12 December 2023, 17:56
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12 December 2023, 18:12 door Marc1970.)
OK je hebt hard genoeg gedraaid aan het nokkenastandwiel, als het pennetje afbreekt! En hij kwam wel los uit z'n lagerkappen, wat klemt er dan?
Pas op als je m vast zet, dat je alle lagerkappen geleidelijk vaster draait, zodat de nokkenas parallel aan het blok naar beneden gaat. Dit alles om beschadiging van de aluminium lagerkappen te voorkomen. Ze zijn genummerd 1-5. De oliekeerringen van de nokkenas kan je hergebruiken.
EN wat motorolie op alle lagervlakken smeren voor de eerste paar omwentelingen.
Heb je al geprobeerd of je elke klep met de hand (een stuk hout) iets naar beneden kan drukken? ZO nodig de nokvolger eraf halen (en per klep). Dan kan je ook meteen de klepveren bekijken.
Op de klepveerschotel ligt ook vaak een restant zwart rubber rondje, dat kan je weggooien, is een soort geluidsdemper.
Het pennetje van de nokkenas is volgens mij een redelijk standaard spanstift/spanbus, bij techniekgroothandels als Fabory hebben ze die zeker, als je de oude meeneemt. Desnoods koop je een doosje van 50
Laatste probeersel: draai de tussenas flink rond (ik weet ff niet welke kant op misschien maakt t niet uit) en controleer of er olie omhoog komt uit de vijf gaten in de nokkenaslagers.
Pas op als je m vast zet, dat je alle lagerkappen geleidelijk vaster draait, zodat de nokkenas parallel aan het blok naar beneden gaat. Dit alles om beschadiging van de aluminium lagerkappen te voorkomen. Ze zijn genummerd 1-5. De oliekeerringen van de nokkenas kan je hergebruiken.
EN wat motorolie op alle lagervlakken smeren voor de eerste paar omwentelingen.
Heb je al geprobeerd of je elke klep met de hand (een stuk hout) iets naar beneden kan drukken? ZO nodig de nokvolger eraf halen (en per klep). Dan kan je ook meteen de klepveren bekijken.
Op de klepveerschotel ligt ook vaak een restant zwart rubber rondje, dat kan je weggooien, is een soort geluidsdemper.
Het pennetje van de nokkenas is volgens mij een redelijk standaard spanstift/spanbus, bij techniekgroothandels als Fabory hebben ze die zeker, als je de oude meeneemt. Desnoods koop je een doosje van 50
Laatste probeersel: draai de tussenas flink rond (ik weet ff niet welke kant op misschien maakt t niet uit) en controleer of er olie omhoog komt uit de vijf gaten in de nokkenaslagers.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969

