschadiging van de aluminium lagerkappen te voorkomen. Ze zijn genummerd 1-5. De oliekeerringen van de nokkenas kan je hergebruiken.
EN wat motorolie op alle lagervlakken smeren voor de eerste paar omwentelingen.
Heb je al geprobeerd of je elke klep met de hand (een stuk hout) iets naar beneden kan drukken? ZO nodig de nokvolger eraf halen (en per klep). Dan kan je ook meteen de klepveren bekijken.
Op de klepveerschotel ligt ook vaak een restant zwart rubber rondje, dat kan je weggooien, is een soort geluidsdemper.
Het pennetje van de nokkenas is volgens mij een redelijk standaard spanstift/spanbus, bij techniekgroothandels als Fabory hebben ze die zeker, als je de oude meeneemt. Desnoods koop je een doosje van 50
Laatste probeersel: draai de tussenas flink rond (ik weet ff niet welke kant op misschien maakt t niet uit) en controleer of er olie omhoog komt uit de vijf gaten in de nokkenaslagers.
Wel monteren lager kappen zit er voorlopig even niet in. Nu blijkt dat ze genummerd zijn ?.ik had nog gekeken juist voor een verschil ,de middelste 3 leken mij op het oog hetzelfde.(dus oppassen geblazen).
De olie keerringen zie er goed uit ,en hij heeft nooit gelekt .Dank voor de tip. Ik moet nu dus eerst controleren of de kleppen uberhaupt inveren ?.Oke.
Ik heb de nokvolgers inderdaad zien zitten (dit moet ik nog onderzoeken, want ik zou nu 123 weten hoe ik deze eruit ga krijgen) ze liggen namelijk gelijk in de cilinder kop zelf.) maar dit bleken alleen de stelplaatjes te zijn. Als ik deze eruit krijg/heb dan weet ik waarschijnlijk al ietsjes meer.
Dank voor de tip van de spanstift/bus ( ik zoek me namelijk suf naar alle dingen ) De oude ( het restant ) vind ik nooit meer terug in een woud van bladeren onder de auto. ,ik zag het afgebroken stukje vallen Maar het andere stukje zit nog in de nokkenas.
En een hele belangrijke Tip Marc, inderdaad de tussen as en de toevoer van olie naar de lagers.
Dankjewel Marc .Groet

