11 December 2023, 13:34
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11 December 2023, 13:46 door Marc1970.)
Oef. Wat regels wit in je verhaal zouden al een hoop helpen voor de leesbaarheid.
Maar goed. Als de riem eraf is, kan je alle drie de assen in het blok los van elkaar ronddraaien. De krukas heeft elke keer een zwaar punt als je een zuiger door de compressieslag omhoog duwt. De tussenas drijft de oliepomp en de verdeler aan, die draait heel makkelijk. De nokkenas heeft net als de krukas telkens een zwaar punt als-ie drie of vier klepveren indrukt, en een 'los' punt als drie of vier klepveren ontspannen.
Ik kan me niks voorstellen waardoor de nokkenas compleet blokkeert, buiten een enorme catastrofe (wat ook kan natuurlijk)
Met de hefboom van het distributietegenhoud-gereedschap of een willekeurige sleutel 13 verdraai je de nokkenas met gemak. Vooruit of achteruit, er moet beweging in zitten.
De B230F is non-interference, en het is te verwachten dat de riem het begeeft net op het moment dat je wilt starten (dan geeft de startmotor een enorme ruk aan heel veel stilstaande onderdelen).
Het enige wat ik kan bedenken is dat de smering van de nokkenas ermee gestopt is. Dat zou je kunnen bekijken door één van de 5 nokkenaskappen los te halen, zeg de tweede derde of vierde. Draai de moertjes eraf, geef een zacht tikje tegen de zijkanten om de kap los te breken en til m loodrecht omhoog.
ALs die van binnen helemaal zwart is, en de nokkenas daar onder ook, is dat het probleem.
Die kappen zijn ook de lagering, en er wordt constant olie door gedrukt.
Maar goed. Als de riem eraf is, kan je alle drie de assen in het blok los van elkaar ronddraaien. De krukas heeft elke keer een zwaar punt als je een zuiger door de compressieslag omhoog duwt. De tussenas drijft de oliepomp en de verdeler aan, die draait heel makkelijk. De nokkenas heeft net als de krukas telkens een zwaar punt als-ie drie of vier klepveren indrukt, en een 'los' punt als drie of vier klepveren ontspannen.
Ik kan me niks voorstellen waardoor de nokkenas compleet blokkeert, buiten een enorme catastrofe (wat ook kan natuurlijk)
Met de hefboom van het distributietegenhoud-gereedschap of een willekeurige sleutel 13 verdraai je de nokkenas met gemak. Vooruit of achteruit, er moet beweging in zitten.
De B230F is non-interference, en het is te verwachten dat de riem het begeeft net op het moment dat je wilt starten (dan geeft de startmotor een enorme ruk aan heel veel stilstaande onderdelen).
Het enige wat ik kan bedenken is dat de smering van de nokkenas ermee gestopt is. Dat zou je kunnen bekijken door één van de 5 nokkenaskappen los te halen, zeg de tweede derde of vierde. Draai de moertjes eraf, geef een zacht tikje tegen de zijkanten om de kap los te breken en til m loodrecht omhoog.
ALs die van binnen helemaal zwart is, en de nokkenas daar onder ook, is dat het probleem.
Die kappen zijn ook de lagering, en er wordt constant olie door gedrukt.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969

