12 December 2023, 16:29
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 5 January 2024, 22:39 door Swipsy.)
(11 December 2023, 13:34)Marc1970 schreef: Oef. Wat regels wit in je verhaal zouden al een hoop helpen voor de leesbaarheid.Dank jawel Marc voor je reactie :
Maar goed. Als de riem eraf is, kan je alle drie de assen in het blok los van elkaar ronddraaien. De krukas heeft elke keer een zwaar punt als je een zuiger door de compressieslag omhoog duwt. De tussenas drijft de oliepomp en de verdeler aan, die draait heel makkelijk. De nokkenas heeft net als de krukas telkens een zwaar punt als-ie drie of vier klepveren indrukt, en een 'los' punt als drie of vier klepveren ontspannen.
Ik kan me niks voorstellen waardoor de nokkenas compleet blokkeert, buiten een enorme catastrofe (wat ook kan natuurlijk)
Met de hefboom van het distributietegenhoud-gereedschap of een willekeurige sleutel 13 verdraai je de nokkenas met gemak. Vooruit of achteruit, er moet beweging in zitten.
De B230F is non-interference, en het is te verwachten dat de riem het begeeft net op het moment dat je wilt starten (dan geeft de startmotor een enorme ruk aan heel veel stilstaande onderdelen).
Het enige wat ik kan bedenken is dat de smering van de nokkenas ermee gestopt is. Dat zou je kunnen bekijken door één van de 5 nokkenaskappen los te halen, zeg de tweede derde of vierde. Draai de moertjes eraf, geef een zacht tikje tegen de zijkanten om de kap los te breken en til m loodrecht omhoog.
ALs die van binnen helemaal zwart is, en de nokkenas daar onder ook, is dat het probleem.
Die kappen zijn ook de lagering, en er wordt constant olie door gedrukt.
Het kwaad dan toch geschied in de zin dat de spanstift ( pinnetje) aan de voorkant van de nokkenas afgebroken is. Dus de borg ( spanstift ) van de nokkenas tandwiel is nu verdwenen. doordat ik te veel kracht uit oefende slipte het tandwiel door t.o.v.de bout,( zowel met de speciale tegenhoud sleutel als dop 13 ) de bout van het nokkenas tandwiel nog wat aan gedraaid , wederom een poging totdat het moment kwam, dat het tandwiel en de bout doordraaide en helaas in z'n geheel los kwam en tandwiel kon demonteren met lossen hand.
Dus weet ik nu nog niet ,is er iets mis in de cilinderkop met de kleppen en de veren ? Afgezien van de slik en de viezigheid zien de onderdelen er goed uit en geenzins zwart of ernstig beschadigd.( ook niet in de kappen ) zoals jij vermeld Marc.
De nokkenas inmiddels gedemonteerd. Krukas veelvoudig rondgedraaid ( draait rond ) dus blok zit mijn inziens niet vast.
Nu begrijp ik dat ik nu weer eerst het laatste bijgekomen probleem op moet gaan lossen (spanstift krukas),al weet ik nog niet hoe.
( CORRECTIE - SPANSTIFT BEDOEL IK MEE HET PINNETJE OP HET BEGIN VAN DE NOKKENAS VOORKANT )
,om het nokkenas tandwiel op z'n juiste plaats te zetten.
Mochten jullie advies voor mij hebben ( en Marc ) , heel graag .en ik zou jullie dankbaar zijn.
( ik ben een leek natuurlijk ,wel veel geleerd nu ,(en nog steeds),maar ondanks mij minimale kennis blijft het voor mij een raadsel, mits ( Marc ) er een catastrofe plaatsgevonden heeft ?.Maar dat kan toch niet zomaar gebeuren bij het starten terwijl ik 'm op de avond ik m neerzetten liep als een zonnetje ?.Verder begrijp ik je uitleg wel ,ik had ook van alles bedacht waarom dit mis is gegaan .Zo en zo ben ik wel schuldig aan het feit dat (wat ik natuurlijk allang van plan was te doen) de riem had moeten vervangen.
Misschien toch geen smering gehad ( nokkenas ) -oude riem en de slik wat misschien de pomp verstopt heeft ?.
Ieder geval alvast bedankt voor jullie reacties m.v.g. Fred

