15 August 2023, 23:25
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15 August 2023, 23:33 door Marc1970.)
Vaak hebben deze een voorschakelweerstand vóór de bobine. Sleutel in III is de volle accuspanning, die is tijdens het starten wel iets minder omdat de startmotor enorm veel stroom trekt. In stand II komt er een weerstand tussen accu en bobine en komt er iets van 10V op. Die 10V is de spanning waar de bobine voor gemaakt is, er staat dan meest iets van "Vorschaltwiederstand" op. Tijdens het starten wordt de bobine tijdelijk overstuurd, en levert net wat meer vonkenergie. Handig.
De voorschakelweerstand is een wit keramieken pijpje formaat AAA batterij, meest op schutbord. Eén draad vanaf stand II aan ene kant, andere kant een draad naar bobine en eentje vanaf de startmotor.
De voorschakelweerstand is een wit keramieken pijpje formaat AAA batterij, meest op schutbord. Eén draad vanaf stand II aan ene kant, andere kant een draad naar bobine en eentje vanaf de startmotor.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969